کد خبر: ۷۰۳۷۵۹
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۸

آیا الیزابت آخرین مقام سلطنتی انگلیس خواهد بود؟

کمتر از یک ماه پس از انتشار یک مصاحبه جنجالی در خصوص رفتارهای نژادپرستانه خاندان سلطنتی، درگذشت همسر الیزابت دوم گمانه‌زنی‌ها درباره کناره‌گیری او از تاج و تخت را دوباره افزایش داده است. این درحالیست که درخواست‌ها برای برچیده شدن نظام سلطنتی در انگلیس نیز شدت گرفته است.
آیا الیزابت آخرین مقام سلطنتی انگلیس خواهد بود؟
آفتاب‌‌نیوز :

شمار فزاینده‌ای از مخالفان خواستار تشکیل نظام جمهوری در انگلیس هستند و با امضای طوماری الکترونیکی تاکید دارند که الیزابت دوم باید آخرین مقام سلطنتی در این کشور باشد. آن‌ها در این طومار نوشته‌اند که مصاحبه اخیر هری (نوه ملکه) و همسرش مگان مارکل برای ریختن آبروی سلطنت کافی و محتوای آن فاجعه بار است. «این مصاحبه آنچه را که ما درباره ناکارآمدی نظام سلطنتی در عصر مدرن می‌گفتیم تائید کرد.»

اسفند سال گذشته شاهزاده سابق انگلیس «هری» و همسرش مگان مارکل که سال گذشته تصمیم گرفتند از مدار خانواده سلطنتی خارج شوند و در واقع خود را از ارث محروم کنند در مصاحبه‌ای مفصل با یک شبکه خبری آمریکایی، خانواده سلطنتی انگلیس را به نژادپرستی نهادینه و دروغگویی متهم کردند.

مارکل که «دوشس ساسکس» لقب دارد، دراین مصاحبه که از سوی نزدیک به ۱۲.۳ میلیون نفر در انگلیس مشاهده شد، گفته که شرایط در خانواده سلطنتی برای وی به اندازه ای خفقان آور بوده که به فکر خودکشی افتاده بود.

مارکل در بخشی از این مصاحبه خانواده سلطنتی را به نژادپرستی متهم کرده و گفته که آن‌ها تا پیش از به دنیا آمدن فرزندش «آرچی» (Archie's) «نسبت به رنگ پوست این کودک که تا چه اندازه می تواند «سیاه» باشد – پدر سفید و مادر سیاهپوست دورگه – ابراز نگرانی می کردند.»

این اظهارات خانواده سلطنتی را با اتهام جدی نژادپرستی مواجه کرده و مهم‌تر اینکه آیا عمدا مارکل را تحت فشار روحی قرار داده‌اند؟ کارشناسان معتقدند که فقط از طریق تحقیقات مستقل درباره سابقه طولانی اتهامات وارد شده می‌توان به پایان ماجرا رسید.

الیزابت برای مهار فشارها علیه دستگاه سلطنتی با صدور بیانیه‌ای ۶۱ کلمه‌ای تصدیق کرد که موضوعات مطرح شده توسط نوه و عروس خانواده سلطنتی، به ویژه در مورد نژاد، نگران کننده بود. وی با این حال ادعا کرد که برخی از خاطرات مطرح شده در مصاحبه، ممکن است متفاوت باشد. الیزابت تصریح کرد که نگرانی‌های مطرح شده به طور جدی اما خصوصی رسیدگی خواهد شد.

همان زمان فعالان حقوق بشری تاکید کردند که الیزابت یک فرصت مهم را برای شناسایی و محکوم کردن این معضل رفتاری از دست داد. کنشگران هشدار دادند که طرح این موضوع به عنوان یک مسئله خانوادگی خصوصی از سوی الیزابت به معنای «عدم پاسخگویی عمومی» دربار و شخص او در کسوت رهبر کشور است.

حلیمه بیگم رئیس یکی از سازمان‌های مبارزه با نژادپرستی در انگلیس گفت «دربار حق دارد تا به این مساله در خلوت خود رسیدگی کند اما افکار عمومی به دنبال رهبری در مقابله با نژاد پرستی هستند.» وی افزود: ما می‌خواهیم که خانواده سلطنتی در این رابطه موضع‌گیری کند، زیرا رسیدگی به این مساله در پشت درهای بسته یک فرصت از دست رفته است.

گفتنی است که بر اساس قوانین انگلیس، مسائل مربوط به حیطه‌ خصوصی خاندان سلطنتی جنبه‌ عمومی و حاکمیتی ندارند و نیازی به موضع گیری رسمی از سوی خاندان سلطنت در این مورد نیست.

حالا مخالفان، سلطنت انگلیس را نظامی مخوف و کنترل‌گر توصیف کرده که سالانه صدها میلیون پوند پول مالیات دهندگان را به هدر می‌دهد و موجودیت آن به درد سیاست نمی‌خورد. آن‌ها می‌گویند که سلطنت در انگلیس باید به تاریخ پیوسته و نقشی در آینده نداشته باشد.

در طومار جمهوری‌خواهان انگلیس آمده است که شهروندان این کشور بیش از هر زمان دیگری خواهان برچیده شدن نظام سلطنتی هستند. «ما دمکرات هستیم و دمکراسی مسابقه ورزشی نیست. همه ما می‌خواهیم درباره تعیین حکومت و رهبر آینده کشور سهیم باشیم. باید به پا خیزیم و نظام سلطنتی را به تاریخ حواله کنیم»

در ادامه این طومار می‌خوانیم: ما می‌توانیم یک حکومت دمکراتیک، در کنار پارلمان منتخب داشته باشیم. پادشاه، ملکه، لرد، شاهزاده و دوشیزه کافی است. مردم باید بتوانند آزادانه رهبر کشور را انتخاب کنند.

این درحالیست که بر اساس طومار یادشده، اعضای خاندان سلطنتی سالانه ۳۴۵ میلیون پوند پول مالیات دهندگان را صرف تجملات و زندگی شخصی‌شان کرده و فقط برای تحکیم پایه‌های قدرت خود در امور سیاسی دخالت می‌کنند. نظام سلطنتی به گفته جمهوری خواهان، خلاف ارزش‌ها و اصول انگلیسی است که برای حفظ آبروی کشور باید برچیده شود.

تاکنون ۷ هزار و ۵۰۹ نفر این طومار را در تارنمای republic.org.uk امضاء کرده و این آمار از دیروز که پرنس فیلیپ همسر ملکه انگلیس درگذشت به سرعت روبه افزایش است. هم زمان طومار الکترونیکی دیگری در تارنمای پارلمان انگلیس ثبت شده که در آن امضاء کنندگان خواستار برگزاری همه‌پرسی پیرامون ضرورت ادامه نظام سلطنتی هستند. این طومار نیز تاکنون ۵ هزار و ۳۰۲ امضاء جمع کرده است.

درگذشت پرنس فیلیپ، همسر ۹۹ ساله ملکه انگلیس گمانه‌زنی‌ها درباره کناره‌گیری الیزابت از تاج و تخت را تشدید کرده است. او پیشتر به نزدیکانش گفته بود درصورتی ‌که تا سن ۹۵ سالگی زنده بماند، قدرت پادشاهی را به پسرش «پرنس چارلز» اعطا می‌کند. او که برای فوت همسرش ۸ روز عزای عمومی اعلام کرده، اکنون ۹۴ سال سن دارد و دو هفته دیگر ۹۵ ساله می‌شود.

رسانه‌های انگلیس نیز امروز ضمن بازتاب درگذشت پرنس فیلیپ این سووال را مطرح کرده‌اند که آیا الیزابت می‌تواند با این ضایعه کنار آمده و تاج و تخت را حفظ کند. گفتنی است که درباره سلامت جسمانی او نیز اخبار ضد و نقیضی منتشر می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین