کد خبر: ۷۰۵۸۹۹
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۹

چکار کنیم سوریان هم مثل جدیدی قربانی نشود/ حمایت تمام قد یا کناره‌گیری آبرومند؟

عباس جدیدی ستاره ی پر افتخار کشتی ایران در جایی که نمایندگان کشورهایی مثل یمن در انتخابات شورای کشتی آسیا موفق به کسب رای شدند، ناکام بزرگ انتخابات بود، پس با این شرایط باید چه راهکاری در قبال حمید سوریان در انتخابات هیات رییسه اتحادیه جهانی کشتی داشته باشیم؛ کناره گیری آبرومند یا دیپلماسی اصولی و حمایت تمام قد؟
چکار کنیم سوریان هم مثل جدیدی قربانی نشود/ حمایت تمام قد یا کناره‌گیری آبرومند؟
آفتاب‌‌نیوز :

عباس جدیدی به گواه بسیاری از کارشناسان یکی از ستاره های بی چون و چرای تاریخ کشتی ایران به لحاظ فنی است، اما او پس از سال ها قهرمانی و حضور در مناصبی غیر ورزشی، در اولین گام برای بازگشت به عرصه مدیریت کشتی با اعلام حمایت فدراسیون کشتی و علیرضا دبیر به عنوان نماینده ایران در انتخابات شورای کشتی آسیا کاندیدا شد.

در حالیکه مسئولان فدراسیون پیش از برگزاری انتخابات تا حد زیادی به پیروزی جدیدی در انتخابات و بدست گرفتن یکی از دو پست دبیرکلی یا نایب رییسی شورای کشتی آسیا امید داشتند اما نتیجه انتخابات چیزی بر خلاف تصورات و پیش بینی های آنها و شاید مسئولان ورزش کشور بود، در جاییکه نمایندگان کشورهایی مثل یمن یا کشورهای دیگر که هیچ حرفی در قبال نام بزرگ کشتی ایران ندارند پیروز انتخابات شدند، عباس جدیدی با ویترینی از مدال های جهان و المپیک، ناکام بزرگ این انتخابات بود تا با خاطره ای تلخ آلماتی را به قصد تهران ترک کند.

پس از پایان انتخابات حرف و حدیث های زیادی پیرامون چرایی شکست عباس جدیدی بوجود آمد، از درگیری مسئولان فدراسیون کشتی با دو مسئول سابق فدراسیون کشتی جلوی چشمان لالوویچ تا بحث سابقه دوپینگ جدیدی و تهدید دبیر به پیگیری قضایی برخی شیطنت ها و سنگ اندازی افراد داخلی برای ناکامی نماینده فدراسیون کشتی در انتخابات.

دبیر پس از ناکامی نماینده عنوان دار ایران در انتخابات، صراحتا از حضور ۲ مسئول سابق فدراسیون کشتی در آلماتی برای مذاکرات پشت پرده با نمایندگان سایر کشورها با هدف رای نیاوردن جدیدی خبر داد و عنوان شد مطلع شدن مدیران اتحادیه جهانی کشتی و شورای کشتی آسیا از دوپینگ عباس جدیدی در دوران قهرمانی توسط افراد داخلی، عامل مهم ناکامی او در انتخابات بوده است.

اما آیا براستی می توان تنها دلیل ناکامی جدیدی را بحث دوپینگ ۲ دهه پیش او و مذاکرات پشت پرده و به زعم مدیران فدراسیون شیطنت و خیانت ۲ مدیر رده پایین فدراسیون قبلی دانست یا این انتخابات نشان داد برنامه و دیپلماسی درست و اصولی، ابتدا برای انتخاب بهترین گزینه و سپس حمایت تمام قد از او در انتخابات شورای کشتی آسیا وجود نداشته است؟

مسئولان فدراسیون کشتی و ورزش ایران واقعا چه گام بزرگی برای حمایت از جدیدی برای پیروزی در انتخابات شورای کشتی آسیا برداشتند و تنها یک سفر به سوریه کشوری که در کشتی هیچ جایگاهی ندارد، برای رای جمع کردن کافی بوده است؟

آیا جدیدی در دیدارهای مجازی و مذاکرات دو جانبه و چند جانبه به خوبی به کشورهای آسیایی معرفی شده بود که اطلاع ناگهانی اعضا از دوپینگ سال های دور جدیدی را دلیل ناکامی او بدانیم؟ آیا اقدام عملی برای اطلاع کشورهای آسیایی از فواید حضور یک قهرمان بزرگ و عنوان دار با سابقه حضور در شورای شهر صورت گرفت تا آن ها را به این اطمینان برسانیم قطعا نماینده کشور صاحب نام ایران می تواند برای کشتی آسیا بسیار مفیدتر از کشورهای ضعیف مثل یمن و...باشد؟

همچنین این سوال نیز مطرح است که تا چه حد از ظرفیت وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک در زمینه رایزنی استفاده شده و مثلا کمیته ملی المپیک که تفاهم نامه های متعددی با همتایان خود در دیگر کشورها دارد، آیا برای کسب کرسی نماینده ایران در شورای کشتی آسیا با کمیته المپیک سایر کشورها رایزنی کرده که از این طریق برای نماینده ایران رای جمع کند یا خیر؟

نگاهی به عملکرد و استراتژی رسول خادم در کسب کرسی بسیار مهم هیات رییسه اتحادیه جهانی کشتی نشان می دهد او از مدت ها قبل با اقداماتی همچون میزبانی از اردوی تیم های مختلف جهان، ابداع و میزبانی مسابقات مختلف بین المللی، پرداخت هزینه سفر تیم های خارجی و از سوی دیگر ایجاد ارتباط مستحکم در کنار رایزنی گسترده و قدرت چانه زنی، توانست پس از سال ها آن هم با رای بالا در انتخابات ماکون فرانسه ۲۰۱۶ به عضویت هیات رییسه اتحادیه جهانی کشتی درآید که البته متاسفانه پس از مدتی به دلیل مسائل داخلی، با کناره گیری و استعفا از این پست مهم بین المللی، یک کرسی مهم را از ایران سلب کرد. البته امروزه با دلار 25 هزار تومانی فدراسیون کشتی شاید در تامین حتی هزینه تیمهای ملی خودش نیز دچار مشکل است چه رسد به اینکه بخواهد برای تیمهای خارجی اردوی مجانی برگزار کند اما به هر حال، راه های دیگر به جز هزینه کردن نیز برای جلب آرای کشورها قطعا وجود دارد.

بهتر نبود قبل از برگزاری انتخابات در آلماتی از حضور افراد کار کشته و صاحب نفوذ در شورای کشتی آسیا مثل بنی تمیم دبیر کل سابق این شورا یا حتی افرادی که مدعی خیانتشان هستیم با هر روش ممکن در کنار جدیدی بهره ببریم تا با رایزنی و لابی و مذاکره همه جانبه، زمینه را برای موفقیت نماینده ایران هموار کنیم؟

و سوال اصلی اینجاست که آیا اساسا جدیدی گزینه مناسبی برای کسب کرسی در آسیا بوده است و او تا چه حد در دیپلماسی بین المللی ورزشی صاحب نفوذ است یا اینکه آیا در برقراری ارتباط، آشنا به زبان انگلیسی است؟

حال انتخاباتی به مراتب مهم تر از شورای کشتی آسیا به نام انتخابات هیات رییسه اتحادیه جهانی کشتی در پیش است و این بار نابغه کشتی ایران و جهان قرار است به عنوان نماینده ایران در انتخابات حاضر شود. آیا صرف انجام یکی دو سفر به روسیه، قزاقستان و ... و انجام برخی مذاکرات حضوری یا تلفنی برای پیروزی در این کارزار بزرگ کفایت می کند یا بهتر است با استفاده از تجارب گذشته و همچنین ناکامی جدیدی در انتخابات شورای کشتی آسیا در کنار استفاده از نظرات و پتانسیل افراد باتجربه و واجد شرایط، با طراحی و اجرای یک استراتژی درست و اصولی زمینه را برای موفقیت حمید سوریان فراهم کنیم؟

قطعا در این راه باید وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک نیز از ظرفیت دیپلماسی خود در جهت کمک به نماینده ایران استفاده کنند اما مشخص نیست که آیا درخواستی از وزارت و کمیته المپیک در این زمینه شده است یا خیر.

سوریان با ۷ طلای جهان و المپیک اعتبار ویژه ای در کشتی جهان دارد و قطعا شایسته رسیدن به کرسی هیات رییسه اتحادیه جهانی کشتی است، اما گاهی لابی و دیپلماسی به مراتب سخت تر از کسب پیروزی بر روی تشک کشتی است. اگر مسئولان فدراسیون و ورزش ایران اینبار می توانند با اقدامات، حمایت ها و راهکارهای درست در کنار رصد اوضاع و شرایط پشت پرده کشتی جهان، زمینه موفقیت سوریان در انتخابات را فراهم کنند با قدرت جلو بروند، در غیر اینصورت گاهی کناره گیری آبرومندانه بهتر از شکست تلخ در انتخابات خواهد بود.

عباس جدیدی به هر دلیلی چه شیطنت و سنگ اندازی برخی افراد چه بی برنامگی فدراسیون و مسئولان ورزش، ضربه سختی در انتخابات شورای کشتی آسیا خورد و خواسته یا ناخواسته قربانی شد، اینبار کاری نکنیم سوریان و اعتبارش، در کشتی جهان قربانی شود!

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین