کد خبر: ۷۰۲۷۸۵
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰

کلاهبرداری بی‌دردسر از طریق کدهای احراز هویت

رئیس پلیس فتا استان قم با بیان اینکه برخی نرم افزارها و شبکه‌های اجتماعی هنگام نصب و ورود برای کاربر در ابتدا کد تائید ارسال می‌کنند، گفت: مجرمان سایبری در این خصوص با ترفندهای مهندسی اجتماعی کد ارسالی را از شهروندان دریافت می‌کنند .
کلاهبرداری بی‌دردسر از طریق کدهای احراز هویت
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش پایگاه خبری پلیس سرهنگ علی موالی، رئیس پلیس فتا استان قم، عنوان کرد: بر اساس یک پرونده واصله به این پلیس مشخص شد که کلاهبرداران پس از کسب اطلاعات هویتی از شهروندان با شماره‌ تلفن آن‌ها اقدام به ثبت نام در نرم افزارهای بانکی کرده و کد پیامک شده جهت تایید هویت را نیز با ترفندهای گوناگون از قربانی دریافت کرده و از این طریق به اطلاعات بانکی کاربران دسترسی پیدا ‌کرده و اقدام به برداشت غیرمجاز از حساب افراد می‌کنند.

وی افزود: همچنین در روش مشابه دیگر مشاهده شده که کلاهبرداران با شماره‌ تلفن شهروندان در شبکه‌های اجتماعی ثبت‌نام کرده و کد پیامک شده جهت تایید هویت را نیز با ترفندهای گوناگون از قربانی دریافت کرده و از این طریق به‌ صفحه کاربر شبکه اجتماعی مورد نظر دسترسی پیدا می‌کنند.

سرهنگ موالی بیان کرد: کلاهبرداران سایبری پس از دسترسی به شبکه اجتماعی قربانی، اقدام به ارسال پیام و درخواست پول به عنوان قرض به مخاطبان حساب کاربری می‌کنند و تعدادی از مخاطبان بنا به دوستی و اعتمادی که با قربانی دارند بدون بررسی موضوع، مبادرت به انتقال وجه می‌کنند.

رئیس پلیس فتا استان قم گفت: بنابراین به هیچ عنوان کدی که برای احراز هویت دریافت می‌کنید را برای کسی ارسال نکنید و گوشی همراه خود را حتی برای چند لحظه در اختیار افراد غیر قابل اعتماد قرار ندهید.
موالی ادامه داد: کلاهبرداران در صورت دسترسی به گوشی همراه شما برای در اختیار گرفتن اکانت حساب شبکه اجتماعی‌تان فقط به چند ثانیه زمان نیاز دارند، این زمان فقط به اندازه‌ای نیاز است که کلاهبردار کد ارسال شده از شبکه اجتماعی برای شما را خوانده و سپس آن را حذف کند.

وی بیان کرد: همچنین در صورت دریافت هرگونه پیامک از مخاطبان و یا هرگونه پیام در شبکه‌های اجتماعی از دوستان و آشنایان خود مبنی بر درخواست کمک نقدی به عنوان قرض، ابتدا موضوع را بررسی کرده و با تماس و تحقیق از صاحب اکانت شبکه اجتماعی، از صحت و سقم موضوع مطمئن شوند و هیچ‌گاه با عجله و شتاب اقدام به واریز وجه نکنند.

رئیس پلیس فتا استان قم خاطر نشان کرد: شهروندان در صورت بروز مشکل و مواجهه با جرائم رایانه‌ای می‌توانند با مراجعه به پلیس فتا از مشاوره‌ها و راهنمایی‌های کارشناسان این پلیس در جهت رفع مشکلات احتمالی استفاده کنند یا با مراجعه به سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش تماس‌های مردمی درخواست خود را ثبت کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین