کد خبر: ۷۰۵۳۶۴
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۳

احتمال بازگشت آمریکا به برجام؛ بازارهای مالی ایران چه خواهند شد؟

چندین کارشناس اقتصادی به بررسی وضعیت بازارهای ملک و ارز در صورت برگشت آمریکا به برجام پرداختند و گفتند: با برگشت آمریکا به برجام قیمت‌ها در بازارهای ارز و مسکن به ثبات می‌رسد.
احتمال بازگشت آمریکا به برجام؛ بازارهای مالی ایران چه خواهند شد؟
آفتاب‌‌نیوز :

بهروز ملکی در نشست آنلاین "اثر بازگشت احتمالی آمریکا به برجام بر بازارهای مالی" درباره بازار مسکن گفت: حدود ۳۶ درصد هزینه‌های خانوار در زمینه مسکن صرف می‌شود و معادل ۷۰ درصد ثروت خانوار نیز در حوزه املاک وجود دارد که ۱۴ درصد اشتغال مستقیم هم در حوزه مسکن است.

وی با بیان اینکه سهم بخش خصوصی در سرمایه گذاری در مسکن معادل ۹۸ درصد و ارزش موجودی مسکن ۱۰ برابر نقدینگی کل کشور است، افزود: رشد نقدینگی در سال‌های اخیر شدت گرفته و در دو تا سه سال گذشته شاهد افزایش تقاضای سرمایه‌ای در بازار مسکن هستیم که افزایش نرخ ارز و تحولات بورس عامل آن بوده‌اند. همچنین، پیش بینی می‌شود که مسکن سهم بیشتری در هزینه‌های خانوار نسبت سال‌های اخیر را به خود اختصاص داده است.

نیاز سالانه ۸۰۰ هزار واحد مسکن در سال

این کارشناس بازار مسکن ادامه داد: کل نیاز مسکن در کشور سالانه معادل ۸۰۰ هزار واحد است. در صورت بازگشت آمریکا به برجام اگر بتوانیم به شرایط سال‌های ۱۳۹۴ یا ۱۳۹۵ برگردیم که خیلی خوشبینانه است، بازار مسکن با تقاضا روبرو می‌شود.

ملکی با بیان اینکه عمده تاثیر مسکن از دلار خواهد بود، گفت: سه سال پیاپی است که بازار مسکن به رشد قیمت خود ادامه می‌دهد. در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ قیمت مسکن به اشباع رسیده و به صورت غیر عادی رشد زیادی داشته است.

شرط موفقیت اخذ مالیات از خانه‌های خالی

وی تاکید کرد: باید منتظر دوره ثبات قیمت مسکن تا دو سال آینده باشیم که اگر توافق ایران و آمریکا محقق شود، می‌توان به این ثبات قیمت در مسکن امیدوار بود.

ملکی ادامه داد: عمده تعدیل قیمت در مسکن به صورت فرسایشی و زمانی است. موفقیت در اخذ مالیات از خانه‌های خالی به عملکرد سامانه املاک و اسکان بستگی دارد که خیلی به آن امیدوار نیستم.

ثبات در بازار ارز پس از بازگشت آمریکا به برجام

در ادامه این نشست، مجید شاکری درباره بازار ارز گفت: چشم انداز نرخ ارز به دسترسی بانک مرکزی به منابع ارزی خود بستگی دارد. در دوره اولیه برگشت آمریکا به برجام تقاضا در بازار زیاد می‌شود که نرخ دلار را کاهش می‌دهد اما این کاهش به ۱۵ هزار تومان نمی‌رسد.

وی افزود: بعد از گذر از دوران اولیه توافق، کاهش قیمت در بازار ارز صورت می‌گیرد اما ثبات بلند مدت در این کاهش به سیاست‌های اقتصادی کشور چون تغییرات سایر نرخ‌ها چون نرخ بهره اسمی بستگی دارد.

عبده تبریزی: بورس به تعادل رسیده است

همچنین حسین عبده تبریزی، عضو سابق شورای عالی بورس در نشست آنلاین " اثر بازگشت احتمالی آمریکا به برجام" گفت: رشد نقدینگی قیمت‌ها در بازارهای مالی چون طلا، مسکن و ... را تعیین می‌کند. رشد بخش واقعی اقتصاد در ۱۴۰۰ به منابع و درآمدهای نفتی بستگی دارد.

وی افزود: در سال جاری نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم بهره وری، قیمت‌ها در بورس را بالا ببرد و شاخص را صعودی کند. راهکارهای مالیاتی، بانکی، پولی و ... نتوانسته‌اند تاکنون نقدینگی را به تولید ببرند. احتمال اینکه ۵۰ میلیارد دلار صادرات فرآورده‌های نفتی صورت بگیرد، وجود دارد.

این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: سه تا شش ماه اول پس از توافق ایران و آمریکا، قیمت دلار افزایش نمی‌یابد و با توجه به رشدهای شدید نقدینگی در سال‌های اخیر، انتظارات تورمی در سالجاری کاهش پیدا می‌کند. احتمال برگشت آمریکا به برجام عامل مثبتی در کوتاه مدت برای بازار سرمایه نیست اما اگر این اتفاق صورت گیرد، فضا را برای تولید و قیمت‌ها بهتر می‌کند و عده‌ای را به سمت بازار سرمایه می‌کشاند.

عضو سابق شورای عالی بورس بیان کرد: بعید است که بانک مرکزی نرخ‌های بهره را کاهش یا افزایش دهد زیرا هر تغییری در آن‌ها به جز تحولات نرخ دلار و برجام بر بازار سرمایه بیشتر تاثیر می‌گذارد.

وی افزود: بعد از افت یک میلیون واحدی در بورس، باید به سمت میانگین‌های تاریخی خود برگردد.

عبده تبریزی با بیان اینکه بازار سهام به وضعیت تعادلی خود رسیده است، گفت: بورس در سال 1399 معادل ۱۴۰ درصد رشد کرد اما حضور عده زیادی فعال نا آگاه و غیر حرفه‌ای به ضرر آن تمام شد. سرمایه گذاران آگاه در سال گذشته یکسری وظایف داشتند که به آن عمل نکردند و موجب شدند تا کاهش‌ها و افزایش‌های زیادی در بازار رخ دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
0
0
دم حسن جان گرم
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
0
0
دولت باید ضرر وزیان مردمی را که به توصیه دولت وارد بورس شدند ومتحمل زیان هنگفت شدند وسرمایه خود را از دست دادندجبران کند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
0
0
پیشنهاد دهید نام بورس به خلا دونی تغییر کند
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
0
1
طبق معمول موقع بالارفتن قیمت دلار همه چی بالا می ره چون دلار گرون شده و تحریم هستیم موقع ارزان شدن دلار می گن قیمتهای ما ربطی به دلار نداره
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
0
0
نه توافقی در کاره نه ارزانی
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین