کد خبر: ۷۰۵۱۶۷
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۳

لوپن جای مکرون را در الیزه تصاحب می‌کند؟

به نظر می رسد رقابت های انتخاباتی آینده برای ورود به کاخ الیزه در فرانسه نبرد بین امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه و مارین لوپن رهبر حزب راست افراطی این کشور است و برخی بر این باورند که لوپن ممکن است این بار پیروز شود.
لوپن جای مکرون را در الیزه تصاحب می‌کند؟
آفتاب‌‌نیوز :

گاردین با اشاره به این که سیاست های مکرون با توجه به همه گیری کرونا در موضع ضعیفی قرار دارد، نوشت: زندگی جوانان در پاریس نیز مانند جوانان هر کشور دیگری در دوران همه گیری که درس، شغل، معاشرت و گردهمایی آنها را متوقف کرده از جریان افتاده است. در میدان پلاس دو لا رپوبلیک که مجسمه ماریان در آن بنا شده است، اسکیت بازان تمایلی به بحث سیاسی ندارند.

اما به گفته یکی از آنها مسائل مهمی وجود دارد که باید درباره آن نگران بود.

در خارج از پاریس اوضاع متفاوت است. در استان ها رقابت برای ورود به الیزه آغاز شده است. سال دیگر همین موقع فرانسه در بحبوحه آن چیزی خواهد بود که رقابت سخت قلمداد می شود و انتخابات ریاست جمهوری بعد از دوران کرونا آغاز خواهد شد.

دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در سال ۲۰۲۲میلادی بین ۱۰ تا ۲۴ آوریل ۲۰۲۲ (فروردین اردیبهشت ۱۴۰۱)برگزار می شود و دور دوم نیز دو هفته پس از دور اول برگزار می شود. اگر هیچ کاندیدایی در دور اول اکثریت آرا را کسب نکند، دو هفته بعد دور دوم میان دو نامزد برتر برگزار می شود. دوره ریاست جمهوری مکرون رئیس جمهوری فعلی فرانسه، که در انتخابات ۲۰۱۷ پیروز شد تا ۱۳ مه ۲۰۲۲ (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱) ادامه دارد.

نظرسنجی ها نشان می دهد که اولین دور انتخابات شامل طیف متفاوتی از نامزدها از همه احزاب سیاسی خواهد بود که همگی حذف خواهند شد و به رقابت بین مکرون و لوپن منجر خواهد شد.

دولت مکرون با مسائل دشواری در خصوص کووید-۱۹ مواجه است که باید از عهده آن بر آید اما لوپن کاملا آماده رقابت انتخاباتی است و روز جمعه توئیت کرد حزب متبوعش جبهه ملی مقر انتخاباتی خود را در پاریس پیدا کرده است.

برخی از رای دهندگان می گویند در انتخابات منطقه ای ماه ژوئن از لوپن حمایت خواهند کرد اما از بیان این که آیا از او در انتخابات ریاست جمهوری نیز حمایت خواهند رفت خودداری کرده اند.

یک شهروند ۲۷ ساله فرانسوی ساکن شهر نیس می گوید او به لوپن به عنوان رئیس جمهوری رای خواهند داد زیرا فکر می کند که زمان تغییر فرا رسیده است. با این حال صاحب یک مغازه مشهور فروش قهوه در نزدیکی شهر کن در جنوب فرانسه می گوید هر چند این منطقه نسبتا راست گرا است اما احساس می کند دوران حزب جبهه ملی نیز سر آمده است و دیگر هیچ کس خواهان نژادپرستی و جنگ داخلی نیست.

محبوبیت مکرون اکنون حدود ۳۷ درصد است که با این حال بیش از محبوبیت دو نفر از روسای جمهوری سلف خود در همین دوره از انتخابات است. نیکولا سارکوزی در همین دوران از ریاست جمهوری خود ۲۹ درصد و فرانسوا اولاند ۱۷ درصد محبوبت داشت هر چند که هر دوی آنها رئیسان جمهوری یک دوره ای بودند.

مکرون همزمان با بحران سلامت ناشی از شیوع ویروس کرونا آن را به «جنگ» توصیف رده است و مشاورانش بر این باورند که این مساله -صرف نظر از این که اعلام کند که قصد شرکت در انتخابات برای دور دوم را دارد یا خیر-می تواند در انتخابات سال آتی مشکلاتی را برای او به باور آورد.

یک کارشناس احزاب راست افراطی در دانشگاه تورز فرانسه گفت: پیروزی لوپن ممکن اما باورکردنی نیست. شش سال پیش مطمئن بودیم که لوپن در انتخابات پیروز نمی شود اما اکنون او شانس بیشتری دارد.

برخی پیش بینی ها نشان می دهد حتی اگر لوپن رئیس جمهوری شود حزب او بعید است بتواند اکثریت را در پارلمان به دست آورد.

تا به حال ۹ نامزد آمادگی خود را برای شرکت در رقابت های انتخاباتی اعلام کرده اند و بعید به نظر می رسد حزب سوسیالیست فرانسه در ۱۲ ماه آینده امیدی به شرکت در انتخابات داشته باشد چه برسد به این که بخواهد در این انتخابات پیروز شوند.

همه بیست و هفت نظرسنجی که از ابتدای سال ۲۰۲۱ انجام شده نشان می دهد که مکرون و لوپن شانه به شانه هم به دور دوم انتخابات راه خواهند یافت. در هیچ یک از ۱۲نظرسنجی انجام شده درباره دور دوم، لوپن پیروز انتخابات نخواهد بود.

یک استاد دانشگاه فرانسه گفت: نظر سنجی ها به شکلی از پیش بینی خودشکوفا تبدیل شده است. یعنی فرد چنان به «پیش‌گویی و پیش‌بینی» خود در مورد موضوعی در آینده ایمان دارد که ناخودآگاه رفتار و کوشش او برای محقق ساختن آن موضوع هم‌جهت شده و به این خاطر سرانجام آن موضوع و مورد تحقق پیدا کند.

تحلیلگران معتقدند که سیستم رای دهی دو مرحله ای به نفع حزب جبهه ملی نیست زیرا باید ائتلاف سازی کند که اغلب در این کار مشکل دارد.

مکرون احتمالا با آنچه که الیزه «تاثیر چرچیل» توصیف کرده مواجه است. ایا جمعیت خسته از کرونا دست رد به سینه او خواهند زد همان طوری که انگلیسی ها در انتخابات ۱۹۴۵ در قبال رهبر دوران جنگ خود انجام دادند- و به دنبال باز کردن فصل تازه ای در دوران بعد از کرونا خواهند بود؟

در دور قبلی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نامزدهایی که پیروزی آنها تضمین شده بود شامل دومینیک استروس کان از حزب سوسیالیست در انتخابات ۲۰۱۲ و فرانسوا فیلون از حزب راست در انتخابات ۲۰۱۷ به دلایل رویدادهای غیرقابل پیش بینی تنها چند هفته قبل از انتخابات دچار اشتباه شدند و از دور خارج شدند.

اگر همان طوری که هارولد ویلسون نخست وزیر و سیاستمدار عضو حزب کارگر انگلیس در دهه ۱۹۶۰ بیان کرد در سیاست یک هفته هم زمان زیادی است، یک سال کمپین های انتخاباتی فرانسه نیز یک عمر است و رویدادهایی که در این مدت رخ می دهد به رای دهندگان، نظرسنج ها و تحلیلگران آموخته که هیچ چیز قطعی نیست و امکان تغییر هر چیزی وجود دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین