کد خبر: ۷۰۲۵۹۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸
ترکیه نیروهای شورشی را به کمک سعودی ها در یمن خواهد فرستاد

صلح ترکیه و عربستان برای مقابله با ایران؟

ترکیه ممکن است شورشیان سوری را به یمن اعزام کند تا در کنار ائتلاف تحت رهبری سعودی‌ها عیله شورشیان انصارالله مورد حمایت ایران بجنگند.
صلح ترکیه و عربستان برای مقابله با ایران؟
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- اخوان المسلمین و منابع نزدیک به دولت ترکیه استدلال می‌کنند که عربستان با همکاری با ترکیه می‌تواند از مناقشه یمن نجات یابد و راه حلی پیدا کند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ سایت "المانیتور" در گزارشی با اشاره به اینکه در نتیجه تغییر سیاست دولت بایدن در قبال ایران و تصمیم واشنگتن برای مسدود کردن موقت فروش تسلیحات به عربستان به دلیل نقش ریاض در جنگ یمن این موضوع را مطرح می‌کند که آنکارا قصد دارد از انزوای بین المللی فزاینده عربستان به نفع خود بهره برداری کند.

این سایت به نقل از برخی از منابع اپوزیسیون مسلح سوریه مدعی شده که ترکیه ممکن است شورشیان سوری را به یمن اعزام کند تا در کنار ائتلاف تحت رهبری سعودی‌ها عیله شورشیان انصارالله مورد حمایت ایران بجنگند.

این سایت می‌افزاید: "تفسیر این ادعا ممکن است آن باشد که ترکیه پس از سال‌ها یخ‌زدگی روابط با عربستان شاخه زیتون تمایل به صلح را به ریاض نشان خواهد داد. تفسیر دوم می‌تواند این باشد که آنکارا قصد دارد با ورود به جنگ یمن نارضایتی خود را نسبت به فعالیت‌های ایران در عراق و سوریه نشان دهد. ایران معتقد است در مورد سوریه روسیه امتیازات زیادی به ترکیه داده است و مخالفت خود را با عملیات نظامی ترکیه در عراق اعلام کرده است که موجب اختلافات دیپلماتیک میان تهران و آنکارا شده است.

همچنین، گفته می‌شود ترکیه ممکن است برای نجات سعودی‌ها در جنگ یمن علاوه براعزام شورشیان سوری از طریق پهپاد‌های خود که در درگیری‌های لیبی و جمهوری آذربایجان مورد استفاده قرار گرفتند به ریاض کمک کند.

حزب اخوانی الاصلاح در یمن از ترکیه خواسته تا به جدال خود ادامه دهد. امارات اما با آن حزب مشکل دارد و عربستان با اکراه همکاری با آن را پذیرفته است. رسانه‌های ترکیه نیز اشاره می‌کنند که ریاض به شدت به ترکیه نیاز دارد چرا که دولت بایدن خواستار مصالحه با ایران بر سر برنامه هسته‌ای آن کشور است و انتشار گزارش سیا درباره نقش "محمد بن سلمان" در قتل جمال خاشقجی و تصمیم برای خارج کردن انصارالله از فهرست گروه‌های تروریستی وزارت خارجه امریکا نیز نشان می‌دهد که ریاض همانند سابق حمایت امریکا را با خود نخواهد داشت.

این سایت در ادامه می‌نویسد: منابع آگاه اشاره کرده‌اند که گروه مسلح مخالف اسد موسوم به ارتش ملی سوریه هفته‌ها در تلاش بوده تا ده‌ها جنگجو را به یمن اعزام کند. حقوق ماهانه حداکثر ۲۵۰۰ دلاری به هر یک از این جنگجویان داده می‌شود و گفته شده قرار است در مرز یمن و عربستان مستقر شوند و فعلا در جنگ شرکت نکنند.

لازم به ذکر است که پیش‌تر نیز ترکیه شورشیان سوری را با همین استدلال به سوی جبهه نبرد جمهوری آذربایجان علیه ارمنستان اعزام کرده بود. همچنین، ساقط شدن پهپادی ساخت ترکیه توسط شورشیان انصارالله نیز نشان می‌دهد که ترکیه در جنگ یمن حضور و نقش دارد.

گفته شده که رهبران حزب الاصلاح واسطه بهبود روابط ترکیه و عربستان هستند چرا که ریاض پس از مسدود شدن فروش تسلیحات امریکایی به آن کشور برای تامین سلاح‌های پیشرفته به ترکیه متوسل شده است.

امارات مانند مصر اصرار داشته که ترکیه باید حمایت خود را از گروه‌های اخوانی متوقف کند تا بتوان به بهبود روابط با آنکارا پرداخت. با این وجود، حمایت کمرنگ امارات از خلیفه حفتر در لیبی و تصمیم آن کشور برای عقب‌نشینی از پایگاه نظامی در اریتره نشان می‌دهد که امارات در حال عقب‌نشینی از جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای خویش است.

روزنامه "ینی شفق" نزدیک به دولت ترکیه نیز اخیرا نوشت که عربستان ترس خود را از ترکیه کنار می‌گذارد و اکنون ترکیه تنها کشوری است که می‌تواند ریاض را از شر آشفتگی ایجاد شده نجات دهد. از دید مشاوران حزب عدالت و توسعه اکنون سعودی‌ها برای مقابله با سیاست‌های به زعم آنان توسعه‌طلبانه ایران در منطقه از جمله در یمن به ترکیه نیاز دارند. البته فقدان هرگونه اعتراف رسمی درباره همکاری عربستان و ترکیه در یمن نشان دهنده احتیاط دو طرف است. از بین بردن تقابل هفت ساله میان ترکیه و کشور‌های عربی نشان می‌دهد که طرفین نیازمند بررسی جامع هستند چرا که هنوز شک و تردید دولت‌های عربی نسبت به جاه طلبی‌های توسعه طلبانه ترکیه در منطقه برطرف نشده است".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
3
2
ترکیه دشمن شماره یک ایرانیهاست.
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
0
1
کار خوبی می کنه ترکیه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
0
1
چه تیتر مغرضانه و غیر حرفه ای
حالا هر کسی به هم نزدیک شد هدفش ایرانه!!؟؟؟
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین