کد خبر: ۷۰۴۹۲۲
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳

چرا نباید به خاطر کرونا خفاش‌ها را نابود کرد؟ مزایای خفاش‌ها برای اکوسیستم چیست؟

واقعیت آن است که انسان مقصر واقعی است چرا که انسان‌ها زیستگاه‌های خفاش را که سال‌ها از آنان در برابرعوامل بیماری زای حیوانات محافظت می‌کردند و نقش عایق را داشتند از بین می‌برند.
چرا نباید به خاطر کرونا خفاش‌ها را نابود کرد؟ مزایای خفاش‌ها برای اکوسیستم چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

درست است که ویروس کرونا نخستین بار در خفاش‌ها دیده شده و از طریق آن حیوان انتقال یافته با این وجود، ما نمی‌توانیم بدون خفاش‌ها زندگی کنیم.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ شبکه خبری "دویچه وله" آلمان با اشاره به نقش حیاتی خفاش‌ها برای اکوسیستم می‌نویسد: "خفاش‌ها هزاران سال به عنوان موجوداتی دست‌نیافتنی، در هاله‌ای از رمز و راز و گاه شیطانی قلمداد شده‌اند. این تصویر در سال‌های اخیر بدان خاطر که گفته شده خفاش‌ها منشاء بیماری‌های مشترک با انسان و دام مانند سارس و اکنون کرونا هستند شرورانه‌تر شده است. با این وجود، واقعیت آن است که انسان مقصر واقعی است چرا که انسان‌ها زیستگاه‌های خفاش را که سال‌ها از آنان در برابرعوامل بیماری زای حیوانات محافظت می‌کردند و نقش عایق را داشتند از بین می‌برند".

این شبکه خبری می‌افزاید:"خفاش‌ها با تغذیه از انواع حشرات آفت و کمک به گرده‌افشانی و انتشار دانه گیاهان نقشی حیاتی در حفظ تعادل و سلامت اکوسیستم‌ها ایفا می‌کنند. در واقع، این خفاش‌ها (که ۲۰ درصد از کل پستانداران روی زمین را تشکیل می‌دهند) هستند که گرده‌افشانی گل‌ها را انجام می‌دهند و در حفظ و بقای تولید موز و انبه موثر بوده‌اند.

خفاش‌ها همچنین پس از تغذیه از میوه‌ها، دانه آن را بر روی زمین می‌ریزند و به بقای میوه‌ها کمک می‌کنند. همچنین، فضولات این حیوان حاوی مقدار زیادی مواد معدنی به ویژه نیتروژن است و کود بسیار مناسبی در کشاورزی محسوب می‌شود.

چرا نباید به خاطر کرونا خفاش‌ها را نابود کرد؟ مزایای خفاش‌ها برای اکوسیستم چیست؟

خفاش‌ها یکی از ماهرترین شکارچیان پشه‌ها هستند که حضور آن‌ها در شب می‌تواند ما و باغ‌های‌مان را از گزند این حشرات مصون نگه دارد.

خفاش‌ها خواب زمستانی دارند، شب‌گرد هستند و در نواحی تاریک و به طور عمده در سوراخ و شکاف درختان، سنگ‌ها و غار‌ها به صورت آویزان از سقف بسر می‌برند و درواقع لانه‌سازی نمی‌کنند.

طبق تحقیقات تازه مشخص شده که بزاق خفاش خون‌آشام ومپایر به ویژه آنزیم دسموتپلاز (DSPA) موجود در آن می‌تواند از تشکیل لخته خون و سکته مغزی در انسان جلوگیری کند.

این شبکه خبری می‌افزاید:"در حالی که اکثر گونه‌های خفاش از حشرات و میوه و گرده‌ها تغذیه می‌کنند سه نوع خفاش خون آشام خونخوار نیز وجود دارند که همگی بومی قاره امریکا هستند. در مواردی بسیار نادر این خفاش‌ها به انسان‌ها آسیب رسانده اند و تقریبا تنها از پرندگان تغذیه می‌کنند. حتی این نوع از خفاش‌ها نیز رفتار‌های اجتماعی بسیار پیچیده‌ای را از خود نشان داده و اجتماع گرا هستند. رفتارشناسان آلمانی مشاهده کرده اند که خفاش‌ها غذای خود را با یکدیگر تقسیم می‌کنند اگر یک خفاش ناکام از شکار گرسنه بازگردد خفاش‌های دیگر غذای خود را با او سهیم می‌شوند".

چرا نباید به خاطر کرونا خفاش‌ها را نابود کرد؟ مزایای خفاش‌ها برای اکوسیستم چیست؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین