کد خبر: ۷۰۴۹۶۶
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۵

سردرد و روزه‌داری

متخصص مغز و اعصاب و فلوشیپ سردرد گفت: با آغاز ماه رمضان و روزه‌داری برخی از افراد دچار سردرد که ناشی از تغییر الگوی خواب، گرسنگی، کم‌آبی و غیره است، می‌شوند.
سردرد و روزه‌داری
آفتاب‌‌نیوز :

نوشین یمانی در رابطه با سردرد و روزه‌داری، اظهار کرد: ماه رمضان سبب آرامش و ایجاد فضای معنوی برای افراد می‌شود، اما سردرد روزه فضای این ماه را برای بعضی افراد خراب می‌کند؛ بنابراین باید راه‌حل این مشکل را بیاموزیم.

وی در رابطه با علت سردرد در هنگام روزه‌داری، افزود: بسیاری از افراد در ماه رمضان ممکن است دچار سردردهای خفیف یا متوسط شوند. این سردردها ناشی از عواملی مانند هیپوگلیسمی، گرسنگی و افت قند خون، کم‌آبی بدن و تشنگی، کم شدن کافئین، تغییر در الگوی خواب و استرس است.

این پزشک با بیان اینکه سردرد روزه اغلب بعد از ظهر و یا غروب درست قبل از باز کردن روزه اتفاق می‌افتد و شدت سردرد معمولاً با گذشت روزهای روزه‌داری بیشتر می‌شود، تصریح کرد: معمولاً کسانی که در روزهای دیگر سال نیز تجربه سردرد را دارند بیشتر در خطر سردرد روزه قرار دارند اما افرادی هم هستند که سابقه سردرد یا میگرن ندارند اما در این ماه دچار سردرد می‌شوند که می‌توان کنترل کرد.

متخصص مغز و اعصاب با تاکید بر اینکه روزه‌داران وعده سحری را جدی بگیرند و بدون خوردن وعده غذا در سحر روزه نگیرند، گفت: توصیه می‌شود از غذاهای پرفیبر و پروتئین‌دار استفاده شود و مصرف خرما، کشمش و توت خشک به جای قند ساده استفاده کنند.

یمانی با تاکید بر لزوم استراحت کافی و خواب نیمروزی و اجتناب از فعالیت فیزیکی و خستگی شدید و قرار گرفتن در معرض نور خورشید در ایام روزه‌داری، اظهار کرد: روزه‌داران حین افطار، روزه خود را با مایعات گرم، خرما و یک غذای سبک باز کنند و شام را با تاخیر میل کرده و از مصرف غذاهای چرب، حجیم و نفاخ پرهیز کنند و از مصرف میوه و سبزیجات و مایعات زیاد غافل نشوند.

وی با بیان اینکه افراد در صورتی که طی ساعات روزه‌داری دچار سردرد شدند، دست از مطالعه، کار با لوازم الکترونیکی و فعالیت بردارند، افزود: توصیه می‌شود در یک محیط تاریک و آرام استراحت کرده و محل‌های درد را به صورت دورانی و با فشار کافی ماساژ دهند و از کمپرس سرد یا گرم استفاده کنند.

این فلوشیپ سردرد خاطرنشان کرد: افرادی که طی روزه‌داری همچنان با رعایت موارد گفته شده دچار سردرد شدند برای روزه‌داری با پزشک معالج خود مشورت کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین