کد خبر: ۷۰۲۸۱۴
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۴

بالگرد "نبوغ" روی سطح مریخ قرار گرفت

آژانس فضایی ناسا در روز یکشنبه ۴ آوریل(۱۵ فروردین) اعلام کرد که بالگرد"نبوغ" بر روی سطح سیاره‌ی سرخ قرار گرفته است و از فضاپیمای مادر یعنی مریخ‌نورد "استقامت" جدا شده است. این بالگرد تنها یک هفته با پرواز فاصله دارد.
بالگرد
آفتاب‌‌نیوز :

مقامات آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا در پاسادینا، کالیفرنیا در توییتی اعلام کردند: بالگرد مریخی "نبوغ" با موفقیت روی سطح قرار گرفت و سفر ۴۷۱ میلیون کیلومتری آن سوار بر مریخ‌نورد استقامت با جدا شدن از شکم سطح‌نورد و فرود از ارتفاع ۱۰ سانتی‌متری بر روی سطح سیاره‌ی سرخ امروز پایان یافت.

به گزارش اسپیس، "نبوغ" که تنها ۱.۸ کیلوگرم وزن دارد بالگردی کوچک است که با انرژی خورشیدی کار می‌کند و یک باتری قابل شارژ مجدد برای گرم نگه داشتن تجهیزاتش در طول شب‌های سخت مریخ دارد. تا امروز "نبوغ" به شکم مریخ‌نورد استقامت متصل بود و برای گرم نگه‌ داشتن تجهیزاتش از انرژی هسته‌ای استقامت استفاده می‌کرد.

اکنون این بالگرد از یک باتری داخلی برای تامین انرژی یک گرمگن مهم استفاده می‌کند.

باب بالارم(Bob Balaram)، مهندس ارشد پروژه‌ی "نبوغ" می‌گوید: این گرمگن می‌تواند دمای بخش‌های داخلی بالگرد را در حدود ۴۵ درجه‌ی فارنهایت( هفت درجه‌ی سانتی‌گراد) نگه دارد در حالی که دمای شب‌های مریخ می‌تواند به منفی ۱۳۰ درجه‌ی فارنهایت(منفی ۹۰ درجه‌ی سانتی‌گراد) برسد. این دستگاه به راحتی از اجزای اصلی بالگرد مانند باتری آن و برخی از تجهیزات حساس الکترونیکی در برابر سرمای شدید محافظت می‌کند.

مقامات ناسا اعلام کردند که انتظار می‌رود نبوغ اولین پرواز خود را در روز ۱۱ آوریل( ۲۲ فروردین) به انجام برساند و داده‌های آن در تاریخ ۱۲ آوریل به زمین می‌رسد. این بالگرد ۸۵ میلیون دلاری اولین هواپیمای ارسال شده به سیاره‌ای دیگر است و برای بررسی فناوری‌های مورد نیاز برای پرواز در سیارات دیگر طراحی شده است.

نبوغ دو دوربین به همراه دارد که اطلاعات پروازش را ثبت می‌کنند. این اطلاعات توسط مریخ‌نورد استفامت نیز مشاهده خواهد شد.

اگر همه‌چیز درست پیش برود، نبوغ در طول سفر ۳۱ روزه در مریخ، چندین پرواز طولانی مدت بر روی دهانه‌ی جزرو انجام خواهد داد. ارتفاع هر پرواز نباید بیش از ۵ متر باشد و طول مسیر آن ۹۰ متر خواهد بود.

پیش از انجام اولین پرواز و روشن کردن چهار تیغه‌ی بالگرد که ۲۵۳۷ دور در دقیقه می‌چرخند، ناسا چندین آزمایش دیگر انجام خواهد داد. پیش از آغاز پرواز بالگرد نبوغ، مریخ نورد استقامت در فاصله‌ی امن ۱۶.۵ فوتی (۵ متری) از آن قرار خواهد گرفت.

اما پیش از آن بالگرد "نبوغ" باید شب سرد مریخ را پشت سر بگذارد. باتری‌ این بالگرد انرژی گرمکن آن را تامین خواهد کرد تا دمای ثابت ۵ درجه‌ی سانتی‌گراد را حفظ کند.

بالارام در روز جمعه نوشت: گروه پشتیبانی بالگرد "نبوغ" با نگرانی منتظرند تا در روز آینده خبرهایی از نبوغ به دست آورند. آیا توانسته شب را در مریخ سر کند؟ آیا صفحه‌های خورشیدی طبق انتطار کار می‌کنند؟

بالارام افزود: اعضای گروه با دقت دما و باتری "نبوغ" را در طول هفته‌ی آینده بررسی می‌کنند تا مطمئن شوند که این بالگرد سالم است. اگر همه چیز به درستی پیش رود این بالگرد وارد مرحله‌ی آزمایش سایر تجهیزات و تیغه‌هایش می‌شود.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین