کد خبر: ۷۰۵۶۴۸
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴

آیا عربستان برای دخالت بیشتر در امور کشور چاد آماده می‌شود؟

بیش از دو سال است که از آغاز عادی‌سازی روابط میان چاد و رژیم صهیونیستی می‌گذرد؛ رخدادی که منابع دیپلماتیک عربی به دست داشتن عربستان سعودی در آن اذعان کردند و اکنون با کشته شدن رئیس جمهوری چاد و جانشینی «محمد ادریس دبیه»، ریاض طرف‌های درگیر در این کشور را به وحدت فرا می‌خواند.
آیا عربستان برای دخالت بیشتر در امور کشور چاد آماده می‌شود؟
آفتاب‌‌نیوز :

در پی عادی‌سازی روابط چاد و رژیم صهیونیستی، منابع دیپلماتیک عالی رتبه عربی تاکید کردند که مقامات سعودی ادریس دبیه رئیس جمهوری کشور آفریقایی چاد را برای احیای روابط با رژیم صهیونیستی تحت فشار قرار داده‌اند.

اکنون با گذشت بیش از دو سال از این رویداد، ریاض به دنبال پیام تسلیت «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در پی کشته شدن رئیس جمهوری چاد، ضمن محکومیت این حادثه تاکید دارد که با نگرانی و البته «علاقه بسیار»، تحولات وقایع جمهوری چاد را دنبال می‌کند تا بار دیگر ردپاهای تازه‌تری از خود در سیاست خارجی این کشور آفریقایی باقی بگذارد.

روزنامه «الشرق الاوسط» چاپ لندن در این ارتباط نوشت که وزارت امور خارجه عربستان سعودی در بیانیه‌ای با ابراز تسلیت از مرگ رییس جمهوری چاد، بر اهمیت آرامش و عدم تشدید تنش‌ها و درگیری‌ها در این کشور تاکید کرد و خواهان آن شد که از طریق گفت و گو، طرفهای سیاسی چاد به راه حل صلح آمیز برای اداره کشور برسند. به گونه‌ای که برای حفظ امنیت، ثبات و وحدت آن تلاش شود.

دو سال و اندی پیش منابع دیپلماتیک بلندپایه عربی در گفت و گوی اختصاصی با «خلیج آنلاین» با افشای اطلاعات جدیدی درباره پرونده ازسرگیری روابط چاد و رژیم صهیونیستی که تقریبا ۴۷ سال در قطعی کامل بود، تاکید کردند که برخی کشورهای عربی در بازگرداندن روابط دوجانبه میان رژیم اشغالگر اسرائیل و چاد، نقش بزرگی داشتند، با وجود اینکه این کشورها به قطعنامه‌های عربی و اسلامی که خواهان قطع همه روابط با اسرائیل پس از جنگ ۱۹۷۳ بود، کاملا متعهد بودند.

به گفته این منابع، چاد از برقراری روابط خود با رژیم صهیونیستی به خاطر شرایط حاکم بر منطقه و نگرانی از تعرض به مساله فلسطین تردید داشت؛ اما مقاماتی از کشورهایی عربی، بویژه عربستان سعودی، موفق به متقاعد ساختن رییس جمهوری چاد برای ترک موضع سال‌های گذشته این کشور در قبال رژیم صهیونیستی شدند.

به نقل از رسانه‌های عربی و به گفته این منابع، نخستین گام در این راستا زمانی بود که چاد به یک هیات اسرائیلی به رهبری یکی از دستیاران «مئیر بن شابات» مشاور امنیتی «بنیامین نتانیاهو» اجازه داد با ورود به خاک چاد با مقاماتی از این کشور از جمله محمد ادریس دبیه فرزند رئیس جمهوری چاد که ریاست یکی از سرویس‌های امنیتی این کشور را بر عهده دارد، دیدار کنند.

اکنون محمد ادریس دِبیه پس از مرگ پدر به مدت ۱۸ ماه اداره کشور را برعهده خواهد داشت؛ با این اقدام بار دیگر فرصت مغتنمی برای ریاض است تا در توسعه روابط خود با چاد و مهمتر از آن تقویت روابط متحد خود تل آویو در ادامه عادی سازی روابط با «انجامنا» گام‌های جدی‌تری بردارد.

رسانه‌های چاد اعلام کردند که در پی کشته شدن دبیه، پارلمان و دولت این کشور نیز منحل شدند. ارتش چاد هم اعلام کرد که بر برگزاری انتخابات عادلانه ریاست جمهوری نظارت خواهد کرد.

کشته شدن رئیس جمهوری چاد در حالی اتفاق افتاد که این کشور اوج درگیری‌های جدید بین دولت و گروه‌های مسلح را شاهد بود و اعضای گروه موسوم به «جبهه تغییر و توافق» مستقر در مرزهای شمالی این کشور با لیبی پس از حمله به یک نقطه مرزی در روز انتخابات اخیر، خواستار پایان دادن به ریاست جمهوری دِبیه شده بودند.

ادریس دبی پس از ۳۰ سال در دست داشتن قدرت در چاد، در حالی که تنها یک هفته از پیروزی دوباره او در انتخابات می‌گذشت، دیشب (سه شنبه شب) کشته شد؛ او که پیش‌تر در جریان درگیری‌های جاری در کشورش با شورشیان زخمی شده بود، در پی شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد.

حاکمیت او بر چاد با نارضایتی شدید مردمی و انتقاد مخالفان همراه بود. دبیه در دسامبر سال ۱۹۹۰ میلادی از طریق کودتای نظامی علیه «حسین حبری» ( Hissène Habré) دیکتاتور پیشین چاد، قدرت را در دست گرفت و با هدف حفظ قدرت و با ایجاد تغییراتی در قانون اساسی این کشور، در انتخابات ریاست جمهوری سال‌های ۱۹۹۶، ۲۰۰۱، ۲۰۰۶ ، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۶ به پیروزی رسید.

مخالفان که از مدیریت ناکارآمد دبیه بر ثروت نفتی چاد ناراضی بودند، توسط او سرکوب می‌شدند.

به گفته فرماندهان نیروهای مسلح، رئیس جمهوری چاد در حالی که عملیات ارتش کشورش در نبرد با شورشیان را در شمال این کشور فرماندهی می‌کرد، ابتدای هفته جاری مجروح شده بود.

سخنگوی ارتش چاد دیشب در نطقی تلویزیونی اعلام کرد که ادریس دبیه بر اثر شدت جراحات جان باخته است.

به نوشته «یورونیوز»، در پی اعلام خبر کشته شدن رئیس جمهوری چاد، ارتش این کشور مقرارت منع رفت و آمد وضع کرد و مرزهای این کشور نیز به دستور نیروهای مسلح بسته شده است.

مقامات ارتش چاد اعلام کرده‌اند یک شورای نظامی به ریاست پسر ادریس دبیه مسوولیت دستگاه اجرایی در این کشور را در دست گرفته است.

ادریس دِبیه ۶۸ ساله بر اساس نتایج اولیه انتخابات اخیر ریاست جمهوری در چاد که دوشنبه شب توسط نهاد ملی نظارت بر انتخابات اعلام شد، با کسب بیش از ۷۹ درصد آرا برای یک دوره دیگر شش ساله بار دیگر به منظور هدایت دستگاه اجرایی کشورش، انتخاب شده بود.

تاکنون تعداد کشته شدگان در درگیری بین گروه‌های قومی در جنوب چاد به ۱۰۰ نفر رسیده است. این درگیری‌ها از هفته گذشته و بین اعراب و گروه‌های قومی «داگال» و «کیبت» در روستاهای «سیهپ» و «امباریت» در منطقه «سلامت» این کشور آغاز شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین