کد خبر: ۷۰۴۸۹۸
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۵

تغییر مسیر نرخ ها در بازار ارز و سکه

در آخرین روز هفته، دلار و سکه در دو جهت مختلف حرکت کردند،‌ ولی بازدهی هفتگی هر دو مثبت شد. روز پنج‌شنبه، اسکناس آمریکایی ۱۰ تومان افت قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۲۴ هزار و ۹۳۰ تومان رسید.
تغییر مسیر نرخ ها در بازار ارز و سکه
آفتاب‌‌نیوز :

برخلاف افت قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی در آخرین ساعات کاری روز پنج‌شنبه در جهت صعودی قرار گرفت و با عبور از محدوده ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی به بهای ۱۰ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان رسید. این قیمت ۱۰۰ هزار تومان بیشتر از روز چهارشنبه بود. با افزایش قیمت فلز گرانبهای داخلی در روز آخر، میزان بازدهی سکه به ۶۶/ ۰درصد رسید. این در حالی بود که فلز گرانبهای داخلی دو هفته پیش حدود ۵ درصد از ارزش خود را از دست داده بود. در بازار ارز نیز دلار با وجود افت روز آخر، ‌در هفته گذشته توانست ۷۲/ ۰درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند. رشد قیمت دلار نیز در شرایطی صورت گرفت که اسکناس آمریکایی دو هفته قبل، ۷/ ۳ درصد افت قیمت را به ثبت رسانده بود.

دلیل رشد سکه چه بود؟

به گفته فعالان، مهم‌ترین دلیلی که موجب شد سکه امامی در مسیر متفاوتی نسبت به دلار در روز پنج‌شنبه حرکت کند، ‌افزایش یک‌باره بهای اونس طلا در بازارهای جهانی بود. طلای جهانی روز پنج‌شنبه یکباره از محدوده هزار و 740 دلاری کنده شد و به راحتی از سطح هزار و 750 دلاری نیز عبور کرد و حتی به نزدیکی محدوده هزار و 770 دلاری نیز نفوذ کرد. بعدازظهر پنج‌شنبه، شکست سطح هزار و 750 دلاری، انتظارات افزایشی در بازار سکه را به شدت بالا برد و آنها را خریدار کرد. در صورتی که طلای جهانی به بالای محدوده هزار و 800 دلاری برود، حتی احتمال صعود سکه به بالای 10 میلیون و 800 هزار تومان نیز وجود دارد.

محدوده 10 میلیون و 800 هزار تومانی برای معامله گران فنی بازار سکه از اهمیت زیادی برخوردار است و آنها باور دارند با عبور از محدوده یاد شده، فلز گرانبهای داخلی با سرعت بیشتری در مسیر صعودی قرار می‌گیرد و حتی ممکن است به بالای کانال 11 میلیون تومانی بازگردد. این اتفاق در حالی ممکن است رخ دهد که با عبور از تعطیلات نوروزی، دیگر در بازار سکه، قیمت این فلز گرانبها کانال 11 میلیون تومان را تجربه نکرد. آخرین بار چهارشنبه 11 فروردین ماه، فلز گرانبهای داخلی بالای کانال 11 میلیون تومانی نوسان کرده بود.

کف و سقف در یک هفته
هفته گذشته قیمت سکه تا محدوده 10 میلیون و 400 هزار تومانی افت کرد و حتی در معاملات پشت خطی محدوده 10 میلیون و 300 هزار تومانی نیز لمس شد. با این حال، بازار نتوانست به زیر حمایت 10 میلیون و 200 هزار تومان برود. سقف قیمت سکه نیز در انتهای هفته رقم خورد که این فلز گرانبها تا نزدیکی 10 میلیون و 700 هزار تومان بالا رفت. البته رشد سکه در روز پنج‌شنبه بسیار غیرمنتظره رقم خورد، به طوری‌که حتی تا ساعت 5 بعدازظهر، فلز گرانبهای داخلی در محدوده 10 میلیون و 590 هزار تومان نوسان می‌کرد. این افزایش یکباره طلای جهانی بود که منجر به افزایش شدید قیمت سکه شد.

بازیگران بازار ارز در روز پنج‌شنبه چندان با افزایش قیمت سکه همراهی نکردند و دلار پشت خط 25 هزار تومانی باقی ماند. با این حال، در روز جمعه گفته می‌شد که اسکناس آمریکایی در معاملات پشت خطی به بالای مرز 25 هزار تومانی رفته است. در صورت این اتفاق، سکه می‌تواند روز شنبه را افزایشی‌تر آغاز کند. با این حال، این نکته را باید در نظر گرفت که بازارساز در هفته قبل نسبت به مرز 25 هزار تومانی حساسیت نشان داده و همواره سعی کرده است با افزایش عرضه ارز مانع از افزایش قیمت دلار در بازار آزاد شود.

در کنار این، بازار به مذاکرات هسته‌ای دقت دارد و بازیگران ارزی با توجه به ادامه مذاکرات ترجیح می‌دهند که با احتیاط بیشتری رفتار کنند. در آخرین خبرها، وزیر امور خارجه عنوان کرد،‌ «جدیت عزم» ایران در پیروی از دیپلماسی، در سه سالی که [دونالد] ترامپ از توافق هسته‌ای خارج شد، مورد آزمایش قرار گرفت. ایران با ماندن در این توافق، سربلند بیرون آمد. با این حال، دولت بایدن، فقط تعهدش به فشار حداکثری ترامپ را نشان داده است. چنین اظهارنظری توسط برخی معامله گران ارزی این‌گونه تفسیر شده است که مذاکرات وین به خوبی پیش نمی‌رود و قرار نیست که تحریم‌ها به زودی رفع شوند. با این حال، باید دید بازار روز شنبه به این خبرها واکنش نشان خواهد داد یا صبر خواهم کرد که فضای مذاکرات شفاف تر شود.

تغییر مسیر نرخ ها در بازار ارز و سکه

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین