کد خبر: ۷۰۵۰۸۸
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶

تاثیر گیاه‌خواری بر گردشگری

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که روند وگانیسم (گیاه‌خواری مطلق) به‌طور فزاینده‌ای بر گردشگری تاثیر می‌گذارد.
تاثیر گیاه‌خواری بر گردشگری
آفتاب‌‌نیوز :

 در سال‌های اخیر، سبک زندگی وگان به شدت توسعه یافته و بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. این سبک زندگی در بسیاری از جنبه‌ها از جمله گردشگری تاثیر داشته است. به همین دلیل مفهوم گردشگری وگان شکل گرفت و محبوبیت یافت.

به نقل از نیوز، به تازگی، پدیدارشدن مواردی مانند «زندگی سبز»، گردشگری مسئولانه و همچنین علاقه بیشتر جامعه به گردشگری پایدار توانسته به توسعه گردشگری وگان کمک کند. به‌ویژه بعد از گذشت یک‌سال از شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ گردشگران علاقه بیشتری به محصولات یا خدمات دوستدار محیط‌زیست از جمله گردشگری وگان پیدا کرده‌اند.

بر اساس نظرسنجی جهانی شرکت گلوبال دیتا (GlobalData) در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۹، ۴۶ درصد از پاسخ‌دهندگان عنوان کردند: تمایل به خرید محصولاتی دارند که برای محیط‌زیست و یا حیوانات بهتر باشد. نظرسنجی اخیر این شرکت در دسامبر ۲۰۲۰ نشان داد که بیش از ۷۶ درصد از پاسخ‌دهندگان جهانی در انتخاب محصولات یا خدمات، مواردی مانند اخلاق، سازگاری با محیط زیست و مسئولیت اجتماعی را در نظر می‌گیرند.

سبک زندگی وگان تاثیر منفی زیست‌محیطی ناشی از کشاورزی را به حداقل رسانده است، پس این سبک زندگی نقش خاصی در حفظ پایداری و سازگاری با محیط‌زیست را در نظر می‌گیرد و به این ترتیب، گردشگری وگان، بخشی از گردشگری مسئولانه است و به گردشگری پایدار نیز کمک خواهد کرد.

گردشگری وگان فراتر از صرف غذای گیاهی در طول سفر یا گزینه‌های ناهارخوری در رستوران‌های گیاهی مقصد است. همچنین بسیاری از گردشگران وگان استفاده از محصولات یا خدماتی را که تاثیر منفی روی حیوانات دارند مانند آزمایش بر روی حیوانات یا فعالیت‌های گردشگری مربوط به بهره‌برداری از حیوانات را نیز محدود می‌کنند. بنابراین، در گذشته یافتن رستوران و هتل با غذاهای گیاهی برای این گردشگران مشکل و به‌عنوان مانعی برای بازدید از یک مقصد تلقی می‌شد. با این وجود، رشد چشمگیر گردشگری وگان در طول سال‌ها انتخاب‌های گردشگران وگان را از نظر مقصد و محل اقامت بسیار غنی‌تر کرده است.

 

نوآوری‌های گردشگری وگان

هتل Saora ۱۸۷۵ در اسکاتلند که در سال ۲۰۱۸ به‌طور اختصاصی برای وگان ساخته شده به‌عنوان اولین هتل صددرصد وگان در انگلیس است. این هتل برای مهمانان خود علاوه بر منوی گیاه‌خواری، از تختخواب وگان (عدم استفاده از پشم و پر) و مینی بار (یخچال کوچک) وگان نیز استفاده می‌کند.

در اوایل سال ۲۰۱۹، هتل Hilton London Bankside اولین مجموعه وگان را افتتاح کرد و تجربه سفر وگان جامع را به مهمانان ارائه کرد. در این هتل همه موارد از جمله میز پذیرش، کف، کلید کارت‌ها، تختخواب، فرش، وسایل حمام، مینی‌بار و غیره از محصولات گیاهی و دوستدار گیاه‌خواران تهیه شده است.

در آلمان، رشد هتل‌های مورد علاقه گیاه‌خواران با ارائه بیش از ۵۰۰ ویژگی در جهان شاهدی بر رشد بالقوه این روند گردشگری است و به لطف توسعه برنامه‌های سفر مخصوص این گروه از گردشگران، یافتن اطلاعات مربوط به تور وگان نیز راحت‌تر شده است. Air Vegan و Veg Visits دو برنامه مفید در این زمینه هستند که تجربه سفر وگان را آسان‌تر می‌کنند. در این برنامه‌ها رتبه‌بندی فرودگاه‌های وگان‌پسند، غذاخوری‌های گیاهی و رزرو محل اقامت برای این افراد در سراسر جهان را می‌توان یافت.

با افزایش روند گردشگری وگان، تعدادی از شرکت‌های مسافرتی هستند که در تهیه تورهای گردشگران وگان تخصص دارند. علاوه بر این، بسیاری از شرکت‌های مسافرتی در سراسر جهان نیز با گسترش محصولات خود برای تامین نیازها و ترجیحات گردشگران وگان، به گردشگران وگان نزدیک می‌شوند. به گفته یوهانا بونهیل اسمیت، تحلیلگر مسافرت و جهانگردی در GlobalData سبک زندگی وگان به محبوبیت بیشتری رسیده است و دیگر به‌عنوان یک بازار طاقچه (بخش فرعی از بازار کلی) شناخته نمی‌شود. وی اظهار کرد: «ارائه خدمات به نیازهای هر مسافر در بهبودی پس از همه‌گیری بسیار حیاتی است تا اعتماد به نفس را بازیابی و رضایت را تامین کند.»

با سطح رضایت بیشتر، شانس بیشتری برای جذب مشتریان وفادار وجود دارد و با توجه به بیماری کووید- ۱۹ و آسیب‌های زیان‌آور بر درآمد شرکت‌ها، چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای ایجاد خواهد شد. با توجه به اینکه شرکت‌های مسافرتی در حال شخصی‌سازی تجربه افراد هستند، برای تایید و عمل این موضوع، گیاه‌خواری باید منطقه‌ای باشد و در بخش گردشگری نادیده گرفته نشود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین