کد خبر: ۷۰۵۵۴۴
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۷

انتخابات ۱۴۰۰ در نهادهای رسمی و محافل سیاسی

برگزاری ایمن انتخابات در شرایط کرونایی، از دید ناظران و نهادهای مسوول نیازمند برنامه‌ریزی بسیار دقیق‌ برای زمان و چگونگی برگزاری رای‌گیری و نحوه تبلیغات انتخاباتی به ویژه در کلانشهرها و مراکز پرجمعیت است.
انتخابات ۱۴۰۰ در نهادهای رسمی و محافل سیاسی
آفتاب‌‌نیوز :

روز ۲۸ خردادماه، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. تکاپوهای انتخاباتی از مدت‌ها قبل آغاز شده و نهادهای مجری و ناظر انتخابات، احزاب، چهره‌های شاخص جریان‌های سیاسی و نامزدهای احتمالی کارزار انتخابات را پیش می‌برند.

این گزارش آخرین رخدادها در خصوص انتخابات پیش رو طی شبانه‌روز گذشته را به صورت جمع‌بندی ارائه می‌کند. تازه‌ترین اخبار در مورد تحولات و رویدادهای مرتبط با برگزاری انتخابات و آخرین مواضع نهادهای مسئول در این امر، تشکل‌های سیاسی و نامزدهای احتمالی انتخابات را در این گزارش می‌خوانیم.

آخرین مواضع نهادهای مسوول در برگزاری انتخابات

* پیشنهاد تشکیل کمیته بهداشت در ستاد انتخابات استان تهران

«شکرالله حسن بیگی» رئیس ستاد انتخابات استان تهران در هفدهمین جلسه ستاد انتخابات استان تهران پیشنهاد داد تا کمیته بهداشت در کنار سایر کمیته های ستاد، برای برگزاری انتخابات خردادماه مطابق تدابیر بهداشتی و پروتکل های پیش بینی شده، تشکیل شود.

حسن بیگی با اشاره به برخی اظهارات در خصوص زمان برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ اظهار داشت: بر اساس اینکه وضعیت تداوم ویروس کرونا در کشور پیش بینی شده است و مطابق قانون انتخابات باید در روز ۲۸ خردادماه برگزار شود، پیشنهاد تشکیل کمیته بهداشتی در ستاد انتخابات عنوان شده است.

به گفته رئیس ستاد انتخابات استان تهران، کمیته بهداشت ستاد انتخابات استان تهران به ریاست رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران تشکیل شده است و متناظر شهرستانی آن نیز به ریاست شبکه بهداشت و درمان شهرستان های استان تهران، تشکیل خواهد شد.

* ابراز نگرانی رئیس شورای شهر تهران در مورد برگزاری انتخابات در شرایط کرونایی

«محسن هاشمی» رئیس شورای شهر پایتخت در دویست و هشتاد و هشتمین جلسه شورای اسلامی تهران گفت: به نظر می‌رسد که اردیبهشت ماه شاهد حفظ وضعیت قرمز در بسیاری از نقاط کشور خواهیم بود و در این شرایط هم قصد داریم و برنامه ریزی کرده ایم چهار انتخابات را همزمان اجرا کنیم که می‌تواند پیک چهارم را به پیک پنجم تبدیل کند ظرف دو ماه آینده و باید برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای زمان و نحوه تبلیغات و هنگام برگزاری رای‌گیری در کشور به ویژه کلانشهرها و مراکز پرجمعیت انجام شود.

وی افزود: تا جایی که من پیگیری کردم دو مشکل در این زمینه وجود دارد. یکی از مشکلات تعداد صندوق‌ها است و ظاهرا تنها قصد افزایش ۱۵ درصدی صندوق‌ها را دارند و باید بتوانیم حداقل در تهران صندوق‌ها را حداقل به دو برابر افزایش دهیم البته نیاز به نیرو و فعالیت جدی دارد.

هاشمی ادامه داد: وقتی می‌خواهیم این چهار انتخابات را برگزار کنیم و با توجه به تعداد کاندیداها به ویژه کاندیدهای شوراها اگر تنها دو جلسه انتخاباتی در یک هفته برگزار کنند، شاهد برگزاری ده هزار جلسه خواهیم بود و بیشتر هم هست که به کانون ویژه کرونا تبدیل و باید تمهیدات ویژه‌تری برای این مساله در نظر گرفته شود.

*تاکید هیات نظارت بر انتخابات شوراها در استان تهران بر بررسی دقیق صلاحیت نامزدها

«احمد نادری» رئیس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان تهران با بیان اینکه این هیات همت خود را بر بررسی دقیق،‌ قانونی و جامع صلاحیت کلیه نامزدها قرار داده گفت که هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراها در استان تهران،‌ فرایندهای علمی و دقیقی را برای برگزاری انتخابات شوراها تدارک دیده است.

از تشکل‌های اصولگرا چه خبر؟

*رئیس کمیته احزاب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب: رسیدن به وحدت در جریان انقلابی دور از دسترس نیست

«عبدالحسین روح‌الامینی» رئیس کمیته احزاب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گفت: بازیگران اصلی انتخابات، احزاب و تشکل های سیاسی هستند اما از آنجا که مشکل نظام حزبی ما، نبود احزاب گسترده ایدئولوژیک و بزرگ است، جبهه و ائتلاف‌ها اکنون نقش آن را انجام می‌دهند؛ در حال حاضر هم شورای ائتلاف نیروهای انقلاب که تجربه‌ی خوبی از خود در انتخابات ۹۸ به جا گذاشت با رویکرد وحدت در بین نیروهای انقلاب حضوری فعال در انتخابات سال ۱۴۰۰ خواهد داشت و همچنان به دنبال هم صدایی و همگرایی جریان انقلاب در آوردگاه ۲۸ خرداد است.

رئیس کمیته احزاب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با بیان اینکه اگر همه با هم یکی شویم باز هم گردنه های سخت و کارهای بسیاری برای تشکیل دولتی در تراز انقلاب اسلامی پیش رو داریم، اظهار داشت: کمیته احزاب و مجموعه احزاب انقلابی تمام تلاش خود را برای وحدت در انتخابات پیش رو به کار خواهند بست؛ وحدتی که رسیدن به آن ممکن است و دور از دسترس نیست.

*سخنگوی شورای وحدت: شورای وحدت در مقابل شورای ائتلاف قرار ندارد

«منوچهر متکی» سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان گفت: شورای وحدت در مقابل شورای ائتلاف نیست و هردو ظرفیتی هستند که می‌توانند تجمیع شوند و تلاش ها برای وحدت و پرهیز از اختلاف همچنان مورد تاکید ما است.

سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان در پاسخ به این پرسش که آیا این جریان برای انتخابات به یک گزینه واحد می‌رسد، تصریح کرد: دو مدل و عملکرد را در انتخابات ۹۲ و ۹۶ داشتیم. در مدل سال ۹۲ تعداد نامزدهای اصولگرایان دلیل شکست آنها بود و انتخابات برده را باختیم. مدل ۹۶ مدلی بود که نیروهای ارزشی و اصولگرا نشان دادند که می‌توانند به وحدت برسند و این مدل اگر چه حرف و حدیث داشت اما ۱۶ میلیون رای از تجمیع جریان‌های مختلف قابل اعتنا بود و مدل مورد تائید ما مدل ۹۶ است. اما یکپارچه عمل کردن و رسیدن به یک نامزد واحد را شرط لازم برای موفقیت در انتخابات می‌دانیم.

سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان با اشاره به ارسال نامه ای به سیدابراهیم رییسی مبنی بر اعلام حضور در انتخابات ریاست جمهوری، خبر داد: او هنوز پاسخی مبنی بر حضور یا عدم حضور در انتخابات ریاست جمهوری به ما نداده ولی به نظر می‌رسد که نظر او مطلوب است.

*نائب رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و تکذیب ادعای روزنامه سازندگی

«مهدی چمران» نایب رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب ادعای روزنامه سازندگی مبنی بر شروط سه‌گانه قالیباف برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری را تکذیب کرد.

روزنامه سازندگی دیروز در گزارشی مدعی شده بود قالیباف برای نامزدی‌ خود در انتخابات ریاست‌جمهوری، سه‌شرط برای اصول‌گرایان گذاشته است.

*رونمایی از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب

پایگاه اطلاع رسانی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با حضور اعضای هیئت رئیسه و کمیته رسانه این شورا رونمایی شد. پایگاه اطلاع رسانی رسمی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب شامل بخش‌های جداگانه اعم از اخبار ویژه، کمیته‌ها، یادداشت‌ها، چند رسانه‌ای، جوانان می‌گویند، استان‌ها و گفت‌وگوها و برای عموم مردم قابل دسترسی است.

همچنین همزمان با افتتاح این پایگاه، صفحات مجازی شورای ائتلاف در هفت شبکه اجتماعی و پیام‌رسان ایرانی و بین‌المللی مجازی، شامل تلگرام، اینستاگرام، ایتا، سروش، آپارات، توئیتر و بله نیز آغاز به کار کرد.

*«حزب اسلامی ایران زمین» نامزد خود را معرفی کرد

حزب اسلامی ایران زمین با انتشار بیانیه‌ای درباره سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، «ابوالقاسم رئوفیان» دبیرکل این تشکل سیاسی را به عنوان داوطلب کاندیداتوری انتخابات معرفی کرد.

در این بیانیه آمده است: بدینوسیله و بنابردرخواست جمعی از نخبگان علمی، دانشگاهی وحوزوی و همچنین فعالان حوزه فرهنگ و سیاست و اقتصاد از نقاط مختلف کشور، و تصویب به اجماع آراء شورای مرکزی و دبیران استانی حزب اسلامی ایران زمین، نامزدی جناب آقای سید ابوالقاسم رئوفیان دبیرکل این حزب با ویژگی‌هایی چون تعهد و تخصص، آرمان‌خواهی و بصیرت، همچنین تجربیات متعدد و موفق مدیریتی در سطوح مختلف با استعانت از درگاه خداوند متعال و کسب اجازه از پیشگاه ملت در ظل توجهات حضرت ولی عصر (عج) برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری "به طور رسمی" اعلام می گردد.

آخرین اخبار از تشکل‌های اصلاح‌طلب

*سخنگوی نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان: حضور یک زن میان نامزدهای جبهه الزامی است

«آذرمنصوری» سخنگوی جبهه اصلاحات ایران با تاکید براینکه براساس مصوبه نهاد اجماع ساز حضور یک زن میان کاندیداها الزامی است، گفت: این توافق در جبهه اصلاحات ایران وجود دارد که در سبد کاندیداهای این جبهه یک زن هم حضور داشته باشد. اعضای زن این جبهه روی این مساله توافق و اصرار دارند و این نگرش در مجموعه اصلاح طلبان در این دوره نسبت به دوره های قبل بیشتر است. فارغ از اینکه شورای نگهبان به چه شکل و شیوه ای عمل می کند اما این نگاه در این دوره وجود دارد.

به گفته منصوری، جبهه اصلاحات ایران هنوز هیچ دیدار رسمی با هیچ یک از کاندیداها نداشته است. ممکن است کاندیداها با دبیران کل احزاب و با افراد دیدارهای مجزایی داشته باشند ولی جبهه هنوز وارد این مرحله نشده و در صورت انجام، حتما اطلاع رسانی خواهد داشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین