کد خبر: ۷۰۴۵۱۷
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۳

کرملین جزئیاتی از تماس تلفنی پوتین – بایدن منتشر کرد

سخنگوی کرملین امروز (چهارشنبه) با ارائه جزئیاتی از تماس تلفنی رهبران روسیه و آمریکا گفت، پیشنهاد برگزاری یک نشست احتمالا از طریق کانال‌های دیپلماتیک مورد بررسی قرار می‌گیرد.
کرملین جزئیاتی از تماس تلفنی پوتین – بایدن منتشر کرد
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و جو بایدن، همتای آمریکایی او روز سه‌شنبه تلفنی گفت‌وگو کردند. براساس بیانیه کاخ سفید، مسائل مطرح شده شامل ثبات استراتژیک، نفوذ سایبری ادعایی روسیه و مداخله انتخاباتی و "تعهد راسخ" آمریکا به اوکراین بوده است. پیشنهاد نشست سران هم مطرح شد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین تاکید کرد که تماس تلفنی روز سه‌شنبه میان بایدن و پوتین کاری بوده است و زمان قابل توجهی داشت.

پسکوف در جریان گفت‌وگوی امروز (چهارشنبه) به خبرنگاران گفت، دو طرف توافق کرده‌اند که احتمال نشست آنها می‌تواند از کانال‌های دیپلماتیک مورد بررسی قرار بگیرد. او گفت، مسکو تازه در حال دریافت اطلاعاتی در ارتباط با نشست احتمالی است.

سخنگوی رئیس‌جمهوری روسیه گفت: پیش از این ما عملا با فقدان اطلاعات درباره چگونگی برگزاری نشست مواجه بودیم. اینکه نشست به چه ترتیبی باشد، به ریاست چه کسی، چه کسی صحبت کند، نتیجه قابل انتظار چه خواهد بود، آیا سند نهایی باید منتشر شود یا خیر و غیره. تازه ما در حال دریافت پاسخ این سوالات هستیم. همچنان در حال بررسی آنها هستیم. هنوز زود است که درباره مکان و زمان پیشنهادی نشست اظهارنظر کنیم.

اوایل امروز رسانه‌های فنلاندی گزارش دادند که فنلاند پیشنهاد تسهیل نشست را به روسای جمهوری روسیه و آمریکا ارائه داده است و اتریش و ایسلند هم ارائه خدمات دیپلماتیک مشابهی را پیشنهاد کرده‌اند.

پسکوف در رابطه با تنش‌های روسیه – آمریکا در رابطه با اوکراین گفت، تنها در صورتی که ارتش اوکراین نشان دهد که دست به رفتار تحریک‌آمیز دیگری نمی‌زند، تنش‌زدایی در شرق این کشور امکان‌پذیر می‌شود.

او ادامه داد: ما هرگونه ابراز نگرانی طرف‌ها، به ویژه ایالات متحده را در ارتباط با تحرکات نیروهای مسلح روسیه در داخل روسیه را بی‌اساس می‌دانیم. در خاک اوکراین، تنش‌زدایی تنها در صورتی انجام می‌شود که نیروهای مسلح اوکراین هرگونه اقدامات تحریک‌آمیز را رد کنند.

پیشتر کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای از رایزنی تلفنی پوتین و بایدن، گفته بود که رئیس‌جمهوری آمریکا نسبت به تشدید حضور نظامی روسیه در کریمه و مرزهای اوکراین ابراز نگرانی کرده و از روسیه خواسته تا به کاهش تنش‌ها کمک کند.

پسکوف در سخنان امروز خود به این نکته اشاره‌ای نکرد که آیا روسیه از بایدن می‌خواهد که بابت حرف‌های ماه گذشته خود عذرخواهی کند یا خیر. بایدن در مصاحبه‌ای با نظر روزنامه‌نگاری که رئیس‌جمهوری روسیه را "قاتل" خوانده بود، موافقت کرد و تهدید کرد که او را بابت مداخله ادعایی در انتخابات آمریکا وادار به "پرداخت بهایی" خواهد کرد.

در نهایت از پسکوف پرسیده شد که آیا وضعیت الکسی ناوالنی، منتقد روس که در زندان به سر می‌برد، در گفت‌وگوی پوتین و بایدن مطرح شد یا خیر که سخنگوی کرملین پاسخ منفی داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین