کد خبر: ۷۰۵۲۸۹
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱

به پا‌های‌تان دقت کنید؛ می‌توانند علائم دیابت یا بیماری قلبی را آشکار سازند

اگر بیماری زمینه‌ای از جمله دیابت نوع ۲ و یا بیماری قلبی دارید و تورم پای خود را مشاهده کردید حتما به پزشک مراجعه کنید. اگر تورم تنها در یک پا رخ داده باشد و با لمس پا گرما را احساس کنید فورا از پزشک مشاوره بگیرید این می‌تواند نشانه لخته شدن خون باشد.
به پا‌های‌تان دقت کنید؛ می‌توانند علائم دیابت یا بیماری قلبی را آشکار سازند
آفتاب‌‌نیوز :

اگر به دنبال یافتن علائم اولیه مشکلاتی مانند دیابت یا بیماری قلبی هستید پا‌های خود را بررسی کنید.

به گزارش آفتاب‌نیوز، "اما مک کوناچی" پزشک در گفتگو با روزنامه بریتانیایی "سان" از نشانه‌هایی در پا‌ها می‌گوید که باید مراقب آن بود و به آن توجه کرد چرا که می‌توانند علائم ابتلا به بیماری‌های مختلف باشند:

تغییر شکل مشخص یا منحرف شدن انگشت شست پا

بونیون که با عنوان هالوکس والگوس شناخته می‌شود تغییر شکل مفصل اتصال انگشت بزرگ پا است. در این انحراف انگشت شست پا به سمت انگشتان دیگر خم می‌شود. از عوارض آن می‌توان به آرتروز و ژنتیک دردناک اشاره کرد. علت دقیق این موضوع مشخص نیست اما پوشیدن کفش‌های تنگ و پاشنه بلند از جمله عوامل احتمالی ابتلا به این عارضه هستند.

درد در قوس یا پاشنه پا

این درد بیش‌تر در افراد ۴۰ تا ۶۰ ساله دیده می‌شود. ناحیه کف پا به شکل کمان است و هنگام راه رفتن شوک‌های وارده را جذب می‌کند. اگر شدت فشار وارده زیاد شود ممکن است باعث ایجاد درد شود. معمولا دمپایی‌های بی‌کیفیت یا بیش از اندازه پابرهنه راه رفتن باعث بروز این پدیده می‌شود. اگر از خانه کار می‌کنید به خرید یک جفت دمپایی با کیفیت فکر کنید.

ترک پوست

معمولا با بالا رفتن سن این موضوع رخ می‌دهد. ترک‌خوردگی پوست معمولا به دلیل کمبود رطوبت رخ می‌دهد. اگر بیش از اندازه پابرهنه راه بروید پوست‌تان بیش‌تر خشک شده و ترک‌ها بیش‌تر می‌شوند. استفاده از کرم روی پا هر روز یا چند بار در هفته به مرطوب شدن آن و جلوگیری از تشدید ترک پوستی کمک می‌کند. با این وجود، هرگز کرم را بین انگشتان پای خود نمالید چرا که می‌تواند خطر ابتلا به عفونت‌های قارچی را افزایش دهد.

پا‌های متورم

علت این رخداد می‌تواند لخته شدن خون، دیابت، بیماری قلبی، کبدی یا ریوی باشد. ممکن است به دلیل ایستادن یا نشستن بیش از اندازه در هوای گرم پا‌های‌تان متورم شود. با این وجود، در موارد نادری این موضوع می‌تواند نشانه وقوع اتفاق جدی‌تری باشد و از وجود یک بیماری خبر دهد.

اگر بیماری زمینه‌ای از جمله دیابت نوع ۲ و یا بیماری قلبی دارید و تورم پای خود را مشاهده کردید حتما به پزشک مراجعه کنید. اگر تورم تنها در یک پا رخ داده باشد و با لمس پا گرما را احساس کنید فورا از پزشک مشاوره بگیرید؛ این می‌تواند نشانه لخته شدن خون باشد.

پینه پا

ظهور پینه پا می‌تواند در نتیجه پوشیدن کفش نامناسب باشد. با این وجود، دلایل خطرناک‌تری، چون دیابت و چاقی نیز می‌توانند باعث ایجاد پینه یا توده‌ای ضخیم و مایل به رنگ زرد روی پوست شوند. زمانی که پوست در معرض فشار یا اصطکاک بیش از اندازه قرار می‌گیرد پینه بروز پیدا می‌کند. پینه یا میخچه در اکثر اوقات به دلیل پوشیدن کفش ناماسب رخ می‌دهد، اما گاهی اوقات نیز به دلیل ابتلا به دیابت نوع ۲ رخ می‌دهد.

پوسته پوسته شدن لایه‌ای پوست

علت این موضوع می‌تواند عفونت‌های قارچی یا دیابت باشد. کاملا طبیعی است که عفونت‌های قارچی را در سالن‌های بدنسازی، استخر‌های شنا یا اتاق‌های تعویض لباس تجربه کرده باشید. با این وجود، در صورت طولانی مدت شدن پوسته پوسته شدن پوست این موضوع می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا شما به دیابت باشد. در صورت قارچی بودن منشاء آن به راحتی با درمان ضد قارچی درمان پذیر است. با این وجود، در صورتی که عفونت به ناخن برسد باید به پزشک مراجعه کنید.

راش یا بثورات موقتی پوست

راش پوستی معمولا با سرخی یا خارش همراه است. راش به هر تغییری در پوست مانند رنگ، نما و بافت قابل اطلاق است. این ضایعه در بیماری‌های قارچی از جمله در حال حاضر در بیماران مبتلا به کرونا قابل مشاهده است که در پای این افراد دیده می‌شود و پوست به رنگ قرمز و بنفش در می‌آید و معمولا روی انگشتان پا دیده می‌شود. در صورت مشاهده این علائم اولیه و در روز‌های پس از آن علائمی، چون سرفه و یا تب متوجه می‌شوید که به کرونا مبتلا شده اید چرا که ویروس به سیستم عروقی حمله کرده و به پوست آسیب رسانده است.

پا‌های سرد

علت بروز این پدیده شبیه یخ زدگی پا‌ها است و می‌تواند سندرم رینود، گردش خون ضعیف و یا اضطراب باشد.
سندرم رینود در دانش پزشکی به کاهش چشمگیر جریان خون در رگ‌های دست یا پا و به یکی از علت‌های سرمای شدید یا احساسات آنی و بنابراین در اثر فعالیت شدید سیستم سمپاتیک ممکن است اتفاق افتد. پدیده رینو یک اختلال دستگاه گردش خون است که به‌عنوان عارضه‌ای از سایر بیماری‌ها بروز می‌کند. بیماری‌های قلبی ناشی از بیماری ریوی می‌توانند علائم آن را تشدید کنند. در نتیجه، بهتر است زمان بروز پدیده پای سرد برای اطلاع یافتن از وضعیت گردش خون خود به پزشک مراجعه کنید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین