کد خبر: ۷۰۴۳۳۳
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۳

وعده‌های وام ازدواج ۱۴۰۰ هم برباد رفت؟

مجلس تکلیف کرده بود که در سال ۱۴۰۰ مبلغ وام ازدواج برای برخی زوجین ۱۰۰ میلیونی باشد و سهم فرد از حساب یارانه‌اش هم بتواند وثیقه دریافت وام قرار بگیرد. اما آنچه امروز مردم با آن مواجه‌اند وام ۷۰ میلیونی برای همه زوجین و لزوم گروسپاری ۱۶ تا ۲۰ کارت بانکی سرپرست خانوار به عنوان وثیقه است!
وعده‌های وام ازدواج ۱۴۰۰ هم برباد رفت؟
آفتاب‌‌نیوز :

با افزایش مبلغ وام ازدواج، مضاعف شدن دردسر دریافت آن دور از انتظار نبود. مردمی که بارها تجربه اخذ تسهیلات از شبکه بانکی داشتند و به عبارت بهتر صابون بانک‌ها در ماجرای وامدهی سال‌ها به تنشان خورده بود، حدس می‌زدند که وام با مبلغ بیشتر چندین دست کفش و کلاه آهنین بیشتر هم بطلبد.

از بدبینی مردم هم که بگذریم، این موضوع تا جایی قابل پیش‌بینی بود که مدت‌ها پیش از تعیین تکلیف نهایی درباره مبلغ وام ازدواج، محمدرضا جمشیدی، دبیر کانون بانک‌های خصوصی گفته بود: «هر چه رقم وام را بالاتر ببرند صف دریافت طولانی‌تر می‌شود. همچنین طبقاتی که به این پول نیاز دارند عموما درآمد و حقوق حداقلی دارند و درآمدشان پاسخگوی پرداخت اقساط بالاتر نیست پس بانک احتمال می‌دهد که فرد از پس بازپرداخت اقساط برنیاید، در چنین حالتی طبیعتا ممکن است بازی و بهانه جور کنند و از دادن وام امتناع کنند».

مدیرعامل بانک پارسیان و رئیس کانون بانک‌های خصوصی هم در همان دوران اعلام کرد که اگر سقف وام افزایش پیدا کند امکان پرداخت به تعداد کمتری از متقاضیان فراهم می‌شود چرا که منابع بانک‌ها و میزان رشد آن مشخص و محدود است. درست مثل اتفاقی که سال گذشته هم با افزایش مبلغ وام افتاده بود.

پرونده تصمیم‌گیری درباره وام ازدواج در سال ۱۴۰۰ با وجود انتقادهای سیستم بانکی مبنی بر عدم توانایی در پرداخت و همچنین گلایه‌های وزارت ورزش که این مبالغ وام ازدواج، جوانان را بدهکارتر می‌کند، افزایشی بسته شد.

بر این اساس مبلغ وام ازدواج امسال به ۷۰ میلیون تومان رسید. همچنین مجلس بانک مرکزی را موظف کرد به منظور کاهش سن ازدواج، وام را برای زوج‌های زیر ۲۵ سال و زوجه‌های زیر ۲۳ سال تا ۱۰۰ میلیون تومان برساند.

بنا شد بانک‌ها هم برای ضمانت صرفا یکی از سه مورد اعتبارسنجی، یا یک ضامن و سفته یا سهم فرد از حساب یارانه هدفمندی را به منزله ضمانت بپذیرند.

به این ترتیب بود که شرایط برای تسهیل دریافت وام ازدواج یا به قول رئیس مجلس سوق منابع به سمت رفع نیازهای مردم و حمایت از خانواده‌ها فراهم شد. البته فقط روی کاغذ!

۱۶ تا ۲۰ کارت بانکی به عنوان ضمانت!

« ما که ضامن فرهنگی یا بازنشسته نداریم، گفتیم چه کنیم؟ که اومدن گفتن با ضمانت یارانه وام رو میدن. حالا مراجعه کردیم به بانک و میگن باید برای خودت جدا و خانومت جدا هر کدوم ٨تا کارت یارانه سرپرست خانواده رو بیاری دربانک گرو بذاری که ازیارانه شون کم کنن. آقااااا ینی چی؟ چقدر مزخرف! ۱۶تاخانواده رو ضامن دوتا وام ازدواج کنیم!»

« من چند تا بانک رفتم سوال کردم برای مبلغ وام و ضامن هرکی یه چیزی می‌گفت. یکی میگه هر کدوم باید ۳تا ضامن معتبر داشته باشین! یکی میگه به اخبار و حرفای دولت نگاه نکنین چرته! خلاصه بانک‌ها هم اصلا توجه ندارن به حرف مردم و هرجور خودشون بگن رفتار میکنن و وام رو می‌پیچونن»

« همش دروغه منم زیر ۲۳ سالمه وام ثبت نام کردم ۷۰ تومن زده…»

« من ۱۴۰۰/۱/۸ وام ازدواج ثبت نام کردم برام ۷۰ تومان وام ازدواج ثبت شده برای خانومم هم همینطور. درحالی که ما دو تامونم زیر ۲۳سال هستیم پس چرا به ما ۱۰۰ملیون تعلق نگرفته!؟»

« شوهرم ٣١سال سن دارد ولی من٢٣. درشرایط وام ازدواج گفته بودن مرد زیر٢۵سال و خانم زیر٢٣سال می‌تواند ١٠٠میلیون وام بگیرد. پس چی شد؟»

« توی بخشنامه جدید گفتن به جای ضامن میشه از ضمانت هدفمندی یارانه‌ها استفاده کرد رییس بانک‌ها هم میگن دولت واسه خودش داره حرف میزنه میگه دردسرزیادیه برامون چون برای هر نفر وام ازدواج باید کارت بانکی ١٠نفر سرپرست خانوار از نزدیکانتون رو دربانک گرو بذارید .ینی همون قبلا ک می‌گفتن یه ضامن فرهنگی یابازنشسته میخواد بهتربود که تا اینکه ١٠تاضامن ببریم»

« امروز به بانک مراجعه کردیم برای درخواست وام ازدواج. گفتن که درخواستتون رو حذف کنید ازپارسال صد وخورده‌ای نفر تو نوبت انتظارنشستن و بودجه نداریم. هرماه به ٣ متقاضی می‌دیم چقدر بی انصافیه اخه خدا»

این‌ها تنها تعداد اندکی از ده‌ها پیامی است که مخاطبان از تجربه تلاش برای دریافت وام ازدواجشان ارسال کرده‌اند. با این وضعیت به نظر می‌رسد ماجرا به همان شکلی پیش رفته که از ابتدا هم برای مقامات شبکه بانکی روشن بود.

خیلی از کارشناسان می‌گفتند بانک نه منابع کافی برای پرداخت وام به همان تعداد متقاضی سابق اما با مبلغ بالاتر را دارد و نه می‌تواند با وثایق ناکافی تسهیلات به کسی بدهد. با این حال احتمالا نمایندگان هم می‌دانستند که ماجرای افزایش مبلغ و تسهیل دریافت وام ازدواج ۱۴۰۰ و البته شعار «رفع نیاز مردم و حمایت از خانوارها» قرار است نمایشی پوپولیستی باقی بماند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین