کد خبر: ۷۰۴۴۸۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲

خرید نفت چین از ایران بازار رقیبان را کساد کرد

واردات بالای نفت چین از ایران در ماه‌های اخیر تقاضا برای نفت تولیدکنندگان رقیب را به شدت کاهش داده و فروشندگان نفت کشورهای دیگر نظیر برزیل، آنگولا و روسیه را وادار کرده است قیمتهایشان را کاهش داده و نفتشان را به مقاصد هند و اروپا ارسال کنند.
خرید نفت چین از ایران بازار رقیبان را کساد کرد
آفتاب‌‌نیوز :

با وجود این که انتظار می رفت دولت بایدن مذاکرات با ایران برای احیای برجام را ازسربگیرد، افزایش خرید نفت ایران از سوی چین بازار را غافلگیر کرد و باعث محدود شدن رشد قیمتهای جهانی شد.

نفت ایران با وجود تحریمهای شدید آمریکا از اواخر سال ۲۰۱۹ همچنان به چین صادر می شد اما حجم صادرات نفت ایران از اواخر سال میلادی گذشته که قیمتهای نفت به بالای ۶۰ دلار در هر بشکه بهبود یافت و خریداران نسبت به دورنمای رفع تحریمهای آمریکا علیه ایران امیدوار شدند، جهش پیدا کرد.

طبق آمار رفینیتیو اویل ریسرچ، چین در فاصله نوامبر تا مارس به طور متوسط روزانه ۵۵۷ هزار بشکه نفت ایران را دریافت کرد که معادل پنج درصد از کل واردات این کشور بود و بهبود واردات نفت ایران به سطح پیش از وضع تحریمها توسط دولت ترامپ را نشان داد. عمده این نفت به استان شرقی شاندونگ رفته است که هاب پالایشگاههای خصوصی چین است.

یک معامله گر چینی با طرح این ادعا که نفت ایران شش تا هفت دلار در هر بشکه پایینتر از قیمت نفت برزیل در اوایل سال میلادی جاری بوده است، به رویترز گفت: این بشکه های حساس مانع صادرات مناطق دیگر شده است.

یک معامله گر دیگر گفت: صادرکنندگان از آمریکای جنوبی گرفته تا غرب آفریقا و دریای شمال تلاشها برای یافتن بازارهای جدید را در واکنش به افت تقاضای بازار چین مضاعف کرده اند. برزیل که بزرگترین صادرکننده نفت آمریکای جنوبی است و آنگولا که بزرگترین صادرکننده غرب آفریقاست، بدترین ضربه را از افت تقاضای چین دیده اند و نفت اسپو که گرید خاور دور روسیه است، در اتفاقی کم سابقه به آمریکا صادر شد.

صادرات از برزیل که سال گذشته از آنگولا سبقت گرفت و چهارمین صادرکننده بزرگ نفت به چین شد، در ژانویه و فوریه ۳۶ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت اما حجم صادراتش در مارس بر مبنای سالانه ۱۶ درصد رشد کرد.

روبرتو کاستیو برانکو در آخرین مصاحبه خود پیش از این که از مقام مدیرعاملی شرکت پتروبراس کنار رود، به رویترز گفت: اگرچه تقاضای چین برای نفت شیرین میدان توپی بی پایان است و این کشور همچنان نرخ بالاتری برای این گرید نفتی می پردازد اما حاشیه سود فعلی چندان رقابتی نیست.

همزمان با تقاضای کمتر چین، هند به بازار بزرگتر نفت برزیل، غرب آفریقا و حتی دریای شمال تبدیل شده و به سومین واردکننده بزرگ نفت جهان گزینه های بیشتری همزمان با کاهش خرید نفت عربستان سعودی فراهم کرده است. واردات نفت هند از برزیل و آنگولا در فاصله مارس تا مه افزایش یافته و اروپا هم در فاصله مارس تا آوریل نسبت به ابتدای سال نفت بیشتری از برزیل خریداری کرده است.

اما افزایش واردات نفت ایران به چین بر سهم بازار عربستان سعودی تاثیر نگذاشته است زیرا این کشور به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت به چین، به پالایشگاههای دولتی و پالایشگاههای خصوصی بزرگ نفت می فروشد.

بر اساس گزارش رویترز، انتظار می رود خرید نفت چین از ایران ادامه پیدا کند زیرا شرکتهای خصوصی با فشار سیاسی چندانی برای رها کردن این خرید جذاب روبرو نیستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
1
0
چین که پول نمیده یاجنس بنجل میده یامجانی میبره اصلا ویروس کروناراساخت وپخش کرد برای ازبین بردن اقتصادجهانی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
1
0
نفت مفتی به چین می دهید افتخارهم می کنید؟؟؟؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین