کد خبر: ۷۰۴۰۵۱
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۵
تحلیل و ارزیابی حادثه مرتبط با سایت هسته‌ای نظنز در رسانه‌ها و مطبوعات اسرائیلی

بازتاب حادثه در نطنز| سیگنال آمریکا به اسرائیل: در روند مذاکرات هسته‌ای دخالت نکنید

احتمالی قوی وجود دارد که حادثه اخیر در تاسیسات نطنز ناشی از تصادف نبوده باشد بلکه خرابکاری‌ای با هدف به تاخیر انداختن مسابقه هسته‌ای باشد که با مذاکره ایران و امریکا در مورد رفع تحریم‌ها تسریع شده است. /امریکا پیام واضحی را به اسرائیل ارسال کرده است: ما به حفظ امنیت شما متعهد هستیم اما شما نمی‌توانید استراتژی خود را به ما دیکته کنید؛ ما به دنبال رابطه‌ای پایدار با تهران هستیم".
بازتاب حادثه در نطنز| سیگنال آمریکا به اسرائیل: در روند مذاکرات هسته‌ای دخالت نکنید
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- روزنامه اسرائیلی "یودیعوت آحرونوت" در سرمقاله خود درباره حادثه اخیر در تاسیسات غنی‌سازی نطنز می‌نویسد: "راه‌اندازی سانتریفیوژهای پیشرفته تازه در تاسیسات غنی‌سازی نطنز بدان معناست که تهران می‌تواند ظرف مدت چند هفته به سلاح هسته‌ای دست یابد و تاکنون تنها مکانیسم انفجار را در اختیار ندارد. در همین حال، ایالات متحده امریکا پیام صریحی را برای عدم مداخله در مذاکرات هسته‌ای با ایران به اسرائیل ارسال کرده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ یودیعوت آحرونوت مدعی شده است: هنوز دقیقا مشخص نیست که اسرائیل پشت حمله اخیر به تاسیسات غنی‌سازی نطنز بوده یا خیر. میزان خسارت وارده به تاسیسات احتمالا قابل توجه بوده است و فعالیت سانتریفیوژهای تازه که چند روز پیش رونمایی شدند را به تعویق انداخته است. سانتریفیوژهای قدیمی‌تر برای غنی‌سازی اورانیوم نیز تحت تاثیر قرار گرفته‌اند.

ایران به دو دلیل تصمیم گرفت این حادثه را اعلام کند؛ نخست آن که بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی و دوربین‌های نظارتی آنان هنوز در تاسیسات نطنز فعال هستند و می‌توانستند حادثه را تشخیص دهند و دوم آنکه ایران امیدوار است از هرگونه واکنش اسرائیل و طرح موضوع دست داشتن اسرائیلی‌ها در عملیات به نفع خود بهره‌برداری کند. البته تهران نمی‌خواهد وارد رویارویی مستقیم با اسرائیل شود و تاکنون پس از حمله اسرائیل به کشتی ساویز اقدام تهاجمی مستقیمی را علیه منافع اسرائیل انجام نداده است.

به ادعای این رسانه؛ اسرائیل می‌ترسد ایران در مسیر کره شمالی شدن قرار گیرد. در نتیجه، احتمالی قوی وجود دارد که حادثه اخیر در تاسیسات نطنز ناشی از تصادف نبوده باشد بلکه خرابکاری‌ای با هدف به تاخیر انداختن مسابقه هسته‌ای باشد که با مذاکره ایران و امریکا در مورد رفع تحریم‌ها تسریع شده است.

خواه اسرائیل در قطع برق تاسیسات نطنز دست داشته باشد یا نه این حادثه هیچ ارتباطی به سفر وزیر دفاع امریکا به اسرائیل ندارد و اتفاقا این خبر خوشایندی برای رابطه اسرائیل و امریکا نیست. دولت بایدن صریحا نشان داده که علاقه‌ای به برقراری روابط نزدیک در بالاترین سطوح شبیه به رابطه "دونالد ترامپ" و حتی "باراک اوباما" با "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل ندارد مگر آن که اسرائیل چرخشی در سیاست خود ایجاد کند. حتی در مورد مسئله فلسطین نیز تماس‌ها بین "آنتونی بلینکن" وزیر خارجه امریکا با "گابی اشکنازی" همتای اسرائیلی او بوده و نه میان بایدن و نتانیاهو. در مورد مذاکره امریکا با تهران دولت بایدن به ذکر این موضوع که با اسرائیل رایزنی خواهد کرد، اکتفا کرده و علاقه‌ای به رابطه با اسرائیل در سطحی فراتر ندارد. امریکا پیام واضحی را به اسرائیل ارسال کرده است: ما به حفظ امنیت شما متعهد هستیم اما شما نمی‌توانید استراتژی خود را به ما دیکته کنید؛ ما به دنبال رابطه‌ای پایدار با تهران هستیم".

اقدامی از پیش طراحی شده بود؟

روزنامه اسرائیلی "اسرائیل حایوم" نیز با کارشناسان امنیت سایبری و دفاع هسته‌ای در مورد اختلال رخ داده در شبکه برق تاسیسات نطنز گفتگو کرده است.

این روزنامه می‌نویسد:"آیا این حرکتی برای ترساندن تهران و اقدامی از پیش طراحی شده بود؟ آیا حمله‌ای با هدف بسیار بزرگتری بود و یا صرف خطای رخ داده در سطح داخلی بوده است؟ آیا قطع برق حاصل خرابکاری بود و یا آن که یک حمله سایبری بوده است؟

"اریک باربینگ" رئیس سابق دپارتمان سایبری آژانس امنیتی "شین بت" اسرائیل می‌گوید ظاهرا عملیات روز یکشنبه برای ایجاد ترس در ایران بوده و هدف عملیاتی دیگری نداشته است. هدف از این حمله ارسال این پیام به ایران بوده است: ما اینجا هستیم؛ ما درون سیستم شما هستیم و کاملا می‌دانیم پشت درهای بسته چه کاری انجام می‌دهید. این حمله تاثیر روانی بزرگی بر ایران و تصمیم‌گیرندگان آن کشور خواهد گذاشت".

"باربینگ" در ادامه می افزاید: این ضربات نرم هستند مانند آن چه در مورد کشتی‌ها رخ داده است. ایرانی‌ها هیچ کشتی اسرائیلی‌ای را غرق نکرده‌اند و اسرائیل هیچ کشتی ایرانی‌ای را غرق نکرده است. این اقدامات هشدار به یکدیگر در سطح پایین قدرت است. هر دو طرف درک متقابلی از وضعیت دارند که مانع از پاسخ شدید می‌شود. بنابراین، من تصور می‌کنم هیچ خسارت جدی‌ای به تاسیسات نطنز وارد نشده است. این حمله صرفا یک پیام قوی ارسال شده به ایران بود در این‌باره که ایران حق ندارد از خط قرمز مشخصی عبور کند. اسرائیل با این اقدام یک پیام آشکار را به ایران ارسال کرد:"در حال حاضر من برق تاسیسات شما را قطع کردم اما می‌توانم کارهای بیشتری را انجام دهم. این پیام بر ایران فشار وارد می‌کند.

با این وجود، "منی بارزیلای" کارشناس امور سایبری در دانشگاه تل آویو باور دارد که حمله پیچیده‌ای رخ داده که نه تنها برخی از تاسیسات مجاور که یک راکتور هسته‌ای را هدف قرار داده و حمله بیش از انجام اقدامی برای قطع برق بوده است. او معتقد است که هدف قابل توجهی آسیب دیده است. او در گفت و گو با "اسرائیل حایوم" می‌افزاید: "اگر یک حمله سایبری به مرکز راکتور صورت گرفته باشد، توسط شخصی بوده که در محل حاضر بوده و ابزار حمله را وارد برنامه‌های سیستم تاسیسات کرده است. به عبارت دیگر، اگر این رویداد یک حمله بوده باشد یک حمله سایبری از راه دور نبوده بلکه با استفاده از ابراز حمله بوده که از فاصله نزدیک اجرا شده و قادر به اتصال به مولدهای تاسیسات بوده است که توانسته کل سیستم برق را قطع کند".  او اعتقاد ندارد حادثه اخیر تاکتیکی برای ترساندن ایران بوده باشد بلکه از نظر وی با هدف آسیب رساندن واقعی به تاسیسات صورت گرفته است.

سرهنگ "اوری نیسیم لوی" متخصص امور دفاع هسته‌ای اما معتقد است حادثه اخیر اقدامی برای ترساندن ایران بوده و نه بیش‌تر.

او می‌گوید: "هر کسی که برق را قطع کرده قصد آسیب رساندن به راکتور را نداشته بلکه تنها قصد داشته طرف ایرانی را آزرده خاطر سازد".

باربینگ با روزنامه دست راستی "آروتز شوا" نیز گفتگو کرده و افزوده است: "قطع برق انتقال پیامی آرام اما غیرتصادفی به ایران بوده است. در حمله سایبری هرگز مسئولیت حمله برعهده گرفته نمی‌شود. این یک جنگ سرد است. اگر هر بازیگری از جمله اسرائیل قصد داشت طرف مقابل بداند که مسئول این عمل است قصد خود را روشن می‌ساخت. اکنون این‌چنین نیست و حمله تنها در سطح آگاهی‌بخشی بوده است".

دکتر "هارل منشری" رئیس دانشکده سایبری در انستیتو فناوری هولون به "آروتز شوا" می‌گوید: "ممکن است این اقدام یک حمله سایبری بوده باشد. حدود یک سال پیش نیز در همان محوطه انفجاری رخ داد. کشورهای زیادی توانایی و تمایل به انجام چنین اقداماتی برای به تاخیر انداختن برنامه هسته‌ای ایران را دارند. میزان خسارت احتمالا قابل توجه بوده است. اگر در شبکه برق نیروگاه عملکرد اشتباهی رخ دهد ممکن است خسارت مشابهی را به سانتریفیوژ وارد سازد. واضح است که اقدام اخیر، برنامه هسته‌ای ایران را متوقف نمی‌سازد بلکه تنها مانع پیشرفت آن می‌شود."

دکتر "یوئل گوزانسکی" همکار انستیتو مطالعات امنیت ملی اسرائیل به "آروتز شوا" می‌گوید: "قطع برق اغلب رخ می‌دهد و ممکن است عمدی یا غیرعمدی باشد. زمان‌بندی آن بسیار جالب است و در آستانه مذاکرات در وین درباره توافق هسته‌ای و در کنار بالا گرفتن تنش میان ایران و اسرائیل در دریا رخ می‌دهد. به نظر می‌رسد زمان فعلی برای ارسال پیام به ایران اتفاقی نبوده است. ایران اخیرا در زمینه سانریفیوژها پیشرفت کرده است. در نتیجه، اسرائیل در تلاش برای مهار ایران تنها نیست. سانتریفیوژها می‌توانند در نتیجه قطع برق از تعادل خارج شوند من منتظر ارزیابی کمیسیون انرژی اتمی هستم تا بتوانم پس از آن نتیجه‌گیری کنم. میزان خسارت وارد شده احتمالی به زودی مشخص خواهد شد و اگر این کار واقعا از خارج انجام شده باشد به ایران نشان می‌دهد که خطوط قرمزی وجود دارند که عبور از آن با هزینه بالایی همراه خواهد بود. این پیامی هشدار دهنده است و مشخص نیست از سوی چه بازیگری ارسال شده است".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۴
رضایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
0
4
آیا به نمایش گذاشتن تجهیزات اتمی و شرح آنها در مقابل دنیا در رسانه ها کار درستی است؟؟؟ یا گرا دادن به دشمنان است؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
0
9
یعنی آمریکا و اسراییل سر مذاکره کردن یا نکردن با ایران دعواشون شده؟!
شما دیگه چه متوهم هایی هستید!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
0
4
چرا کشورهای دیگربدون سروصداوحتی مخفیانه غنی سازی راانجام می دهندودر کشور ما مثل کودک تازه به دوران رسیده باجاروجنال که مااین کارراانجام دادیم مثلا چی شد
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
2
2
تو این درگیری ابله ترین بازیگر امریکاست.
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
0
7
یک قرارداد ۵۰ ساله با روسیه ببندیم شاید افاقه کند
قرارداد ۲۵ ساله که هیچ کاری نکرد ،،!..؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
0
4
نفوذی رو شناسایی کنید و به دام بندازین
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
0
5
شما نمی‌توانید استراتژی خود را به ما دیکته کنید؛ ما به دنبال رابطه‌ای پایدار با تهران هستیم".

چهل سال اسراییل توانسته دیکته کند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
لطفا افتاب این سوال را منتشر فرماید و پاسخگو باشد
__________________________________
نویسنده محترم مطلب افتاب خوش خیال هستند یا...؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
0
5
لااقل به ملت بگویید که حمله توسط خائن حاضر در محل بوده و یا با پهباد ، لیزر و حتی هواپیماهای رادار گریز..... این حق ملت است که بدانند
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
1
0
اسراییل فقط و فقط دنبال برهم زدن مذاکرات است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
0
0
چون 25 سال اینده را نمیبیند گفته هرکاری میتوانم در این مدت بکنم تا فرصتها از دست نرود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
1
1
چون دوست ندارد ما مقام هیجدهمین رتبه اقتصاد دنیا را داشته باشیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
0
1
دست نفوذی ها در کار است شاید نماز شب خوان هم باشد شاید از همه دو آتیشه تر هم باشد شاید به ظاهر از همه کس امنیتی تر هم باشد شاید از همه کس به همه چیز محرم تر هم باشد چرا؟ چون آدمی که آگاهی در سایت نطنز را ندارد هر چند خائن هم باشد کاری از دستش بر نمی آید باید سوراخ نفوذ را بست باید چشمانی که از روزنه نفوذ به محرم ترین جایگاه نظام نگاه نامحرمانه می گنند کور کرد باید دستان خبیث آنها را قطع کرد باید ریشه خشکانده شود باید نیروهای اطلاعاتی خواب را بر خود حرام کنند تا نفوذی ها را در همه ابعاد سیاسی امنیتی اقتصادی و اجتماعی را شناسایی و به دست عدالت بسپارند باید از خوش خیالی پرهیز کرد نباید به هیچ کسی اطمینان حاصل کرد باید حفاظت اطلاعات را در مقابل همه کارکنان به ده برابر افزایش داد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
0
0
چون تو دعوا حلوا خیر نمیکنن
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین