کد خبر: ۷۰۳۵۶۸
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۷
مدیر بخش ایمن سازی سازمان جهانی بهداشت عنوان کرد

پاسخ به چند پرسش مهم درباره واکسن‌های کرونا

مدیر بخش ایمن سازی سازمان جهانی بهداشت به پرسش‌هایی پرتکرار در خصوص دریافت واکسن کرونا، ایمنی پس از تزریق واکسن و... پاسخ داد.
پاسخ به چند پرسش مهم درباره واکسن‌های کرونا
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر کاترین اوبراین در برنامه علم در پنج دقیقه سازمان جهانی بهداشت در خصوص واکسن‌ها، در پاسخ به اینکه آیا واکسینه شدن از عفونت جلوگیری می‌کند و پس از واکسیناسیون کووید ۱۹ چه می‌کنیم و آیا هنوز می‌توانیم به عنوان ناقل دیگران را آلوده کنیم؟ اظهار کرد: چیزی که در خصوص واکسن ها می دانیم این است که آن ها واقعا در برابر بیماری موثر هستند. آن‌ها واقعا در برابر ابتلا به فرم شدید بیماری و برابر بستری شدن در بیمارستان محافظت می کنند.

مدیر بخش ایمن سازی سازمان جهانی بهداشت در این باره که آیا واکسن‌ها از عفونت جلوگیری می‌کند؟‌ اظهارکرد: با توجه به شواهد اولیه موجود به نظر می رسد که این واکسن ها نه تنها از ابتلا به علائم و گسترش بیماری محافظت می‌کنند، بلکه از آلودگی در بخش فوقانی دستگاه تنفسی نیز جلوگیری می کنند.

او اظهار کرد: به نظر می‌رسد که ممکن است حتی در صورت آلوده شدن مدت زمان آلودگی را نیز کاهش دهند. در داده‌های اولیه به نظر می‌رسد که وقتی دستگاه تنفسی شما آلوده می‌شود ممکن است ویروس‌های کمتری نسبت به کسی که واکسینه نشده در دستگاه تنفسی شما وجود داشته باشد. هر یک از این موارد احتمال انتقال ویروس به شخصی دیگر را کاهش می‌دهد. بنابراین این نتایج جالبی است که به دست می‌آید؛ اما می‌خواهیم تاکید کنیم که اینها داده‌ها و نتایج اولیه هستند.

مدیر بخش ایمن سازی سازمان جهانی بهداشت ادامه داد: این مسئله به این معناست که ما فقط یک یا دو مطالعه در این زمینه داریم. ما این نتایج را به تفکیک برای هر یک از واکسن های موجود نیز نداریم؛ همانطور که همه می‌دانند چند واکسن در سراسر جهان در حال استفاده است به خاطر همین است که ما دائما تاکید می‌کنیم واکسن‌ها در فاز اولیه خود هستند و لازم است افراد به ماسک زدن و سایر مداخلات دیگری که باعث می‌شود ما ایمن بمانیم و انتقال را کاهش می‌دهد ادامه دهیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری که در خصوص واکسن ها و انواع گونه های آن پرسیده شد و اینکه آیا بدن پس از واکسینه شدن در برابر انواع مختلف ویروس محافظت می کند یا خیر؟‌ و آیا جهش های جدید کمتر بر فرد واکسینه شده تاثیر می گذارد؟ و درباره گونه های موجود و جهش های آینده و میزان محافظت واکسن ها در برابر این انواع از ما محافظت، اظهار کرد: آنچه که در برابر واکسن هایی که به طور گسترده در جهان استفاده می شود می‌دانیم این است که برای اکثر گونه‌های ویروس موثر هستند. ممکن است به همان اندازه در برابر گونه‌های جدید موثر نباشند، اما با این وجود همچنان نیز تاثیر قابل توجهی در برابر بیماری دارند.

کاترین اوبراین گفت: باید انتظار داشته باشیم که همچنان شاهد ظهور انواع مختلف ویروس ها باشیم، این کاری است که ویروس‌ها انجام می دهند و در مقابل تولید کنندگان واکسن سعی می کنند به بهترین شکل ممکن واکسن ها را در برابر طیف وسیعی از ویروس های مختلف تهیه و تولید کنند. ما در این بین بیشتر درباره تعامل گونه‌های جدید با واکسن‌ها می آموزیم که می‌تواند از مهم ترین دلایلی باشد که تاکید می شود. علیرغم واکسینه شدن باید ماسک زدن را ادامه دهیم.

وی افزود: ما شواهدی علمی در خصوص محافظت هر کدام از واکسن ها برای هر یک از گونه های ویروس و گونه ‌مختلفی که در آینده ایجاد خواهد شد نداریم، واکسن ها ممکن است در برابر بیماری از شما محافظت کنند؛ اما همچنان شما می‌توانید بیماری را به شخص دیگری منتقل کنید و اگر آن فرد واکسینه نشده باشد ممکن است بیمار شود.

مدیر بخش ایمن سازی سازمان جهانی بهداشت در پاسخ به اینکه اگر قبلا به کووید مبتلا شده باشیم یک دوز واکسن برای ایمنی در برابر ویروس کافی است یا خیر ؟ گفت: ما همچنان توصیه می کنیم که اگر به بیماری کووید۱۹ مبتلا شدید باید واکسن‌های موجود و در دسترس را دریافت کنید. بنابراین اگر واکسنی هست که به ۲ دوز نیاز دارد باید آن را دریافت کنید. همچنین شواهدی را مشاهده کردیم که یک دوز واکسن به ویژه در افرادی که به کووید مبتلا شدند پاسخ آنتی بادی بسیار قوی می دهد که این خبر بسیار خوبی است و نشان می‌دهد ایمنی بدن آنهایی که در اثر بیماری ایجاد شده بوده با واکسن افزایش پیدا می کند.

وی افزود: اما به ۲ دلیل توصیه می شود که دوره کامل واکسن دریافت شود. اول اینکه هنوز شواهدی در خصوص اینکه تزریق یک دوز واکسن در افرادی که پیش تر مبتلا به کووید۱۹ شدند ایمنی کامل یا معادل تزریق ۲ دوز واکسن نسبت به گونه‌های موجود ایجاد کند، نداریم. همچنین درباره مدت زمان محافظت افراد اطلاعاتی نداریم. بنابراین در غیاب مدارکی که بتواند واقعا به مردم اطلاع دهد که یک دوز واکسن در جایی که واکسن دو دوزی وجود دارد و حفاظت کامل به آن ها بدهد را توصیه می کنیم و افرادی که مبتلا به کووید۱۹ شدند در صورتی که واکسن ۲ دوزی استفاده می کنند هر ۲ دوز واکسن را دریافت می‌کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین