کد خبر: ۷۰۴۱۳۱
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۶

آسوشیتدپرس: حادثه نطنز خرابکاری با هدف ضربه به مذاکرات وین است

حمله روز یکشنبه به این تاسیسات هسته ای همزمان با مذاکرات درباره توافق هسته ای در وین، با هدف توقف در روند احیاء این توافق جهانی رخ داده است.
آسوشیتدپرس: حادثه نطنز خرابکاری با هدف ضربه به مذاکرات وین است
آفتاب‌‌نیوز :

خبرگزاری آسوشیتدپرس حادثه نطنز را یک اقدام خرابکارانه توصیف کرد و نوشت: برنامه هسته ای ایران در دهه گذشته، هدف تلاش های دیپلماتیک و حملات خرابکارانه قرار گرفته است که تازه ترین آنها حمله به تاسیسات زیرزمینی نطنز بود.

حمله روز یکشنبه در حالی رخ داده که قدرت های جهانی در حال مذاکره برای بازگرداندن ایران و آمریکا به توافق هسته ای ایران هستند. این حمله خرابکارانه، با هدف توقف و به عقب برگرداندن این مذاکرات است که باعث تشدید تنش ها در خاورمیانه خواهد شد.

تهران تاکید دارد که برنامه هسته ای این کشور صلح آمیز است. ایران در واکنش به خروج آمریکا در دولت دونالد ترامپ از توافق هسته ای ایران همه محدودیت ها در غنی سازی اورانیوم را متوقف کرده است. جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که از ماه ژانویه(بهمن) روی کار آمده است گفته که خواستار بازگشت دوباره به توافق هسته ای است. هفته گذشته مذاکرات در وین با هدف کمک به پیشرفت در این زمینه آغاز شد.

آسوشیتدپرس نوشت: اسرائیل تحت ریاست بنیامین نتانیاهو وعده داده از احیای توافق هسته ای جلوگیری می کند و عمدتا مظنون اقدامات اخیر علیه ایران است. نطنز در اواخر دهه ۲۰۰۰میلادی مورد حملات سایبری مهمی قرار گرفت. حملات موسوم به استاکس باعث شد دستگاه های حساس از کنترل خارج شوند. کارشناسان و ایران این حمله را عمدتا کار آمریکا و اسرائیل می دانند.

این خبرگزاری آمریکایی در بخشی از گزارش خود آورده است: میزان آسیب به نطنز تاکنون نامعلوم بوده است. ایران هنوز تصاویری از این تاسیسات در تلویزیون دولتی این کشور نشان نداده است. معلوم نیست که هر گونه آسیبی قادر به رویت از هوا خواهد بود یا نه، زیرا دالان های محل استقرار سانتریفیوژها در زیر زمین قرار گرفته اند. ماهواره های ناسا نیز هنوز هیچ گونه نشانه انفجار در این تاسیسات را در روزهای شنبه و یکشنبه رصد نکرده اند.

آسوشیتدپرس افزود: تاثیرات بلندمدت برنامه هسته ای ایران در کل معلوم نیست. اگر این حمله فعالیت سانتریفیوژها در نطنز را متوقف کند آنها این فعالیت را در فردو انجام خواهند داد. علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز یکشنبه وعده داده فناوری هسته ای این کشور به پیشرفت خود ادامه خواهد داد.

آسوشیتدپرس نوشت: این عملیات خرابکارانه در مقطع زمانی حساسی رخ داده است. دولت حسن روحانی رئیس جمهوری ایران تلاش می کند دستاورد دیپلماتیک خود را از طریق مذاکرات وین حفظ کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین