کد خبر: ۷۰۳۱۷۷
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۳

از پیچیده‌ترین "عملیات هوایی" جهان چه می‌دانید؟

"اچ3" پیچیده‌ترین و بزرگترین عملیات هوایی جهان نام گرفته، عملیاتی که در همان سالهای ابتدایی دوران دفاع مقدس توسط یک اسکادران هوایی ایران به طراحی و فرماندهی امیر فرج الله برات‌پور خلبان کرمانشاهی صورت گرفت.
از پیچیده‌ترین
آفتاب‌‌نیوز :

در این عملیات پایگاه هوایی "الولید" در دورترین نقطه غربی کشور عراق طی یک عملیات پیچیده توسط جنگنده های ایرانی بمباران و 48 جنگنده عراقی نابود شد.

فریبرز شهبازی مدیر حفظ آثار قرارگاه عملیاتی غرب ارتش در نشست خبری امروز (17 فروردین) در تشریح جزییات اجرای این عملیات گفت: این عملیات در تاریخ 15 فروردین سال 1360 صورت گرفت و در این عملیات حمله پیچیده و سنگینی به نیروی هوایی عراق صورت گرفت.

شهبازی اظهار کرد: در اوایل دوران دفاع مقدس عراق بمباران بسیاری روی شهرهای ایران انجام می‌داد و نیاز بود که ضربه‌ای اساسی به نیروی هوایی این کشور وارد شود.

مدیرحفظ آثار قرارگاه عملیاتی غرب ارتش افزود: در این سال صدام برای محافظت از جنگنده های عراقی آنها را به دورترین نقطه عراق از ایران؛ جایی میان مرز دو کشور عراق و اُردن منتقل کرد و با توجه به مسافت طولانی که پایگاه هوایی "الولید" از خاک ایران داشت عملا جنگنده های ایرانی با توجه به ظرفیت مشخص سوخت نمی توانستند خود را به این پایگاه رسانده و آن را بمباران کنند.

وی افزود: در آن زمان شهید فکوری که فرماندهی نیروی هوایی ارتش را بر عهده داشت، به امیر فرج الله برات پور ماموریت می دهد که فکری برای این موضوع کرده و جنگنده های عراقی را نابود کنند.

شهبازی تصریح کرد: امیر برات پور نیز در همین راستا، یک عملیات هوشمندانه و پیچیده را طراحی می کند، به اینصورت که جنگنده های ایرانی بتوانند سوخت مورد نیاز برای رسیدن به مقصد را از یک هوایپمای مسافربری و در آسمان بگیرند!

وی افزود: در این عملیات 12 جنگنده ایرانی در مسیر رفت به سمت پایگاه عراقی دو بار از طریق یک هواپیمای مسافربری در آسمان سوختگیری می کنند و با رسیدن به مقصد 48 جنگنده عراقی را بمباران کرده و نابود می کنند.

شهبازی گفت: در مسیر برگشت هم مجددا با کمک هواپیمای مسافربری یک بار سوختگیری در آسمان انجام می شود و این سوختگیری که یک مورد آن در آسمان عراق صورت گرفت در حالی است که احتمال شلیک موشک از سامانه های پدافندی عراق وجود داشت و با تمام این خطرات با مهارت خلبانان ایرانی این ماموریت با موفقیت کامل انجام شده و هر 12 جنگنده ایرانی به سلامت به خاک کشور برگشتند.

وی افزود: این عملیات موجب حیرت بسیاری فرماندهان نظامی جهان شد و از آن به عنوان بزرگترین و پیچیده ترین عملیات هوایی جهان یاد می شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین