کد خبر: ۷۰۳۳۲۶
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۹

مافیای سیاسی- اقتصادی عامل بدبختی لبنان

۱۰۰ فعال مدنی لبنانی خطاب به رئیس جمهوری فرانسه، مافیای سیاسی- اقتصادی در کشورشان را عامل و مسئول بدبختی، گرسنگی و ناامنی در لبنان معرفی کردند.
مافیای سیاسی- اقتصادی عامل بدبختی لبنان
آفتاب‌‌نیوز :

۱۰۰ شخصیت جامعه مدنی لبنان در نامه‌ای سرگشاده، خطاب به "امانوئل مکرون"، رئیس جمهوری فرانسه، از او خواستند تا دارایی‌های مشکوک مسئولان لبنانی در فرانسه را با هدف انهدام «مافیای سیاسی - اقتصادی» که لبنان را به ورطه فقر و بدبختی و بحران‌های مستمر کشانده، بلوکه کند.

در حالی که در سایه تشدید بحران اقتصادی، مالی و معیشتی، بن‌بست سیاسی همچنان گریبانگیر لبنان است، رئیس جمهوری فرانسه به دنبال حادثه ویرانگر انفجار تیرماه سال گذشته بندر بیروت، طی بازدید از لبنان، خواستار تغییر ریشه‌ای در این کشور لبنان شد و خشم خود را از نبود تغییر در این کشور ابراز داشت.

به نظر تحلیل‌گران، هر چند فرانسه تاکنون برای انجام چنین اقدامی ابراز آمادگی نکرده، اما اعمال تحریم‌هایی نظیر بلوکه کردن دارایی‌ها می‌تواند ابزاری بسیار فعال در دست پاریس باشد تا طبقه سیاسی در لبنان را تحت فشار قرار داده و آنها را به انجام تغییر در این کشور ملزم کند.

در این نامه سرگشاده که به امضای بیش از ۱۰۰ شخصیت جامعه مدنی لبنان رسیده و در روزنامه «لوموند» فرانسه منتشر شده، آمده، مکرون باید دستوراتی را «برای اجرای مکانیسم‌های قانونی جهت بلوکه کردن دارایی‌های با منابع مشکوک در فرانسه که متعلق به رهبران سیاسی و اقتصادی (لبنان) است»، اتخاذ کند.

در این نامه سرگشاده همچنین «مافیای سیاسی و اقتصادی لبنان به عنوان مسئول بدبختی، گرسنگی و ناامنی که بسیاری از مردم لبنان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، معرفی شده است».

فعالان جامعه مدنی لبنان در این نامه به اقدامات مشابهی در گذشته در فرانسه، نظیر بلوکه کردن دارایی‌های نامشروع برخی رهبران آفریقایی و رفعت الاسد، نایب رئیس جمهوری سابق رژیم سوریه، استناد کرده‌اند.

بنا به این نامه سرگشاده «فساد انتشار یافته در سطح گسترده به طور آشکاری در ثروت‌اندوزی رهبران سیاسی نقش داشته که اقدام به غارت خزانه و اختلاس‌ کمک‌هایی شده که پس از جنگ داخلی لبنان به این کشور ارسال شده است.»

پزشکان، وکلا، روزنامه‌نگاران و فعالانی مدنی همچون "کریم امیل بیطار"، استاد دانشگاه، "غسان سلامه" وزیر فرهنگ اسبق لبنان و فرستاده ویژه سابق سازمان ملل به لیبی، "بولا یعقوبیان"، نماینده مستعفی لبنان این نامه سرگشاده خطاب به مکرون را امضا کرده‌اند.

این نامه پس از آن تهیه شده که "ژان ایو لودریان"، وزیر خارجه فرانسه در ماه مارس گذشته طی اظهاراتی گفت که زمان آن فرا رسیده تا فشارهای بین‌المللی علیه لبنان با هدف تشکیل دولت در این کشور، تشدید شود.

در حالی که لبنان از وخیم‌ترین بحران اقتصادی تاریخ معاصر خود رنج می‌برد، علی‌رغم گذشت ماهها سعد حریری، نخست وزیر مامور شده برای تشکیل کابینه و میشل عون، رئیس جمهوری این کشور، همچنان درباره تشکیل دولت جدید در لبنان به توافق نرسیده‌اند.

البته در کنار فساد و اختلاس برخی مقامات لبنانی، دخالت های آمریکا، عربستان و فرانسه موجب بروز مشکلات فراوان برای مردم لبنان شده تا حدی که نرخ برابری لیره این کشور با دلار آمریکا که تا یکسال و نیم پیش معادل ۱۵۰۰ لیره بود، امروز این میزان برای هر دلار آمریکا به ۱۲۰۰۰ لیره لبنان رسیده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین