کد خبر: ۷۰۳۶۰۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۶

کمالوندی: مساله مهم برای ما لغو تحریمهاست/زمان به نفع ایران است

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: مساله مهم برای ما در مذاکرات لغو تحریمها و اطمینان از این امر براساس راستی آزمایی هاست.
کمالوندی: مساله مهم برای ما لغو تحریمهاست/زمان به نفع ایران است
آفتاب‌‌نیوز :

«بهروز کمالوندی» شامگاه امروز جمعه در گفت و گویی با تبریک روز فناوری هسته‌ای گفت: در مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای که فردا شنبه برگزار می‌شود، نمایشگاهی برگزار خواهد شد و با حضور رئیس‌جمهوری ویدئوکنفرانس‌هایی با مراکز هسته‌ای کشور برگزار می‌شود.

وی ادامه داد:در مراسم امسال ۱۳۰ رونمایی خواهیم داشت که ۱۸ درصد بیشتر از سال گذشته است ولی کیفیت رونمایی‌های امسال بیشتر از سال‌های گذشته است.

معاون امور بین‌المللی سازمان انرژی اتمی درباره مذاکرات وین اظهار داشت: ایران در نشست کمیسیون مشترک مواضع خود را مطرح کرده است. مسئله مهم لغو تحریم‌ها و انجام راستی‌آزمایی‌ها است که نشان دهد تحریم‌ها لغو شده‌اند. امر مسلم، گرفتن اطمینان‌هایی برای لغو تحریم‌هاست.

کمالوندی اصافه کرد: روش‌های گرفتن اطمینان و لیست مطالبات کشور که لغو ۱۶۰۰ تحریم بعد از سال ۲۰۱۷ است، مسائل فنی مربوط به برجام مانند پیوستن ایران به پروژه ایتر است که هم ایران کمک کند و هم ایران بتواند از آن استفاده کند در این گفت و گوها بحث شد.

وی یادآور شد: دو کارگروه تشکیل شده و قرار است چهارشنبه هفته آینده این جلسه دوباره تشکیل جلسه دهد. کمیته فنی فعلا کمیته فعالی نیست. کمیته اصلی کمیته تحریم‌ها است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها را تمام و کمال را پیگیری می‌کنیم، افزود: دیروز از سه کمیسیون از سایت‌های مختلف کشور بازدید کردند و از پیشرفت کار رضایت داشتند.

کمالوندی گفت: ایران به سرعت جلو می‌رود و زمان به نفع ایران است. از نظر توان هسته‌ای جلو می‌رویم. اگر اتفاقی هم درباره تحریم‌ها رخ ندهد، از نظر فنی جلو می‌رویم و هر چقدر هم جلوتر برویم، شرایط‌مان بهتر از این نیز می‌شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: در واقع ابتدا باید مشخص شود سرنوشت تحریم‌ها چه می‌شود. البته ما مطالب خود را مطرح و مطالب آنها را می‌شنویم ولی تصمیم درباره اجرا مربوط به سرنوشت تحریم‌ها است.

کمالوندی در ادامه درباره تمهیدات پیش بینی شده برای جلوگیری از تکرار بدعهدی طرف مقابل ابراز داشت: عراقچی و غریب‌آبادی به صورت صریح توضیح دادند. رییس‌جمهور توضیح دادند. در کشور این اعتقاد وجود دارد که حتما باید تکلیف تحریم‌ها روشن شود و متناظر آنها اقدام خواهد شد. صرفا هم دادن سیگنال از طرف آنها و اقدام از سوی ما نیست. اقدام در برابر اقدام و حرف در برابر.

وی با بیان اینکه شرایط به گونه‌ای است که هرگونه تاخیر کنند، ضرر می‌کنند، عنوان کرد: الان آنها می‌گویند برخی اقدامات ایران برگشت پذیر نیست مانند تحقیق و توسعه که انجام شده است. این دانش کسب شده است. مواد اولیه غنی‌شده ما و تعداد سانتریفیوژها در حال افزایش است و ماشین‌ها هم پیشرفته‌تر می‌شود. ما از این مسئله ضرر نمی‌کنیم. هرچقدر هم تاخیر کنند برای آنها کار پیچیده‌تر می‌شود.

سخنگوی سازمان انرژی در پاسخ به این سوال که کجای قانون مصوب مجلس هستیم، یادآور شد: این قانون باید در ۶ مقطع انجام می‌شد. یک مقطع تولید ۲۰ درصد است که انجام شده است. در انتهای سال باید ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصد تولید می‌کردیم ولی در همین فرصت دو، سه ماهه ۶۰ کیلوم اورانیوم ۲۰ درصد داریم. یعنی نصف راه را رفته‌ایم.

کمالوندی اضافه کرد: یک مقطع دیگر طراحی راکتور آب سنگین دیگری به غیر از راکتوری است که در حال اجرا هستیم. ما سر موقع بازه یک ماه اطلاعات را دادیم. یک مقطع دیگر، اقدامات پروتکلی بود که انجام شده ولی با آژانس تدبیری کردیم و فرصت سه ماهه به آنها دادیم که تا سه ماهه اطلاعات پروتکلی و فراتر از آن ضبط می‌شود ولی به آنها داده نمی‌شود.

وی اضافه کرد: مقطع زمانی دیگر، سه ماه است که ماشین‌های آی آر ۲ام باید نصب می‌شود و آی آر ۶ هم باید نصب می‌شد که انجام شده است، علاوه براین آبشار آی آر ۴ هم نصب کردیم. کارخانه اورانیوم فلزی هم باید نصب می‌شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: یک کار دیگر سوخت سیلیساید باید تولید می‌کردیم که این سوخت از مسیر اورانیوم فلزی به دست می‌آید. این سوخت برای راکتور تهران است که کیفیت آن فوق‌العاده بهتر از سوخت ۲۰ درصد است.

به گفته معاون سازمان انرژی اتمی، مقطع دیگر یک ساله است که به راحتی قابل انجام است و ظرفیت تولید هم باید ۵۰۰ کیلوگرم در ماه برسد که با نصب ماشین‌های IR۴ و ماشین‌های دیگر قابل انجام است.

کمالوندی ادامه داد: الان ظرفیت غنی سازی ما ۱۶ هزار و ۵۰۰ سو است در حالی که قبل از برجام ۱۳ هزار و ۵۰۰ سو بود. این ظرفیت به سرعت در حال افزایش است. ظرفیت تولید ما قبل از برجام زیر ۲۰۰ کیلو بود ولی الان به ۵۰۰ کیلوگرم در ماه خواهیم رسید.

وی درباره نتیجه احتمالی مذاکرات اخیر گفت: اظهارنظر در این باره زود است. لیستی از تحریم‌ها میان طرفین مطرح شده است. برخی از آنها ظاهرش هسته‌ای نیست. طرف مقابل گفته تحریم‌های هسته‌ای را برمی‌دارد در حالی که ایران را قبول نکرده است. ما مستقیم هم مذاکره نمی‌کنیم و این مسائل را به اروپایی‌ها و چین و روسیه می‌گویم. آنها باید این مسائل را مطرح کنند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه حسن این روش هم آن است که چون آنها مایل به احیای برجام هستند، تلاش خواهند کرد، اظهار داشت: آمریکا در زمان ترامپ حداکثر تلاش خود را کرد ولی به نتیجه نرسید. این فرصت اکنون در اختیار آنها است. الان اظهارنظر زود است. باید دید در عمل چه اتفاقی رخ می‌دهد. خواسته ایران مشخص است و پیچیده نیست.

کمالوندی درباره تبیین ضرورت دانش هسته‌ای برای افکارعمومی تصریح کرد: رسانه‌های بین‌المللی به گونه‌ای القا می‌کنند که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است. گاهی هم رسانه‌های داخلی با بزرگنمایی غنی‌سازی از ابعاد دیگر غفلت می‌شود. البته ما هم مقصریم. البته ذائقه رسانه‌ها این گونه است وقتی به ما می‌رسند از غنی‌سازی سوال می‌کنند، یعنی مطالبه آنها هم غنی‌سازی است. غنی‌سازی برای جمع کردن مواد نیست. مثل اینکه ۱۰ تن مواد غنی‌شده بهتر از ۵ تن است.

وی در ادامه از رونمایی ۵ رادیو دارو در مرایم فردا خبر داد و خاطرنشان کرد: این رونمایی‌ها در زندگی مردم خیلی موثر است. مثلا فردا رونمایی از ونتیلاتورهایی داریم که خیلی متفاوت از ونتیلاتورهای دیگر است. علاوه بر این تیتانیوم پزشکی را رونمایی خواهیم کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
0
0
زمان چي به نفع ايرانه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین