کد خبر: ۷۰۴۵۲۲
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۵

ابراز نگرانی تروئیکای اروپا از آغاز غنی سازی 60 درصدی در ایران

وزرای امور خارجه تروئیکای اروپا در بیانیه‌ای موضعشان را درباره آغاز غنی سازی 60 درصدی اورانیوم در ایران مطرح کردند.
ابراز نگرانی تروئیکای اروپا از آغاز غنی سازی 60 درصدی در ایران
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه فرانسه، وزرای اموز خارجه تروئیکای اروپا(آلمان، فرانسه و انگلیس) در پی آغاز غنی سازی 60 درصدی در ایران امروز در بیانیه‌ای مطرح کردند: دولت های فرانسه، آلمان و انگلیس اظهارات ایران مبنی بر این که غنی سازی 60 درصدی اورانیوم با سانتریفیوژهای پیشرفته را آغاز خواهد کرد، چنان که ایران روز 13 آوریل به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسانده است، با نگرانی زیادی ملاحظه کرده‌اند.


در ادامه این بیانیه آمده است: این یک تحول جدی است چون تولید اورانیوم با خلوص بالا، گامی مهم در راستای تولید یک سلاح هسته‌ای شکل می دهد. ایران هیچ نیاز غیرنظامی معتبری برای غنی سازی در این سطح ندارد.


تروئیکای اروپا در این بیانیه مطرح کرد: ما همچنین درباره اخبار حاکی از این که ایران برنامه دارد 1000 سانتریفیوژ دیگر را در نطنز نصب کند که موجب افزایش چشمگیر ظرفیت غنی سازی ایران خواهد شد، ابراز نگرانی می‌کنیم.


علاوه بر این، سه کشور اروپایی بیان کردند: اعلام ایران با توجه به این که در موقعی مطرح شده که تمام شرکای برجام و آمریکا مذاکراتی واقعی را با هدف پیدا کردن یک راهکار دیپلماتیک سریع برای بازسازی و احیای برجام شروع کرده‌اند، به طور قابل توجهی تاسف بار هستند.


در بخش پایانی این بیانه آمده است: با در نظر گرفتن تحولات اخیر، ما هرگونه اقدامات تنش‌زا از جانب هر یک از بازیگران را مردود می‌دانیم و از ایران می خواهیم روند دیپلماتیک را پیچیده‌تر نکند.

عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان که برای ادامه گفت‌وگوها و نشست کمیسیون مشترک برجام به وین رفته است، روز گذشته از آغاز غنی سازی ۶۰ درصد اورانیوم در کشور خبر داد.

سید عباس عراقچی در نامه‌ای به رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که ایران غنی سازی ۶۰ درصدی را آغاز می‌کند.

عراقچی همچنین اعلام کرد: یک‌هزار سانتریفیوژ دیگر با ۵۰ درصد ظرفیت بیشتر به ماشین‌های موجود در نطنز، علاوه بر جایگزینی ماشین‌های صدمه دیده، اضافه می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین