کد خبر: ۷۰۳۷۲۰
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۴

آمار کرونا در ایران، ۲۱ فروردین ۱۴۰۰/ شناسایی ۱۹ هزار بیمار و ۱۹۳ فوتی جدید

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با شناسایی ۱۹ هزار و ۶۶۶ بیمار جدید کرونا در کشور رکورد شناسایی بیمار در یک روز شکسته شده و با فوت ۱۹۳ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید ۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۶۴ هزار و ۲۳۲ نفر رسید.
آمار کرونا در ایران، ۲۱ فروردین ۱۴۰۰/ شناسایی ۱۹ هزار بیمار و ۱۹۳ فوتی جدید
آفتاب‌‌نیوز :

سیما سادات لاری روز شنبه افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۱ فروردین) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۹ هزار و ۶۶۶ نفر بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و دو هزار و ۲۰۵ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به دو میلیون و ۴۹ هزار و ۷۸ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تاکنون یک میلیون و ۷۰۲ هزار و ۶۲ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین چهار هزار و ۳۲۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۱۳ میلیون و ۵۷۷ هزار و ۵۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری افزود: هم اکنون۲۵۷ شهرستان از جمله همه مراکز استانها و کلانشهرها در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین ۱۲۹ شهرستان نارنجی، ۵۱ شهرستان زرد و ۱۱ شهرستان آبی هستند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است.

سخنگوی وزارت بهداشت پیش از این گفته بود: با توجه به قدرت سرایت بالای بیماری کووید۱۹ و گسترش ویروس جهش یافته انگلیسی توصیه می کنیم افرادی که در تماس نزدیک با بیماران بوده اند، ۱۴ روز در خانه قرنطینه بمانند. فضای مشترک با دیگران را در منزل به حداقل ممکن برسانند و اگر هر گونه علامت مانند تب، سردرد، سرفه، تنگی نفس، بدن درد، از دست دادن حس بویایی یا چشایی داشتند با ۴۰۳۰ تماس بگیرند. محل قرنطینه را تحت هیچ شرایطی ترک نکنند و در صورت نیاز به مراجعه به مراکز درمانی ماسک بزنند و از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نکنند.

سخنگوی وزارت بهداشت پیش از این اعلام کرده بود: شیوع بیماری کووید۱۹ در کشور بسیار گسترده و نگران کننده است، موج چهارم این بیماری با سرعت در حال پیشرفت است و از نیمه غربی به نیمه شرقی گسترش می یابد. استفاده مداوم از ماسک و خودداری از هر گونه برگزاری دورهمی، مهمانی و مراسم عروسی و عزا در این شرایط ضروری و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی پر ازدحام، غذا خوردن در رستوران و حضور در اماکن پر جمعیت از عوامل مهم گسترش بیشتر این بیماری در کشور است.

لاری از مردم خواست ضمن رعایت اصول بهداشتی در صورت مشاهده هر گونه علایم مثل تب، سرفه، سردرد، بدن درد هر چند خفیف، در خانه بمانند. از تماس با اعضای خانواده و همکاران پرهیز کنند و در صورت ادامه این علایم با سامانه ۴۰۳۰ تماس بگیرند.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۳۵ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و حدود دو میلیون و ۹۳۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین