کد خبر: ۷۰۵۴۵۹
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰

پرجمعیت‌ترین کشورها و شهرهای جهان در سال ۲۰۲۱

کشورهای چین و هند از نظر جمعیت، بزرگترین کشورهای جهان هستند و جمعیت هر دو کشور اکنون بیش از یک میلیارد نفر است. ایالات‌متحده با جمعیتی کمتر از ۳۲۵ میلیون نفر در مکان سوم قرار دارد و کشورهای بریک (BRIC) که شامل برزیل، روسیه، هند و چین هستند به عنوان چهار اقتصاد بزرگ در حال ظهور و برجسته قرن ۲۱ در نظر گرفته می‌شوند و همگی در گروه ۱۰ کشور پرجمعیت جهان قرار دارند و این نشان می‌دهد که اندازه جمعیت تا چه اندازه در پیشرفت اقتصادی اهمیت دارد.
پرجمعیت‌ترین کشورها و شهرهای جهان در سال ۲۰۲۱
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از وردنیوز، تعدادی از کشورها که توسط صندوق بین‌المللی پول به عنوان کشورهای در حال توسعه در نظر گرفته می‌شوند، نسبت به جمعیت خود به درجه بالایی از صنعتی‌سازی نرسیده‌اند و جمعیت آن به‌طور متوسط دارای استاندارد زندگی متوسط یا پایین هستند و جمعیت قابل توجهی دارند. به‌عنوان‌مثال، نیجریه (بیش از ۱۹۰ میلیون نفر)، بنگلادش (تقریبا ۱۶۵ میلیون نفر) و مکزیک (حدود ۱۲۹ میلیون نفر) کشورهای در حال‌توسعه محسوب می‌شوند.

قابل توجه است که تعدادی از بزرگترین اقتصادهای جهان با جمعیت کمتر در اروپا هستند. کشورهای انگلستان، آلمان، فرانسه و ایتالیا در میان ۱۰ اقتصاد بزرگ هستند و جمعیت آنها زیر ۱۰۰ میلیون نفر است. آمار این کشورها از ۸۲ میلیون نفر (آلمان) تا کمی کمتر از ۶۰ میلیون نفر (ایتالیا) است.

علاوه بر این، چند کشور بسیار کوچک مانند موناکو، لوکزامبورگ در اروپا و جزایر کیمن (قلمرو خارجی بریتانیا) با کمتر از یک میلیون نفر ساکن، در دنیای مالی نقش بسیار بزرگتری از آنچه جمعیت آنها نشان می‌دهد را دارند. در مقابل، کانادا که یکی از بزرگترین بازیگران اقتصادی و از نظر وسعت سرزمین یکی از بزرگترین کشورهای جهان است، جمعیتی نسبتا پایین حدود ۳۶.۵ میلیون نفر دارد.

در این بررسی چین با رشد جمعیتی ۰.۳۴ درصد در جایگاه اول و بعد از آن کشور هند با رشد جمعیت ۰.۹۷ درصد و آمریکا با رشد جمعیت ۰.۵۸ درصد قرار دارند.

شایان‌ذکر است، جمعیت ایران نیز رشد جمعیتی ۱.۲۳ درصد دارد و در جایگاه ۱۸ این جدول قرار گرفته است.

پرجمعیت‌ترین کشورها و شهرهای جهان در سال ۲۰۲۱

پرجمعیت‌ترین شهرهای جهان

در این بررسی، شهرهای توکیو، پایتخت ژاپن، دهلی، هند، شانگهای، چین، سائو پائولو، برزیل، مکزیکو سیتی پایتخت مکزیک، قاهره پایتخت مصر، داکا پایتخت بنگلادش، بمبئی در هند، پکن پایتخت چین و اوزاکا در ژاپن به عنوان پرجمعیت‌ترین شهرهای جهان معرفی شده‌اند.

جمعیت این شهرها برای توکیو ۳۷ میلیون و ۴۳۵ هزار و ۱۹۱ نفر، دهلی ۲۹ میلیون و ۳۹۹ هزار و ۱۴۱ نفر، شانگهای ۲۶ میلیون و ۳۱۷ هزار و ۱۰۴ نفر، سائو پائولو ۲۱ میلیون و ۸۴۶ هزار و ۵۰۷ نفر، مکزیکو سیتی ۲۱ میلیون و ۶۷۱ هزار و ۹۰۸ نفر، قاهره ۲۰ میلیون و ۴۸۴ هزار و ۹۶۵ نفر، داکا ۲۰ میلیون و ۲۸۳ هزار و ۵۵۲ نفر، بمبئی ۲۰ میلیون و ۱۸۵ هزار و ۶۴ نفر، پکن ۲۰ میلیون و ۳۵ هزار و ۴۵۵ نفر و اوزاکا ۱۹ میلیون و ۲۲۲ هزار و ۶۶۵ نفر است.

تعجب‌آور نیست که بیشترین شهرهای پرجمعیت جهان در دو کشور پرجمعیت جهان یعنی چین و هند قرار دارند. استانبول از بین شهرهای اروپایی، با بیش از ۱۴.۵ میلیون نفر ساکن پرجمعیت‌ترین شهر است. پس از آن مسکو (بیش از ۱۲ میلیون) و پاریس (۱۱ میلیون نفر) قرار دارند. البته این شهرها از نظر فرهنگی نیز اهمیت دارند و سالانه پذیرای میلیون‌ها گردشگر هستند.

تعداد زیادی از شهرهای مشهور و غنی از نظر فرهنگی جمعیت کمتری دارند و اغلب استانداردهای زندگی بالاتری را برای ساکنان خود فراهم می‌کنند. در شهرهای بارسلونا در اسپانیا، سیدنی در استرالیا، برلین پایتخت آلمان و ونکوور کانادا کمتر از ۵ میلیون نفر ساکن، اما برای زندگی در شهر گزینه‌های بسیار مناسبی هستند. همچنین برخی از شهرهای نسبتا کوچک با شهرت فرهنگی، تاریخی یا سیاسی بزرگ، مانند سارایوو پایتخت بوسنی و هرزگوین با ۳۱۴ هزار نفر، ادینبورگ در اسکاتلند با ۵۰۲ هزار نفر و ونیز با ۶۳۱ هزار نفر نشان می‌دهند که شهرهای کوچک بدون توجه به جمعیت می‌توانند بسیار قابل توجه باشند.

همچنین جمعیت شهر توکیو در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ تغییر منفی ۰.۱۴ درصد و اوزاکا منفی ۰.۲۹ درصد را تجربه کرده‌اند.

در این بررسی جمعیت تهران در سال ۲۰۲۱، ۹ میلیون و ۲۵۹ هزار و ۹ نفر بود و سال ۲۰۲۰، ۹ میلیون و ۱۳۴ هزار و ۷۰۸ نفر بوده که تغییر ۱.۳۶ درصد داشته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین