کد خبر: ۷۰۴۹۰۸
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۶
همزمان با اخراج ۱۰ دیپلمات روس از آمریکا،

وزارت خارجه انگلیس نیز سفیر روسیه را احضار کرد

وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرد که دستگاه اطلاعات و امنیت روسیه عامل پشت پرده حمله بزرگ سایبری بوده است که بر بیش از صد شرکت عمده آمریکایی و همچنین برخی نهادهای دولت آمریکا تاثیر گذاشت.
وزارت خارجه انگلیس نیز سفیر روسیه را احضار کرد
آفتاب‌‌نیوز :

وزارت خارجه انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد براساس برآورد سازمان اطلاعات آن کشور، احتمال این‌که مسکو پشت حمله هکری به شرکت «سولارویندز» بوده باشد، «بسیار بالا» ‌است. در این حمله که در اوایل سال ۲۰۲۰ اتفاق افتاد، هکرها به نهادهای دولتی و اسرار شرکت‌هایی چون مایکروسافت نفوذ کردند.

به گزارش ایندیپندنت،  وزارت خارجه انگلیس سفیر روسیه در این کشور را احضار کرد تا به او ابلاغ کند که بریتانیا با متحدانش برای افشا کردن و مقابله با «عملیات شریرانه» سازمان اطلاعات روسیه، همکاری می‌کند.

این اقدام با اعمال تحریم‌های جدید واشنگتن علیه منافع روسیه و همچنین اخراج ۱۰ دیپلمات این کشور از آمریکا به دلیل حمله کرملین به نهادهای دولتی آمریکا و تلاش برای مداخله در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ در ایالات متحده همزمان شده است.

دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس گفت: «آنچه که روسیه برای تضعیف دموکراسی‌های ما انجام می‌دهد، زیر نظر ما است. بریتانیا و آمریکا رفتار شریرانه روسیه را افشا می‌کنند تا شرکای بین‌المللی ما و شرکت‌های تجاری مستقر در کشورهایمان برای مقابله با این گونه اقدام‌ها آماده باشند و از خود بهتر دفاع کنند».

او گفت: «بریتانیا به کار با متحدانش ادامه می‌دهد تا رفتار شریرانه روسیه را در هر جا که مشاهده شود، افشا کنیم.»

گفت‌وگو با سفیر روسیه برای ابلاغ تصمیم بریتانیا برعهده سر فیلیپ بارتون بود. به گفته سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا، او در دیدار با سفیر روسیه، بر حمایت انگلیس از اقدام ایالات متحده تاکید کرد و گفت: «برآورد بریتانیا حاکی از آن است که سازمان‌های اطلاعاتی روسیه پشت حمله به شرکت سولارویندز بوده‌اند.»

سخنگوی وزارت خارجه انگلیس افزود: «او به سفیر روسیه اطلاع داد که بریتانیا به کار با متحدانش ادامه می‌دهد تا با عملیات شریرانه دستگاه‌های اطلاعاتی روسیه افشا و با آن‌ها مقابله شود.».

در حمله هکری که دسامبر سال گذشته برملا شد، هکرها به سولارویندز، یک شرکت خدمات آی‌تی، حمله کردند. گفته می‌شود که این یکی از جدی‌ترین حمله‌های جاسوسی سایبری علیه ایالات متحده آمریکا بوده است.

گفته می‌شود که هکرهای روس با یک کد مخرب به نرم‌افزار پرکاربرد «اوریون» در شرکت سولارویندز حمله کردند. این کد مخرب به آنان امکان داد تا به سامانه‌های دست‌کم ۹ نهاد آمریکایی و ۱۸هزار سازمان بین‌المللی، ازجمله ناتو و پارلمان اروپا دسترسی پیدا کنند.

بنابر یافته‌های «مرکز ملی امنیت سایبری» انگلیس که در اختیار وزارت خارجه گذاشته شده است، تاثیر این حمله هکری در انگلیس «اندک» برآورد شده است و در آن «تعداد اندک و تک‌رقمی» نهادهای بخش عمومی مورد حمله قرار گرفته‌اند.

وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد که دولت برای اطمینان از «پیشگیری سریع» با نهادها و سازمان‌هایی که هدف حمله قرار گرفته بودند، همکاری کرده است.

بنابر اعلام مرکز ملی امنیت سایبری انگلیس، این حمله را یک گروه هکری انجام داده است که به نام «کوزی بر» (Cozy Bear) یا «دوک‌ها» (The Dukes) خوانده می‌شود. این مرکز ملی انگلیسی همچنین اعلام کرد که این گروه هکری با سازمان اطلاعات روسیه ارتباط‌هایی داشته است.

دولت آمریکا علاوه بر اخراج دیپلمات‌ها اعلام کرد تحریم‌هایی را بر شش شرکت روسی که از فعالیت‌های سایبری مسکو پشتیبانی می‌کنند و همچنین بر ۳۲ فرد و نهاد روس متهم به تلاش برای مداخله در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اعمال می‌کند.

هشت فرد و نهاد دیگر روس نیز در ارتباط با اشغال کریمه مشمول تحریم‌های آمریکا شده‌اند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، گفت: «هدف از این اقدام پاسخگو کردن روسیه در قبال اقدام‌های بی‌ملاحظه‌اش است. ما در پاسخ به اقدام‌های روسیه که به ما و متحدان و شرکایمان آسیب زده، قاطعانه عمل می‌کنیم».

در پاسخ، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، هشدار داد که «رفتار تهاجمی آمریکا بدون شک تلافی قاطع در پی خواهد داشت».

او گفت:‌ «واشنگتن باید بداند که بابت تخریب مناسبات دوجانبه هزینه خواهد داد و مسئولیت آن به‌طور کامل با ایالات متحده آمریکا است».

او بدون ارائه جزئیات بیشتر درمورد اقدام‌های احتمالی بعدی، گفت که وزارت خارجه روسیه سفیر آمریکا را برای «گفت‌وگویی سخت» فراخوانده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین