کد خبر: ۷۰۵۸۲۱
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۶
اسرائیل از احتمال مصالحه ایران و عربستان ناراضی و نگران است

آغاز مذاکرات ایران و عربستان؛ پیش به سوی سازش؟

با تمایل امریکا برای مصالحه با ایران بر سر برنامه هسته‌ای آن کشور، ریاض احتمالا به این نتیجه رسیده که بهتر است با تهران تعامل کند و بیش از حد به روابط غیررسمی با اسرائیل اعتماد و تکیه نکند. با توجه به اختلافات ریشه‌ای میان ریاض و تهران، آغاز گفتگو برای دستیابی به تفاهم سریع دور از ذهن به نظر می‌رسد و با نوعی سازش سعودی – ایرانی نیز مشکلات خاورمیانه به طور معجزه‌آسا خل نخواهند شد. با این وجود، این سازش قطعا می‌تواند فرصت محدود کردن منازعات جاری و کاستن از دامنه تنش جاری را فراهم سازد.
آغاز مذاکرات ایران و عربستان؛ پیش به سوی سازش؟
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- هر دو کشور ایران و عربستان باید خود را از درگیری‌های منطقه‌ای رها سازند. با این وجود، میزان کمک ایران و عربستان به یکدیگر در این مسیر مشخص نیست.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ "شیرین هانتر" استاد ایرانی دانشگاه جورج تاون امریکا در مقاله‌ای با اشاره به این که پیش‌بینی این موضوع که در صورت انجام شدن مذاکرات بین دو رقیب دیرینه (تهران و ریاض) آیا این مسئله به کاهش قابل توجه تنش‌های میان دو کشور و نزاع منطقه‌ای می‌انجامد یا خیر می‌نویسد: "درگیری میان ایران و عربستان از زمان پیروزی انقلاب در ایران ادامه دارد و برای دو کشور پرهزینه بوده و به بی‌ثباتی در منطقه دامن زده است؛ از افغانستان تا سوریه و لبنان. در لبنان این عامل در بحران مکرر بی‌ثباتی دولت‌های آن کشور نقش داشته و در سوریه هر یک از دو کشور با حمایت از جناح‌های رقیب باعث طولانی‌تر شدن جنگ داخلی در سوریه شده‌اند. عراق نیز از این رقابت آسیب دیده و اندکی پس از حمله امریکا به آن کشور در سال ۲۰۰۳ میلادی ایران و عربستان رقابت شدیدی را برای نفوذ در آن کشور آغاز کردند در نتیجه، جای تعجبی ندارد که نخست وزیر عراق میانجی گفتگو‌های تهران و ریاض شده؛ چرا که مصالحه میان دو کشور می‌تواند فضای امنیتی عراق را بهبود بخشد.

در حقیقت مذاکرات موفق ایران و عربستان می‌تواند به حل منازعات مختلف در خاورمیانه کمک کند. با این وجود، باید اشاره کرد که این درگیری‌ها دلایل داخلی نیز دارند و رقبای دیگر نیز در آن دخیل هستند. در عراق ترکیه و امارات بازیگران دخیل هستند و در سوریه ترکیه به شدت خود را درگیر کرده است. در یمن نیز امارات یک بازیگر عمده خارجی نقش‌آفرین است. در نتیجه، بعید به نظر می‌رسد که حتی در صورت موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات ایران و عربستان این موضوع به خودی خود و به سرعت به منازعات منطقه‌ای پایان دهد.

"هانتر" در ادامه با اشاره به اینکه چندین عامل وجود دارند که خوش‌بینی نسبت به چشم‌انداز گفتگوی ایرانی – سعودی را تقویت می‌کند، می‌نویسد: "نخست آن که تهران و ریاض نتوانسته‌اند به اهداف منطقه‌ای‌شان دست یابند و در بیش‌تر عرصه‌ها به بن بست رسیده‌اند. مهم‌ترین و پرهزینه‌ترین شکست، ناکامی عربستان سعودی در یمن بود. ریاض انتظار پیروزی سریع در جنگ یمن و تبدیل شدن به رهبر خاورمیانه را داشت که در آن به دلیل کمک ایران به انصارالله شکست خورد. از سوی دیگر، ایران نتوانسته در عراق و سوریه به اهداف‌اش دست یابد.

رویارویی ایران و امریکا در عراق و منطقه سبب شده تا کشور‌های عربی تمایل زیادی برای نزدیکی به ایران نداشته باشند.

در سوریه، روسیه در تلاش است تا با استفاده از منابع انسانی و اقتصادی خود نفوذ ایران را کاهش دهد. واقعیت آن است که تحریم‌های بی‌سابقه امریکا توان اقتصادی ایران را کاهش داده و این موضوع کار را برای ادامه استراتژی‌های قبلی ایران دشوار ساخته است.

به طور خلاصه، دو کشور باید خود را از شر درگیری‌های منطقه‌ای خلاص کنند، اما میزان کمک ایران و عربستان به یکدیگر مشخص نیست. ایران نمی‌تواند به سادگی انصارالله یمن را وادار به موافقت با مصالحه با عربستان سازد و عربستان نمی‌تواند از ایران در برابر دشمنان منطقه‌ای‌اش محافظت کند. با این وجود، اگر دو طرف انگیزه‌ای برای ادامه حمایت از نیرو‌های نیابتی مورد پشتیبانی‌شان در منطقه علیه یکدیگر نداشته باشند احتمال حل و فصل درگیری‌های فعلی افزایش خواهد یافت.

نکته دوم آن که اولویت‌های جهانی و منطقه‌ای امریکا در دوران ریاست جمهوری بایدن تغییر کرده است. عقب‌نشینی نیرو‌های امریکایی از افغانستان خود نشان‌دهنده این تغییر است. امریکا می‌خواهد در زمان مناسب و هر چه زودتر حضور نظامی خود را در عراق و خلیج فارس نیز کاهش دهد. این موضوع می‌تواند یکی از دلایل تمایل دولت بایدن برای کاهش تنش با ایران از طریق دور تازه مذاکرات هسته‌ای باشد. به نظر می‌رسد امریکا حمایت بی‌چون و چرای گذشته خود را از عربستان نیز تغییر داده است. بدون این حمایت، ریاض باید جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای‌اش را کاهش داده و با رقبا از جمله ایران سازش کند.

در همین حال، اسرائیل از احتمال مصالحه ایران و عربستان ناراضی و نگران است. اسرائیل سال‌ها از طرح موضوع تهدید متوجه از جانب ایران برای بهبود روابط خود با کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس استفاده کرده و اکنون دارای روابط دیپلماتیک با بحرین و امارات است. عربستان اما تاکنون از برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل خودداری ورزیده است. اگر روابط ایران و عربستان بهبود یابد اسرائیل در تلاش برای تقویت روابط‌اش با کشور‌های حوزه خلیج فارس متحمل یک شکست خواهد شد.

با تمایل امریکا برای مصالحه با ایران بر سر برنامه هسته‌ای آن کشور، ریاض احتمالا به این نتیجه رسیده که بهتر است با تهران تعامل کند و بیش از حد به روابط غیررسمی با اسرائیل اعتماد و تکیه نکند. با توجه به اختلافات ریشه‌ای میان ریاض و تهران، آغاز گفتگو برای دستیابی به تفاهم سریع دور از ذهن به نظر می‌رسد و با نوعی سازش سعودی – ایرانی نیز مشکلات خاورمیانه به طور معجزه‌آسا حل نخواهند شد. با این وجود، این سازش قطعا می‌تواند فرصت محدود کردن منازعات جاری و کاستن از دامنه تنش جاری را فراهم سازد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
0
1
این مذاکرات امر مبارکی است ادامه بدهید و ملت یمن را ازجهنم نجات بدهید
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
0
0
اگر یک نفر پیدا میشد، دلیل دعوا با عربستان و حمله به سفارت،هزینه ها و فایده را لیست کنه، منفعت رو اعلام میکرد؟ خیلی خوب بود
نمیشه یه روز به سفارت انگلیس و عربستان حمله کنند و هزینه تولید کنند و در اخر پول ویسکی شکسته سفارت رو بدیم- ابرومون بره و اخرش هم تحقیر بشیم و دوباره سازش کنند.

این باعث میشه دوباره افرادی پیدا بشن از این
کارا کنن
ناشناس
|
Canada
|
۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
1
0
این مذاکرات بسیار خبر خوبی است از نظر اقتصادی کشور توان جنگ نیابتی ندارد و بودجه های فراوانی در یمن و سوریه هدر رفته است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
دولت ریالی بابت جنگ توی یمن و سوریه نداده
هر چی هست از جیب سپاه خرج شده
اونم می تونین بررسی کنین که بودجه سپاه کلا چقدر هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
0
0
آل سعود تا مثل داعش نابود نشود دست بردار نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
1
0
دلواپسان را بفرستید مذاکره چون مثل خوارج نهروان جز خودوتفسیری که خود آنها ازهر رویدادی می کنندقبول ندارند حتی اگرروزروشن رابه سیاهی شب تفسیر کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
0
2
یعنی شما اصلاح طلبان ...ندارید .....مذاکره با قاتلین؟اونم وقتی به التماس افتادن . چه کشید علی از خوارج و چه میکشد اسلام از خوارج مدرن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
ققط یه تفاوت هست
خوارج از روی نفهمی و جهالت تصمیم میگرفت
این آقایون اصلاح طلب عاشق مذاکره با غرب و کدخدا که همه چی رو در خارج از کشور می بینن و کشور رو به حال خودش رها کردن تا ملت در حسرت مرغ و تخم مرغ و روغن بمونه از روی خیانت و عمدا این اقدامات رو انجام میدن تا به فرمایش کدخدا عمل کنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
0
0
واقعا آدم های ساده لوحی هستیم.عربستان مشکل اصلیش جمهوری اسلامی و اقدامات اون نیست.عربستان دنبال این هست که با اتحاد با آمریکا و امتیازاتی که به این کشور میده در بعد منطقه ای با کمک آمریکا همه کشورها رو زیر سلطه خودش داشته باشه.و بشه ابرقدرت منطقه.الان هم تصورش این هست که فرصت خوبی نصیبش شده که ایران رو متلاشی کنه.شبیه بلایی که سر سوریه آوردن و یکبار برای همیشه خیالش راحت بشه.مطمئن باشید دست بردار هم نخواهند بود.
قاسم
|
United States of America
|
۰۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
0
0
سلام بر همگان .انشا..تعالی دیگر شاهد خصومت با کشورهای بعدی را تا اخر عمر نبینیم ودر رفع تنش ها پیش قدم باشیم .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
0
0
بنده خدا مردم یمن !!!
ناشناس
|
United States of America
|
۰۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
0
0
می خواستند با حمله به سفارت عربستان زهر چشمی از آنها بگیرند که هیچی در یمن دخالت کردند که هیچی در سوریه هیچی که هیچی سیاستهای غلط در غلط
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
0
0
فقط ادب شوید از دیوار سفارت بالا نروید و اتش هم نزنید اینگونه با تحقیر مذاکره کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
0
0
چند سال پیش، آن ماجرای برای چند مرد ایرانی در فرودگاه توسط مامورین سعودیها صورت گرفت چی شد؟ یعنی اینکار را بکنند شما سازش کنید؟
عجب ایرانی بی غیرتی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
0
0
نتیجه حمله به عربستان یعنی اینکه این که اقایان حمله کننده راست راست برای خودشان راه میروند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین