کد خبر: ۷۰۵۸۸۴
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۶

عقب‌نشینی روسیه از مرز اوکراین

وزیر دفاع روسیه که در کریمه صحبت می‌کرد، گفت واحدهای نظامی در حال تمرین به پایگاه‌های خود باز می‌گردند.
عقب‌نشینی روسیه از مرز اوکراین
آفتاب‌‌نیوز :

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه پس از هفته ها تنش درمورد نزدیک شدن نیروهای این کشور به مرز اوکراین به فرماندهان دستور داده تا از این مناطق به پایگاه‌هایشان باز گردند.

شویگو گفته که نیروهای روسیه نشان دادند که توانایی دفاع از کشور را دارند.

این اقدام روسیه نشانه‌ای از تنش‌زدایی آشکار در اطراف مرزهای اوکراین تعبیر شده است.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفته بود که حدود ۴۰ هزار نیروی روسیه در نزدیکی مرز اوکراین و همچنین در شبه جزیره کریمه که در سال ۲۰۱۴ ضمیمه روسیه شد، بسیج شده‌اند. برآوردهای بعدی شمار این نیروها را ۱۵۰ هزار نفر تخمین زد.

وزیر دفاع روسیه که در کریمه صحبت می‌کرد، گفت واحدهای نظامی در حال تمرین به پایگاه‌های خود باز می‌گردند.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین که پیش‌تر خواستار دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه شده بود از این تصمیم که باعث کاهش تنش‌ها در منطقه مرزی می‌شود، استقبال کرد.

زلنسکی هفته گذشته رهبران اروپایی را در جریان مستقر شدن نیروهای روسیه در اطراف مناطق مرزی اوکراین قرار داد. رهبران ناتو زنگ خطر را به صدا درآورده و خواستار برگزاری نشستی در ماه ژوئن (دو ماه دیگر) زمانی که مسئله روسیه در دستور کار قرار دارد، شدند.

هرچند روسیه مستقر شدن نیروهای روسی را نوعی تمرین نظامی در پاسخ به "اقدامات تهدیدآمیز" ناتو خواند. اما در عین حال گفته که این کشور قصد محاصره مناطقی از دریای سیاه را به روی کشتی‌های خارجی داشته، اوکراین بیم آن دارد که این اقدام بنادر این کشور را تحت تاثیر قرار دهد.

ولادیمیر پوتین روز گذشته در سخنرانی به غرب به علت آنچه "عبور از خط قرمز" خواند هشدار داد.

در روزهای گذشته، آمریکا به روسیه هشدار داده بود که درصورت بروز رفتاری تحرک‌آمیز در مرز با اوکراین، عواقب آن را خواهد دید.

درگیری‌ها در شرق اوکراین در سال ۲۰۱۴ و پس از تصرف شبه جزیره کریمه آغاز شد. نیروهای تحت حمایت روسیه مناطق وسیعی از لوهانسک و دونتسک را به تصرف درآوردند و در هفته‌های اخیر چندین مورد آتش‌بس در مناطق شرقی اوکراین نقض شده است.

همزمان یک سرباز اوکراینی در جریان گلوله باران امروز، پنجشنبه ۲۲ آوریل، بشدت مجروح شد، اقدامی که نیروهای اوکراینی آن را نقض عمدی آتش بس خوانده‌اند.

از زمان شروع درگیری‌ها ۱۴۰۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین