کد خبر: ۷۰۵۶۲۴
تعداد نظرات: ۲۷ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲
"اجرای عین سند برجام را می‌خواهیم؛ برجام پلاس نمی‌خواهیم"

روحانی: فیلم‌هایشان روی دستشان باد کرده، علیه برجام پخش می‌کنند

رییس جمهوری با بیان اینکه امروز همه می‌دانند راه حل معضل برنامه هسته‌ای اجرای آن است، گفت: توافق برجام باید به خوبی اجرا شود ما اجرای عین سند برجام را می‌خواهیم، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد.
روحانی: فیلم‌هایشان روی دستشان باد کرده، علیه برجام پخش می‌کنند
آفتاب‌‌نیوز :

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با اشاره به روز ارتش، گفت: روز بیست و نهم فروردین ۵۸ با فرمان حضرت امام (ره) به روز ارتش نام گذاری شده است. در این روز در سراسر ایران، مردم تظاهرات باشکوهی انجام دادند و شعار مردم «ملت فدای ارتش» بود و ارتشی‌ها هم می گفتند «ارتش فدای ملت».

وی اضافه کرد: با این تظاهرات توطئه بزرگی که گروهک‌ها برای انحلال ارتش طراحی کرده بودند برای همیشه نابود شد. در واقعه ۲۹ فروردین روزی است که ارتش با ویژگی‌های جدید توسط امام (ره) احیا شد.

رییس‌جمهوری با اشاره به تاسیس سپاه پاسداران در دوم اردیبهشت ماه همان سال گفت: هردوی این فرمان‌ها مهم بودند. اگر اقدام امام (ره) برای احیای ارتش در پایان فروردین ۵۸ و تاسیس سپاه در اردیبهشت ۵۸ نبود، معلوم نبود در آن شرایط اگر جنگی بر ما تحمیل می‌شد چه فاجعه بزرگی در تاریخ کشور بوجود می‌آمد.

روحانی، همه کارهای بنیانگذار جمهوری اسلامی را بر مبنای حکمت، خرد و مصلحت توصیف کرد و گفت: یکی از نمونه‌های تدابیر ایشان این بود که ظرف چند روز در سال ۵۸ دو فرمان مهم صادر کردند که برای امنیت ملی بسیار مهم است. نه تنها برای آن زمان حتی امروز هم بعد از حضور مردم، نیروهای مسلح و ارتش و سپاه نقش بسیار مهمی در امنیت ملی ما دارند.

وی افزود: هم به ارتش جمهوری اسلامی و هم به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در طول این مدت خدمت کردند و حماسه آفریدند و آنهایی که شهید شدند، سرداران و امیران بزرگ، پرسنل فداکار، در تمام مقاطع هرکجا نیاز بوده، در صحنه بودند و تلاش کردند. ما به این دو نیروی مسلح در کنار نیروی انتظامی به خاطر این همه ایثارها و تلاش‌ها و فداکاری‌هایی که در طول این ۴۲ سال نسبت به ملت و کشور خود انجام داده اند، افتخار می‌کنیم.

روحانی در ادامه به سه تصمیم روز گذشته ستاد اقتصادی دولت اشاره و گفت: تصمیم اول ما روز گذشته مربوط به بخش کشاورزی بود. بخش کشاورزی در بحث امنیت غذایی، رشد و اشتغال برای ما بسیار مهم است.

وی عنوان کرد: ما در روزهای پایانی دولت قرار داریم و ۱۰۵ روز دیگر دولت پایان می‌پذیرد و باید برای این ۱۰۵ روز و دولت بعدی برنامه‌ریزی داشته باشیم.

رییس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: ما از امروز به بعد باید دوران را دوران پساکرونا ببینیم. قبل از آن یعنی در سال ۹۸ و در دی و بهمن سایر کشورها و بعد هم ما گرفتار کرونا شدیم، به شکل دیگری برنامه‌ریزی می‌شد اما امروز باید جهان پس از کرونا را ببینیم.

روحانی با بیان اینکه امروز سلامت مردم جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است، تصریح کرد: همه ما فکر می‌کردیم به خاطر پیشرفت علم، دانش و علم پزشکی، دوران بیماری‌های مسری، عفونی و اپیدمی تمام شده است و این بیماری برای قرن‌های گذشته بود و بشر در بهداشت و درمان قدم‌هایی را برداشته که دیگر مبتلا نمی‌شود.

وی ادامه داد: فکر می‌کردیم برخی از بیماری‌های مسری عفونی به تاریخ پیوسته و تکرار نمی‌شود. نه فقط ما که متخصص علم پزشکی و علم بهداشتی نیستیم حتی آنهایی هم که متخصص بودند، اینچنین می‌اندیشیدند. امروز ما باید جهان پس از کرونا را ببینیم یعنی بهداشت و سلامت برای ما مساله اول باشد و این را مدنظر قرار دهیم که هر زمان ممکن است با یک اپیدمی و پاندمی مواجه شویم.

رییس جمهوری افزود: همین پاندمی ویروس که تقریبا حدود یک سال و نیم است که بشر گرفتار آن است و ما هم یک و سال و چند ماه گرفتار این ویروس هستیم، ما نمی‌دانیم پایان این ویروس کجاست و چه زمانی تمام می‌شود. اینکه آیا این ویروس جهش‌ها یا شرایط دیگری پیدا می‌کند یا این که با واکسن به طور کامل حل نمی‌شود یا نه، هیچ کدام روشن، مبرهن، قطعی، صددرصد وجود ندارد.

روحانی گفت: ما هنوز با این ویروس تقابل می‌کنیم و زمانی ما بر آن غالب می‌شویم و زمان دیگر ویروس بر ما غالب می‌شود و در سطح دنیا هم اینچنین است.

وی با اشاره به پیروزی بشر بر سه موج قبلی کرونا اظهار کرد: الان بشر با موج چهارم این ویروس مواجه شده است و هر جا ویروس جدیدی ظهور و بروز پیدا می‌کند، که البته همان ویروس کرونا است منتها جهش‌هایی که پیدا کرده، برای ما بسیار نگران کننده است.

اگر طرح تحول سلامت دولت یازدهم نبود، حریف کرونا نمی‌شدیم

روحانی در ادامه سخنان خود گفت: یکی از مسائل اساسی که در دولت یازدهم به سرانجام رسید طرح تحول سلامت بود. اگر طرح تحول سلامت دولت یازدهم و دوازدهم نبود، ‌اکنون حریف بیماری کرونا نمی‌شدیم.

رییس جمهوری ادامه داد: پیش از این دولت حدود ۹۰ هزار تخت بیمارستانی داشتیم که اکنون ۱۳۶ هزار تخت بیمارستانی در کشور موجود است. به عبارتی ۴۶ هزار تخت اضافه شده است و تا پایان این دولت تلاش ما این است که ۱۰ تا ۱۳ هزار تخت دیگر اضافه کنیم که در برخی از بیمارستان‌ها این پیشرفت حدود ۹۵ درصد و ۹۸ درصد است.

وی با بیان اینکه علاوه بر موضوع سلامت در پسا کرونا، موضوع دیگر دیجیتالی شدن اقتصاد است، گفت: اقتصاد، ‌اشتغال و کسب و کار به شکل قبلی دیگر مدنظر نیست. زیرا دنیای الکترونیکی پیش روی ما است و در این دنیای الکترونیکی تحولات بزرگی را شاهد هستیم.

روحانی تصریح کرد:‌ زمانی بود که موضوع فضای مجازی فرهنگی بود و حتی موضوع‌های سیاسی و نقل و انتقال خبر در آن مطرح بود. اما امروز در فضای مجازی زندگی مردم، کسب و کار، غذای مردم، خرید مردم حتی در روستاها مطرح است. حتی آموزش در سیستم آموزش و پرورش و آموزش عالی هم در فضای مجازی انجام می‌شود.

پهنای باند ۳۲ برابر شده است

رییس جمهوری با اشاره به افزایش پهنای باند در دولت یازدهم گفت: این افزایش پهنای بند دو برابر نشده بلکه ۳۲ برابر شده است و این تحول بسیار بزرگی بود و امروز بسیاری از مشاغل در همین فضا فعالیت می‌کنند. به عبارتی دولت الکترونیک، اقتصاد دیجیتال، فعالیت‌های الکترونیکی، جزو مسائل پساکرونا است که این موضوع را پیش از این آغاز کردیم و امروز آثار آن را می‌بینیم.

وی تامین مواد غذایی را یکی از مسائل مهم دوره پساکرونا عنوان کرد و گفت: در بحث موادغذایی از ابتدای دولت یازدهم با مسئولان کشاورزی گفت و گو شد که در چه قسمت‌هایی می‌توانیم به خودکفایی برسیم. البته در بعضی از بخش‌ها فاصله زمانی وجود دارد و باید ببینیم در چه بخش‌هایی می توانیم به خودکفایی برسیم.

روحانی گندم را از بخشهایی عنوان کرد که امکان خودکفایی در آن وجود دارد و گفت: هرچند ۲ تا ۳ میلیون گندم دیگر صنعتی نیز نیاز داریم که وارد می‌شود و اگر در این بخش هم خودکفا شویم خوب است. البته در یک مقطعی خودکفایی گندم در کشور در رخ داد و حتی صادرات آن هم انجام شد.

رییس جمهوری عنوان کرد:‌ دراین جلسات گفته شد که در گندم، جو، نهاده‌های دامی، ذرت، ‌آبزیان، ‌ برنج مشکلاتی وجود دارد و همه اینها سبب شد که حرکت بسیار خوبی در کشور انجام شود و اگر با آمار ۷ تا ۸ سال پیش مقایسه شود، می بینید که چه تحول های خوبی صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: در هفت سال اخیر ‌بیش از ۳۰ میلیون تن به محصولات کشاورزی اضافه شده و ۳۰ درصد افزایش یافته است. البته بعضی‌ها به کارهای زیربنایی دولت در بخش‌های مختلف و کشاورزی توجه ندارند. در حالی که کشاورزی مدرن شد و می‌توان با مشاهده آمار پیش از دولت و بعد از دولت یازدهم آن را مقایسه کرد.

روحانی در ادامه آب را اولین چالش بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: اگر به اندازه کافی آب داشتیم، کشاورزی حتما در مواد غذایی ما را به طور کامل خودکفا می‌کرد و حتی قدرت صادرات داشتیم. در بخشی از زمین‌های ما باران نیست. آنجا هم که آب زیرزمینی و رودخانه ای نیست، اگر بخواهیم از دریا آب شیرین کنیم برای کشاورزی معمولی صرفه ندارد البته شاید برای گلخانه‌های خاصی به صرفه باشد.

رییس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه در این بخش در کانال‌کشی، زه کشی، سدسازی کارهای بزرگی انجام دادیم، گفت: مردم بدانند که در دولت یازدهم و دوازدهم ۵۷ سد بزرگ ملی به پایان رسید. بخش گلخانه تا پایان این دولت سه برابر می‌شود.

روحانی گفت: یکی از کارهایی که در بخش کشاورزی نیاز است غیر از آب، نیروی انسانی است. نیروی انسانی هم باید مهارت لازم پیدا کند و هم باید از حالت سنتی عبور کند و به دنیای مدرن وارد شود. علاوه بر این قیمت محصول کشاورزی باید به صرفه باشد. برای این که کشاورز زندگی بهتری داشته باشد

وی با اشاره به درگیر بودن میلیون‌ها به طور نفر مستقیم و غیرمستقیم در بخش کشاورزی گفت: در این زمینه گندم سمبل است. وقتی می گوییم امنیت غذایی، سمبل آن گندم و نان است. در کشور ما غذای اصلی ما نان و گندم است بنابراین تشویق کشاورز برای خودکفایی در این زمینه بسیار مهم است.

قیمت گندم در دولت تدبیر و امید ۱۰ برابر شده است

رییس جمهوری با بیان این که در سال ۹۲ ابتدای دولت یازدهم قیمت گندم کیلویی۴۰۰ تومان بود، گفت: در سال ۱۴۰۰ گندم کیلویی۴ هزارتومان شده یعنی قیمت گندم ۱۰ برابر شده است. البته کمک‌های فراوان دیگری به کشاورزان در بخش آب، آبیاری مدرن، ماشین آلات شده است.

روحانی با بیان اینکه امسال شرایط ما شرایط خوبی نیست و در خشکسالی هستیم، گفت: تصمیم گرفتیم برای این که کشاورزان را به خاطر تورم و فشار زندگی تشویق کنیم، علاوه بر ۴ هزار تومانی که برای خرید گندم تعیین شده است، هزارتومان هم به عنوان جایزه به کسانی که سریعتر گندم را در اختیار دولت قرار می‌دهند، اضافه کنیم که عملا قیمت گندم کیلویی۵ هزارتومان می شود.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که با کرونا مواجه شدیم، به هر کشوری که مواد غذایی از جمله ذرت، گندم و جو و کنجاله سفارش داده بودیم همه اینها قطع شد و گفتند نمی‌دهیم با این که خریده بودیم و بخشی از پول آن را هم داده بودیم اما گفتند شرایط عوض شده است. برخی کشورها ذخایر موادغذایی خود را چندبرابر کردند. برخی کشورهای همسایه که از آنها خریداری کرده بودیم گفتند که دیگر به شما چیزی نمی‌دهیم چون بحث کرونا است و نمی‌دانیم چه اتفاقی پیش می آید.

رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: در بحث کرونا زمانی ممکن است مجبور شوید همه مردم را در قرنطینه کامل ببرید، یعنی الزاما کسی از خانه خارج نشود. کشاورز و باغدار و دامدار هیچ کس نمی‌تواند سرکار خود برود بنابراین ترس و وحشتی همه را فرا گرفت که هنوز هم این ترس و وحشت به طور کامل رفع نشده است. اینجا جایی است که ما بر مبنای برنامه ریزی کشور به عنوان پسا کرونا باید برای امنیت غذایی کار بزرگی انجام دهیم.

رییس جمهوری یادآورشد: افتتاح فردا ما هم پنجشنبه در بخش کشاورزی است و بخش عظیم و تحولات بزرگی که در کشاورزی شده است مردم شاهد آن خواهند بود.

وی با تاکید بر این که توجه ویژه‌ای به امنیت غذایی در شرایط پس از کرونا کرده ایم، گفت: البته غیر از اختصاص جایزه هزارتومانی برای گندم، تصمیماتی هم درخصوص آزاد کردن کالاها از گمرک گرفتیم. ۳ میلیون تن کالا در گمرک داریم که بخشی بزرگی از آن کالاهای اساسی است.

روحانی ادامه داد: یکی از نهاده‌هایی که در گمرگ مانده است، بیش از یک میلیون تن ذرت است که آنها را باید آزاد کنیم که به داخل کشور بیاید و کشتی‌هایی که پهلو گرفتند باید تخلیه شوند و در این زمینه با بانک مرکزی درباره آزاد کردن این کالاها بحث های خوبی شد و در کنار آن تصمیماتی برای خریدهای کل سال گرفتیم.

رییس دولت تدبیر و امید در ادامه به روند تهیه واکسن کرونا اشاره کرد و گفت: بحث واکسن تقریبا از پاییز سال ۹۹ مطرح بود. اول بنا بود واکسن‌هایی را خریداری کنیم که آن واکسن‌ها برای وزارت بهداشت مورد اطمینان نبود چرا که سازمان بهداشت جهانی تایید نمی‌کرد و آن واکسن‌ها دوره قانونی خود را طی نکرده بودند.

وی با بیان اینکه به نتیجه رسیدن واکسن نیازمند حداقل دو سال زمان و گاهی بیشتر است، اضافه کرد: وقتی این زمان را در ۶ ماه تا یکس ال می‌بریم یعنی مراحلی را حذف می‌کنیم. وزارت بهداشت احساس خطر می‌کرد و می‌گفت سازمان بهداشت جهانی تایید کند تا ما بخریم.

روحانی یادآور شد: البته کسانی بودند که به ما واکسن‌هایی را پیشنهاد می‌کردند که سازمان بهداشت جهانی آنها را تایید نمی‌کرد، وزارت بهداشت و درمان هم در تردید بود. زمانی کسی به علت بیماری جان خود را از دست می‌دهد که این یک موضوع است اما زمانی ما به فرد واکسن تزریق میکنیم و بیمار از بین می‌رود که این دو باهم خیلی متفاوت است.

وی افزود: اقلیتی همیشه در کشور جو درست می کنند. اگر شما کالا و جنسی را از شرق بیاورید، شروع به انتقاد میکنند که چرا از فلان کشور آوردید چرا غربی نبود. قرارداد صدساله با اروپا ببندید کسی حرفی نمی‌زند ولی اگر قرارداد ۲۵ ساله با کشور شرقی ببندید انتقادها شروع می‌شود که این قرارداد چیست؟ اولش و آخرش چیست؟ ذهنیتی در بخشی از مردم ما وجود دارد که مثلا جنس شرقی به کیفیت جنس غربی نیست.

رییس دولت تدبیر و امید گفت: وزارت بهداشت و درمان در ستاد مطرح کرد که من در واکسن دنبال یک سبد هستم و می‌خواهم بخشی را از غرب و بخشی از شرق خریداری کنم. سفارشاتی هم داده بود که البته شرایط دیگری پیش آمد یعنی در نقطه‌ای قرار گرفتیم که بنا شد از برخی کشورها اصلا واکسن نخریم. بعد از آن سراغ کشورهایی رفتیم که هنوز هم بهداشت جهانی واکسن‌های آنها را تایید نکرده بود. البته هنوز هم برخی واکسن‌هایی که ما می‌خریم و دنبال آن هستیم سازمان جهانی آن را تایید نکرده است. اما به جایی رسیدیم که جای اضطرار است.

رییس جمهوری افزود: از طرف دیگر کشورهای دیگر هم از همین واکسن‌هایی که کیفیت آن پایین بود، استفاده کردند. این هم برای عده‌ای از مردم سوال بود که اگر این واکسن‌ها بد است چرا کشورهای دیگر استفاده می‌کنند. واکسن‌هایی بود که در مرحله سوم به برخی کشورها فروختند یعنی آزمایش را در آن کشور ثالث انجام دادند که اگر لازم باشد، توضیح می‌دهم.

روحانی عنوان کرد: گفتند ما هم نظارت می‌کنیم و فاز سوم را در این کشور با واکسیناسیون عمومی شروع کنیم. ما این موضوع را هم در ستاد ملی کرونا بحث کردیم ولی مورد قبول واقع نشد که توسط مردم خود ما آزمایش شوند و گفتند این آزمایش‌ها باید گذرانده شود و بعد وارد کشور شود.

کسانی که خود را سوپرانقلابی ‌می‌دانند، هیچ وقت علیه آمریکا سخن نگفتند

وی با بیان اینکه بهترین جایی که در همان پاییز سال قبل به این موضوع رسیدیم، سفارش بدهیم و بخریم کواکس بود، اضافه کرد: در آنجایی سازمان بهداشت جهانی بود که تقریباً بسیاری از کشورهای دنیا آمده بودند و می‌خواستند واکسن بخرند و زیر نظر سازمان بهداشت جهانی بود و ما هم ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز از کواکس خریداری کردیم.

رییس جمهوری ادامه داد: زمانی که خواستیم پول واکسن‌ها را پرداخت کنیم بعد از پیگیریهای فراوان نتوانستیم این کار را انجام دهیم و پول را پرداخت کنیم. مردم ما باید جنایت آمریکا را به خوبی لمس کنند. کسانی متاسفانه در این چهار سالی که ما در جنگ کامل اقتصادی تحمیلی علیه ملت ایران بودیم، هیچ وقت نیامدند علیه آمریکا سخن بگویند.

رییس جمهوری ادامه داد: هیچ‌وقت نگفتند آمریکا این کار را انجام داده، گفتند تحریم که مهم نیست، اصل مدیریت است که باید قوی باشد. می‌گفتند قوی باشید، نترسید، دست خالی قوی باشیم، خب قوی هستیم، چه کار انجام دهیم. ما همان دولتی هستیم که دولت یازدهم را اداره کردیم و کشور را از رشد اقتصادی منفی به رشد اقتصادی مثبت رساندیم.

وی با بیان اینکه در سال ۹۵ رشد اقتصادی ما بالاترین رشد اقتصادی در سطح جهان بود، گفت: ما همان شناگر ماهری بودیم که در مسابقه هم پیروز شدیم، ولی دست و پای ما بسته‌اند و می‌گویند در مسابقه شرکت کنید، پا بزنید، نترسید. ما نمی‌ترسیم، نیاز نیست شما شعار بدهید، اگر لازم باشد ما بهتر از شما بلد هستیم و شعار می‌دهیم.

روحانی افزود: یک کلمه علیه آمریکا سخن نمی‌گویند و به ظاهر هم خودشان را بسیار سوپر انقلابی دوآتیشه می‌دانند، فقط فحش و توهین به دولت می‌دهند، و علیه دولت دروغ می‌گویند.

وی ادامه داد: آنهایی که می‌گویند چرا واکسن تاخیر شد، آیا می‌دانند اگر تحریم نبود واکسن کواکسی که ما خریداری کرده بودیم، سهمیه ما در اسفند وارد می‌شد و اکنون میلیون‌ها نفر تزریق کرده بودند؟

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: ما از هر حسابی که رفتیم پول جابجا کنیم، توانستیم، ۵۳ میلیون دلار ما در قسط اول می‌خواستیم پول پرداخت کنیم و سراغ این کشور و آن کشور، این سفیر و آن سفیر وزارت خارجه، بانک مرکزی رفتیم. نمی‌دانید چه فراز و نشیبی را طی کردیم تا بتوانیم این پول را تامین کنیم و پرداخت کنیم. حالا که پرداخت کرده‌ایم، کواکس قاضی عادل شد و نوبت ما را عقب انداخت و عنوان کرد که شما پول را با تاخیر پرداخت کرده‌اید.

روحانی افزود: شما که می‌دانستید تحریم باعث تاخیر ما در پرداخت پول شده، ما که به شما گفته بودیم پول را از چه حسابی بردارید، آنها مانع شدند و واکسن را به تأخیر انداختند. بنابراین، این نکته هم مدنظر مردم باشد که در برخی از مسائل و مشکلات ما دچار محضور در زمینه تحریم شدیم.

رییس جمهوری با بیان اینکه برنامه ریزیهای خوبی صورت گرفته است، ‌ گفت: واکسنی که وارد شده تاکنون تقریباً کادر درمان را پوشش داده است ما از این به بعد سراغ آنهایی می‌رویم که سنشان بالاست و یا بیماری‌های زمینه‌ای دارند که حدود ۶-۷ میلیون نفر هستند.

روحانی افزود: اگر بتوانیم این دور که سریع انجام دهیم را به اتمام برسانیم، امنیت روحی، روانی و جانی ویژه‌ای در کشور ایجاد می‌شود چرا که ۷۰ درصد فوتی‌ها از ۶۰ سال به بالا هستند، و فوتی‌های زیر ۶۰ سال محدود است.

وی با بیان اینکه بر اساس سند ملی واکسیناسیون پیش می‌رویم، گفت: در اردیبهشت و خردادماه وضعیت بهتری خواهیم داشت و انشاءالله واکسن بیشتری وارد می‌شود.

رییس جمهوری با اشاره به تولید واکسن داخلی گفت: ما همه توانمان را برای کمک به ساخت واکسن داخلی به‌کار گرفتیم تا هر چه سریعتر به ثمر برسانند. امیدواریم در تابستان غیر از واکسن خارجی شاهد تولید واکسن داخلی هم باشیم و واکسن داخلی ما هم وارد بازار مشود.

روحانی بیان کرد: البته چند واکسن باهم فعالیت می‌کنند، که انشاءالاه به ثمر برسد ضمن اینکه ما کارهای مشترکی را هم با روسیه، کوبا و دیگر کشورها پیش می‌بریم.

وی ادامه داد: اگر کسی در استفاده از این واکسن برخلاف مقرراتی که در ستاد ملی کرونا تصویب شده تخلف کند به اشد رعد باید مجازات شوند. متاسفانه دو سه مورد به ما گزارش شد، بررسی کردیم و درست بود. چند نفر از شهرداری و چند عضو شورای فلان شهر تخلف انجام دادند و واکسن را استفاده کردند که باید اشد برخورد با آنها صورت گیرد، پرونده آنها باید تکمیل و به قوه قضاییه تحویل شود.

رییس دولت دوازدهم اضافه کرد: واکسن دقیقا باید بر مبنای آن طرح سبد ملی انجام گیرد البته این واکسن برای همه ملت ایران به صورت رایگان انجام خواهد شد.

راه حل مساله هسته‌ای ایران، اجرای توافق هسته‌ای است/ عین اجرای برجام را می‌خواهیم

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مذاکرات برای احیای برجام گفت: بعضی‌ها فیلم هم درست کردند که مال سال‌های گذشته است. روی دستشان باد کرده و پخش می‌کنند اینها همان تفکرات قدیم هستند و عیبی ندارد برای اینکه ماهیت خودشان را افشا می‌کنند.

روحانی اظهار کرد: امروز همه می‌دانند راه حل برای معضل برنامه هسته‌ای ایران، اجرای توافق هسته‌ای است و برای همه روشن است؛ برای پنج بعلاوه یک، اروپا، منطقه و برای همه روشن است و باید این توافق به خوبی اجرا شود.

وی اضافه کرد: ما اجرای عین سند برجام را می‌خواهیم، نه یک کلمه زیاد و نه یک کلمه کم. دنبال زیاده خواهی نیستیم. البته طلب‌هایی داریم و بعداً مطرح می‌کنیم. در این ۴ سال صدها میلیارد دلار به ما خسارت وارد شده آن سر جای خود هست. الان عین برجام باید پیاده شود نه کم و نه زیاد برجام پلاس نمی‌خواهیم.

رییس دولت تدبیر و امید با تشریح سه مرحله در این زمینه گفت: این کار ۳ پله دارد، مرحله اول مربوط به رفع تحریم است که به عهده آمریکاست. دیگران هم باید کمک کنند و وظیفه شان هستند، اما اصل آمریکاست. مشکل را آنها ایجاد کردند و باید کلیه تحریم‌ها را بردارند.

رییس جمهوری ادامه داد: شرایط برجام در سال ۲۰۱۵ چه بود. همان شرایط اقتصادی که پیش‌بینی شده بود و در برجام تعهد کرده بودند باید به آن برگردند و هرگونه تحریم بهانه‌های دیگر با تگ‌ها و برچسب‌های جدید آنها را هم باید کنار بگذارند و ما به یک اقتصاد سالم متعادل قابل قبول برگردیم آنها هم برگردند و ببینند فعالیت هسته‌ای در چهارچوب برجام انجام می‌دهیم.

روحانی افزود: آنها علی الظاهر در این مرحله جدی هستند و می‌گویند ما تحریم‌ها را برمی‌داریم اما تحریم‌هایی که می‌گویند برمی‌داریم، برای عناوین کافی نیست و اینکه بگویند در بخش نفت و تحریم و پتروشیمی. تمام تحریم‌هایی که شماره دارد و معلوم است باید روی کاغذ بیاورند و این‌ها برداشته شود. همه دنیا هم بدانند و گرنه باز هم در کلیات گرفتار می‌شویم. باید دقیق و با آدرس بگویند تحریم‌ها چگونه برداشته می‌شود.

وی افزود: در یک قدم‌هایی اینها را جدی دیدیم و در قدم‌هایی دو پهلو حرف زدند. گام‌هایی که تا امروز برداشتیم، گام‌های صحیح، درست و در چارچوب سیاست‌هایی بوده که مقام معظم رهبری مشخص کرده است. این کار کاملا درست انجام گرفته و ما درست پیش می‌رویم. گام‌های دیگری هم مانده که باید انجام دهیم.

رییس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: در این بخش دو کار هم به عهده ماست؛ یکی اینکه بعد از اینکه تحریم برداشته شد ما می‌خواهیم راستی‌آزمایی کنیم و بگوییم تحریم برداشته شد یعنی بله را ما باید بگوییم و ما از بانک مرکزی، نفت و بقیه وزارتخانه‌ها می‌پرسیم که آیا برداشته شد و همه می‌گویند بله.

وی اضافه کرد: ما دیروز درباره راستی آزمایی مفصل بحث کردیم که چگونه می‌خواهیم راستی‌آزمایی کنیم و چقدر زمان می‌برد، راستی‌آزمایی هم خیلی پیچیده نیست.

رییس جمهوری گام سوم را اقدام ایران عنوان کرد و افزود: باید برنامه هسته‌ای ما کاملاً منطبق با برجام باشد و عینا این کار را خواهیم کرد و یک میلی متر هم زیاده نمی‌خواهیم. همه عین برجام خواهد بود. انبار داریم و تولیدات خود را در انبار می‌گذاریم اگر لازم باشد شیر گاز را می‌بندیم و کاری ندارد. این کار بسیار ساده‌ای است که در زمان کوتاه قابل انجام است و در برجام کاملا مشخص است.

روحانی ‌گفت: بنابراین گام اول را آمریکایی‌ها برای رفع تحریم باید بردارن. گام دوم راستی آزمایی است و در زمان کوتاه می‌توانیم راستی آزمایی را اعلام کنیم و گام سوم بازگشت در زمینه هسته‌ای به کل توافق هسته ای و برجام است که ما آن را دقیقاً اجرا می‌کنیم.

رییس جمهوری ابراز امیدواری کرد: در قدم‌های بعدی هم در همه اعضای ۱+۵ باید صداقت، جدیت و حل سریع مسئله را کاملاً حس کنیم و تا زمانی که آن را حس کنیم توافق را ادامه می‌دهیم. البته نه در زمان طولانی بلکه باید در زمان کوتاهی این را تمام کنیم و به نتیجه برسیم.

در مذاکرات هیچ نظری به انتخابات نداریم، حتی اگر انتخابات در سال ۱۴۰۱ برگزار شود

رییس دولت دوازدهم در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما در برنامه هسته‌ای، واکسن، مقابله با کرونا، معیشت مردم و تولید هیچ نظری به انتخابات نداریم که انتخابات چگونه است نتیجه انتخابات چگونه. اینها وظیفه ماست حتی اگر انتخابات در ۱۴۰۱ بود، ما همه اینها را با همین قدرت انجام می‌دادیم.

روحانی گفت: البته مردم ما اگر خوشحال شوند و احساس بکنند شرایط زندگی‌شان بهتر شده و مردم و دولت موفقیت بهتری به دست آوردند با نشاط بیشتری در انتخابات شرکت می‌کنند.

وی با بیان اینکه ما انتخابات پرشور می‌خواهیم، گفت: اینها برای انتخابات پرشور البته موثر است و وظیفه ما است. طبق این وظیفه ما یک ثانیه هم وقت تلف نمی‌کنیم حرف این و آن را هم گوش نمی‌کنیم از این چیزها آنقدر بگویید تا خسته شوید هیچ تاثیری به حال ما ندارد.

رییس جمهوری تصریح کرد: ما در چهارچوبی که مقام معظم رهبری تعیین کرده، حرکت می‌کنیم. یک ثانیه وقت تلف نمی‌کنیم البته عجله می‌کنیم و کار را پیش می‌بریم هر زمانی به نتیجه برسد اهلا و سهلا. یک ساعت زودتر به نتیجه برسد به نفع مردم و خواست مردم است و ما هم این خواست ملت را در چارچوب هدایت مقام معظم رهبری پیش می بریم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
9
7
جناب روحانی فیلم ها حکایت ازواقعیت دارند آنچه که باد کرده تدبیر وامید شماست،که ازشدت باد ترکیده وهمه راداغون کرده است،جناب روحانی ملت برای رفتنت نبود می کشند،دیگر ازحرف های نسنجیده خسته شده ایم،
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
6
2
روحانی خودش هم میداند اگر برجامی در کار نبود وضع کشور بهتر از امروز بود ولی افسوس که چه وقتی را هدر داد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
3
3
بالاخره روحانی خسارت محض را قبول کرد
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
0
5
هنوز هم شفاف نشدی حداکثر سه ماهت مونده
این قدر فعل مجهول بکار نبرید
حداقل صداقت در این
پایان داشته باشید
وبفرمایید چه شد
ملت را ترک کردی
وبه خاک سیاه نشاندی ،،،
چرا کوتاه آمدی برای خشنودی
دلواپسها ،!
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
3
3
اقای روحانی تا انتخابات روزه سکوت بگیرید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
0
0
نه این چه حرفی هست که میزنی بهترین رییس جمهور اقای روحانی بوده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
0
1
فیلم ها هم مثل افکار پوسیده دیگر که باد کرده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
1
3
فرمودند اگر طرح تحول سلامت نبود حریف کرونا نمی شدیم.مگه حالا حریف کرونا هستید؟!! مردم که دسته دسته دارند میمیرند شما هم که عین خیالتون نبوده و نیست.واکسنم که برای خودتون حلاله و به مردم حرام...
شهرام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
1
2
نه اینکه مردم از عملکرد دولت راضی هستند خیر! اما اگر کارشکنی های امثال شما نبود که خواسته و یا نادانسته در تخریب برجام و عدم اجازه به استفاده از مواهب برجام با اسراییل همسو بوده اید شاید اوضاع طور دیگری می بود!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
3
3
واقعیتی که تقریبا همه مردم می‌دانند:
همه مشکلات معیشتی و عدم پیشرفت کشور از«کاسبان تحرم » هست . آنها بودند که از روز اول برجام، با آن دشمنی کردند و منافع مادی و سیاسی خود را در شکست برجام و استمرار تحریم می‌بینند.
نتیجه دشمنی این جریان‌ کوچک ولی دارای تریبون بابرجام: فلاکت ۸۰ میلیون ایرانی
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
5
2
دولت در این مدت 8 سال اقدامات بسیار گسترده ای در زمینه زیر ساخت ها انجام داده است . کارهایی انجام شده است که جزء آرزوهای دیرینه مردم بوده است . شیرین کردن آب خلیج فارس و رساندن آن به نقاط خشک کشور, تنظیم بودجه بدون احتساب درآمد نفت, به زیر کشت بردن صدها هزار هکتار زمین های بایر حوزستان , ساخت و تجهیزده ها بیمارستان, پروژه های عظیم آب ,برق و گاز رسانی آن قدر زیاد هستند که هیچ دولتی تاکنون نصف آن را هم انجام نداده است .شاید تنگنای اقتصادی موجب قضاوت غیر منصفانه شما شده است . در این صورت باید بدانیدکسان دیگر و ارگان های دیگری که خارج از کنترل روحانی هستند موجب قطع ارتباطات بانکی ما با دنیا و به وجود آمدن وضع اقتصادی موجود شده اند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
تنظیم بودجه بدون احتساب نفت هنره؟
بعدشم بیان و دست تو جیب ملت کنن تو بورس.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
6
0
باید منصف بود و به حق قضاوت کرد.آقای روحانی عملکرد قابل قبول و درخیلی موارد عالی داشتند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
2
0
لعنت بر کاسبان تحریم و کاسه لیسان روسیه و چین
علی رضایی
|
Germany
|
۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
0
0
خب اختیارات محدوده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
1
1
البته جناب روحانی بد نیست کتاب خاطرات خودشون رو یه مرور بکنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
0
0
از وین توافق تعلیق چند تحریم برای بهره برداری تبلیغاتی خواهد امد.
لاریجانی نژاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
0
0
فیلمهای علیه برجام اینقدر زیاد است .
یک شبکه علیه برجام درست شود . تا دو سال شبانه روز
وقت برایش کافی نیست .
سفیر روسیه یک پرچم اضافه در سفارت نصب میکند .
مشهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
2
0
این دلواپسان 5درصدی ظاهرالصلاح باید جواب همصدایی در این سه سال اخیر با ترامپ قاتل در مورد برجام را بدهند... اینها منافع شخصی و گروهی را بر سفره مردم ترجیح می‌دهند... نفرین بر این دنیا پرستان ظاهرالصلاح
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
0
1
8 سال عمر این مردم رو تباه کردی ...بزرگترین افتخار تو بعد از 8 سال دولت اینه که قحطی تو مملکت نداریم که هر چند با این قیمت های نجومی گوشت سفره ی مردم ماههاست که قحطی رو داره تجربه میکنه ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
0
1
اینجور که روحانی داره از برجام حمایت میکنه احتمالا روز قیامت هم میگه جهنم رو خاموش کنید چون تو برجام اومده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
1
0
دکتر روحانی واقعا آدم فهمیده و آینده نگر و مردمیه
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
1
1
باز سرو کله حقوق بگیران سایبری پیدا شده
اکبر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
0
0
ارشیو رسانه های داخلی و خارحی پر از فیلم های
ضد برجامی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
0
0
انچه عیان است چه حاجت به بیانست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
0
0
ما فقط 1 درصد از جمعیت جهان را داریم اما 9 درصدر از منابع دنیا اما باز هم مشکل داریم چرا؟ مهمترین مشکل وجود مدیران تنبل، قدرت طلب و اشرافی هست که مانند حکام عرب دوست دارند پول مفت نفت را بخورند. اگر مدیران جهادی داشته باشیم به راحتی میشد اگر جمعیتمان 500 میلیون نفر هم بود برای جوانان کار ایجاد کنیم اما این مدیریت فرسوده و ناکارآمد نمی‌تواند موفق باشد و چاره ای جز ورود مدیران جهادی و کارکن وجود ندارد.
gaber
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
0
0
با وجود تحریم‌های بقول اصولگراها ظالمانه و کرونا باز دستت درد نکنه مدیریت نداشتید درست ولی خوب با اینهمه حوادث طبیعی سیل و بیماری و تحریم هنوز سران کشور می‌توانند شعار دهند و هنوز دست و پا شکسته کشور اداره میشه دست اندازیها اگر نبود منتقدین هم نبودند .متشکریم که بقول دلواپسان بلحاظ عدم مدیریت هنوز عده ای مهاجر سر در سطل زباله میکنند و مردم هنوز آبرومند هستند .اگر هر کشوری با این معاضدت ها بود که حتی خودیهای دست اندرکار سنگ اندازی میکردند اینگونه روال زندگی ادامه نداشت .مردم هنوز آ برومندانه هستند و مشتی مخالف چشم‌هایشان را بسته و به برجام حمله میکنند برجام نبود همه در سطل زباله بودیم ممنون از خدمات دولت شما .برجام نبود تحریم‌های جهانی همه را به شعب ابی طالب برده بود .هنوز امید به زندگی سالم و دور از هیاهو و جنجال داریم . خدا کند پیوندی محکم با جهان برقرار تا راه تولید و راه جوانان برای نوردیدن مرزهای علمی و رعایت فرهنگ سالم خودمان زندگی ادامه دار شود تا آیندگان مانند ما بی دغدغه و سالم زندگی مرفه و حلالی داشته و کشور از بیکاران تبلیغاتی پاک و منزه گردد .راه آینده راه علم وراه حلال و راه پاک باشد .به امید آنروز
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین