کد خبر: ۷۰۵۳۴۸
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۳

گفتگوی برجامی نمایندگان روسیه و آمریکا

رئیس هیات روسیه در مذاکرات برجام از دیدار با نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و گفت‌وگو پیرامون رفع تحریم ها و اجرای کامل این توافق خبر داد.
گفتگوی برجامی نمایندگان روسیه و آمریکا
آفتاب‌‌نیوز :

«میخائیل اولیانوف» روز دوشنبه در توئیتی نوشت: نمایندگان روسیه و آمریکا در مذاکرات وین امروز رایزنی‌های سودمندی را پیرامون رفع تحریم ها و بازگشت ایران به اجرای کامل برجام داشتند.

او پیشتر در توئیتی نوشته بود که گفت‌وگوها در خصوص احیای برجام در نتیجه دو هفته رایزنی‌های فشرده، وارد مرحله پیش‌نویس شده است.

نماینده روسیه با بیان اینکه هنوز فاصله زیادی تا رسیدن به یک راه حل عملی در خصوص فعال کردن برجام وجود دارد تصریح کرد: «ما از کلی گویی به سمت توافق بر سر گام‌های ویژه در راستای رسیدن به هدف حرکت کرده‌ایم»

مذاکرات وین در حالی دنبال می‌شود که دولت جدید آمریکا سیاست پیشین کاخ سفید در قبال ایران را مورد انتقاد قرار داده و وعده بازگشت به برجام و رفع تحریم‌ها علیه ایران را مطرح کرده است. کاخ سفید اما بدون در نظر گرفتن اینکه کدام دولت در قبال برجام خلف وعده کرده و از آن خارج شده است، اصرار دارد که تنها درصورت بازگشت ایران به اجرای کامل برجام، به این توافق باز خواهد گشت.

جمهوری اسلامی ایران نیز تاکید دارد «هنگامی به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت که آمریکا همه تحریم‌ها را در عمل و نه در حرف یا بر روی کاغذ، لغو کند و این لغو تحریم‌ها مورد راستی آزمایی ایران قرار گیرد.»

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه امروز تصریح کرد: آنچه در وین در حال انجام است، گفت‌وگوهای فنی برای رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا و بازگشت ایالات متحده ذیل تعهداتش در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است. پیشرفت‌هایی انجام شده ولی به معنای حل اختلافات نیست.

وی با بیان اینکه برای عدم فرسایشی شدن مذاکرات متون خود را ارائه کردیم و از طرف مقابل هم خواستیم وارد مصادیق و متون خود شود، عنوان کرد: در مرحله‌ای هستیم که موضوعات سخت و دشوار است ولی براساس مواضع رهبری به دنبال تامین منافع مردم هستیم و فکر می‌کنیم گفت‌وگوها در مسیر درستی قرار گرفته است.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره کارگروه رفع تحریم‌ یادآور شد: آنچه مهم است، ایران در چهارچوب کیسیون برجام با ۱+۴ مواضع خود را در بر اساس موازین نظام مطرح کرده است. اگر آمریکا تصمیم بگیرد که از میراث شکست خورده ترامپ فاصله بگیرد و در چارچوب تعهداتش عمل کند، رایزنی‌ها راحت‌تر جلو می‌رود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین