کد خبر: ۷۰۳۷۰۸
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۶

چند دلیل برای لزوم بازگشت سریع بایدن به برجام از نگاه سناتور آمریکایی

یک سناتور آمریکایی با اشاره به آثار منفی خروج آمریکا از توافق هسته ای، با ارائه دلایلی توضیح داد که چرا دولت جو باید باید برای بازگشت به این توافق، شتاب کند.
چند دلیل برای لزوم بازگشت سریع بایدن به برجام از نگاه سناتور آمریکایی
آفتاب‌‌نیوز :

کریس مورفی سناتور دموکرات آمریکایی درباره لزوم بازگشت سریع دولت این کشور به توافق هسته ای که دولت دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد، در صفحه ی توییترش نوشت: من خواهان توافقی «طولانی تر و قوی تر» با ایران هستم اما مسیر رسیدن به این توافق از توافق هسته ای ایران(برجام) می گذرد. بازگشت به برجام در اسرع وقت، لزوما حاکی از گرفتن امتیازهای دیگر از ایران است و چند دلیل می تواند بیانگر این باشد:

مورفی با مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران ادامه داد: مهم ترین چیز اطمینان یافتن از این است که ایران به سلاحی هسته‌ای دست پیدا نمی کند. این در اولویت قرار می گیرد. بله ما می خواهیم ایران به حمایتش از نیروهای نیابتی و برنامه موشکی اش را پایان بدهد. اما تمام فعالیت بدخواهانه شان با داشتن یک بمب هسته ای بدتر می شود.

او در ادامه نوشت: ما چهار سال زمان داشتیم که رویکرد مخالفان برجام را امتحان کنیم. ترامپ تحریم هایی فلج کننده بر ایران اعمال کرد تا مجبورشان کند درباره همه چیز مذاکره کنند. یک فاجعه بود. ایران نخواست مذاکره کند، برنامه هسته ای شان را از سر گرفتند و شروع کردند به شلیک به نظامیان آمریکایی.
این سناتور آمریکایی در ادامه بیان کرد: در این میان، اتحادی که اوباما ایجاد کرده بود(آمریکا/اروپا/روسیه/چین در برابر ایران) فرو پاشید. اروپا، روسیه و چین به ایران کمک کردند تحریم های ترامپ را دور بزند و حاضر نشدند با آمریکا در محدود کردن دیگر اقدامات ثبات زدای ایران همکاری کنند.

مورفی افزود: بی فکرانه است که باور کنیم حالا ایران حاضر است بنشیند و درباره توافقی جامع مذاکره کند. اگر هم باشند، امتیازهایی از ما خواهند خواست، مثل تغییر دادن روابط دفاعی مان با عربستان سعودی و امارات متحده عربی.

او همچنین اظهار کرد: بهترین مسیر برای آوردن ایران به میز مذاکره در زمینه مسائل غیر هسته‌ای، بازگشن به برجام و پی ریزی دوبارا ساختار اتحاد ۱+۵ است. این یعنی «پایبندی در ازای پایبندی». ایران به پایبندی به برجام باز می گردد و آمریکا تحریم ها را لغو می کند.

مورفی در آخر گفت: این توافق برای آمریکا، اسرائیل و بقیه جهان خوب بود. نشان داد که دیپلماسی می تواند مشکلات بزرگ را حل کند. هر روزی که آمریکا و ایران از توافق خارجند، جهان امنیت کمتری دارد و دیپلماسی از ارزش می افتد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین