کد خبر: ۷۰۵۷۶۲
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۴

پمپئو: کنگره آمریکا فشار حداکثری بر ایران را حفظ کند

وزیر خارجه سابق آمریکا که مدعی است فشار حداکثری بر ایران کارایی داشته است، از قانون‌گذاران آمریکایی خواست تا این کارزار را حفظ کنند.
پمپئو: کنگره آمریکا فشار حداکثری بر ایران را حفظ کند
آفتاب‌‌نیوز :

مایک پمپئو روز چهارشنبه به همراه چند تن از جمهوری‌خواهان در مقابل ساختمان کنگره آمریکا در سخنانی مدعی شد: فشار حداکثری باعث شد ذخایر ارزی ایران از ۱۲۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸، تنها به ۴ میلیارد دلار برسد.

وی افزود: فشار حداکثری ما، انتخاب ایران را برای حمایت از حزب الله، شبه نظامیان شیعی عراق، حوثی یمن دشوار ساخت. حوثی یک گروه تروریستی است اگرچه به این نام شناخته نشده باشد.

دولت ترامپ در آخرین روزهای عمر خود، انصارالله یمن را یک گروه تروریستی قلمداد کرد اما این مساله با مخالفت جدی سازمان ملل و متحدان آمریکا روبرو شد که به اعتقاد آنها باعث تشدید قحطی و مشکلات انسانی در یمن می‌شود.

از این رو، دولت بایدن این شناسایی را متوقف کرد و انصارالله را از فهرست تحریمی خارج ساخت.

وزیر خارجه ضد ایرانی ترامپ که به گفته محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران وزیر نفرت بوده است، اضافه کرد: علاوه بر فشار اقتصادی، از نظر دیپلماتیک و نظامی هم اینگونه بود.

پمپئو از یک ائتلاف ساختگی با حضور رژیم صهیونیستی، سعودی، بحرین و همه کشورهای عربی خلیج فارس سخن گفت که به زعم او فهمیدند که ایران بازیگر بد اصلی است که خاورمیانه را بی‌ثبات می‌سازد.

وی مدعی شد: آنها در کنار ما قرار گرفتند تا ایران را به عقب برانند.

وزیر خارجه ترامپ در بخش نظامی فشارحداکثری هم اقدام تروریستی در به شهادت رساندن سردار حاج قاسم سلیمانی را نمونه کارایی آن دانست.

پمپئو از طرح "فشار حداکثری" به عنوان یک قانون‌گذاری برای صلح! یاد کرد و گفت: اگر ایران نخواهد به عنوان یک کشور معمولی به جامعه جهانی بازگردد، تحریم‌ها باید باقی بمانند.

وی از کنگره خواست تا در این زمینه مسئولانه عمل کند و گفت این مساله به حزب جمهوری‌خواه، محافظه‌کار یا دموکرات مربوط نیست، این به امنیت آمریکا ارتباط دارد. اگر درست عمل کنیم، برای دوست و متحدمان اسرائیل یک آزادی اعطا کردیم و توافق عادی‌سازی روابط گسترش می‌یابد.

پمپئو که هم در سنا و هم در وزارت خارجه، ایران ستیز بودن خود را اثبات کرد در حالی از دستاوردهای فشارحداکثری بر ایران سخن می‌گوید که جن ساکی سخنگوی کاخ سفید آن را نادرست دانست که باعث شد از نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران بسیار دور شوند.

وی گفت که رویکرد آنها با دولت ترامپ متفاوت است و مسیر دیپلماسی را با ایران برگزیده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین