کد خبر: ۷۰۳۷۵۰
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۶

راهکاری برای کاهش شدت وزوز گوش

نتایج یک پژوهش حاکی از این است که تحریک الکتریکی قادر است وزوز گوش را کاهش دهد.
راهکاری برای کاهش شدت وزوز گوش
آفتاب‌‌نیوز :

وزوزگوش یکی از شایعترین اختلالات با منشا ناشناخته است. وزوزگوش، شنیدن صدا در سر یا در گوش، بدون وجود یک محرک خارجی است و می‌تواند به صورت صداهای مختلفی از جمله صدای همهمه یا صدای زنگ بروز کند. این بیماری در مردان شایعتر از زنان بوده و با افزایش سن شیوع آن افزایش می‌یابد و به میزان فراوانی با اختالالت شنوایی همراهی دارد.

بر اساس آن چه در پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور منتشر شده است، حدود 12 درصد از مردان 50 تا 74 ساله به این بیماری مبتلا هستند و سفید پوستان بیش از سیاهپوستان درگیر می‌شوند.

محققان در پژوهشی تاثیر تحریک الکتریکی را بر وزوز گوش بررسی کرده‌اند. ۴۹ نفر که دارای وزوز گوش مزمن بوده‌اند و به درمان‌های معمول پاسخ نداده‌اند در این مطالعه شرکت کردند. آن‌ها به طور تصادفی به دو گروه کنترل و مداخله تقسیم شدند. اعضای گروه مداخله به مدت شش جلسه تحریک الکتریکی دریافت کردند.

بر اساس نتایج این مطالعه، تحریک الکتریکی قادر است شدت وزوز را بدون در نظر گرفتن متغیرهایی سن، جنس، طول مدت وزوز و نوع وزوز، کاهش دهد و در بهبود این بیماری به طور معنی‌داری موثر باشد.

این مطالعه توسط وحید زند، ابوالفضل ملاصادقی، محمد انصاری، محمدحسین برادران‌فر و امیرهوشنگ مهرپرور از دانشگاه علوم پزشکی یزد انجام شده و نتایج آن در نشریه Acta Medica Iranica که متعلق به دانشگاه علوم پزشکی تهران است به چاپ رسیده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین