کد خبر: ۷۰۵۹۲۹
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵

نشست اقلیمی۲۰۲۱؛ تعهد آمریکا و ۴۰ کشور جهان برای نجات محیط زیست

در نشست مجازی تغییرات اقلیمی به میزبانی ایالات متحده، رهبران آمریکا و ۴٠ کشور جهان، بر لزوم اتخاذ اقدامات موثر برای مقابله با تغییرات اقلیمی متعهد شدند. دولت بایدن قصد دارد برخلاف چهار سال گذشته دولت ترامپ، ابتکار عمل را در این زمینه به دست گیرد.
نشست اقلیمی۲۰۲۱؛ تعهد آمریکا و ۴۰ کشور جهان برای نجات محیط زیست
آفتاب‌‌نیوز :

رهبران ۴٠ کشور جهان، روزهای پنجشنبه و جمعه ۲۳-۲۲ آوریل (۳-۲ اردیبهشت)، مصادف با روز زمین، در نشست مجازی تغییرات اقلیمی که به میزبانی آمریکا ، شرکت می کنند . این اجلاس به معنای بازگشت آمریکا به موضوع مبارزه با تغییرات آب و هوایی، پس از خروج دونالد ترامپ از توافق اقلیمی پاریس محسوب می شود.

به نوشته شبکه خبری سی ان بی سی، آمریکا و چین دو کشوری هستند که بیشترین سهم را در آلودگی ناشی از انتشار گازهای گلخانه ای در جهان دارند در آستانه این نشست دو روزه ، درباره همکاری در زمینه تغییرات آب و هوایی توافق کردند.

برگزاری نشست تغییرات اقلیمی با حضور بسیاری از رهبران جهان از جمله شی جین پینگ رئیس جمهوری چین و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، به میزبانی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا از دیروز آغاز شده و امروز ( جمعه ) ادامه خواهد داشت .

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در جریان سخنرانی افتتاحیه نشست تغییرات اقلیمی متعهد شد تا دولت او انتشار گازهای کربنی حاصل از مصرف سوخت‌های فسیلی در آمریکا را تا ۲۰۳۰ بین ۵۰ تا ۵۲ درصد در مقایسه با سال ۲۰۰۵ کاهش دهد. همسویی ایالات متحده با اهداف تعیین شده توسط سایر متحدان فعالش در زمینه مقابله با تغییرات اقلیمی در شرایطی است که طی چهار سال گذشته آمریکا با هدایت دونالد ترامپ عملا از پایبندی به توافق‌نامه اقلیمی پاریس که در سال ۲۰۱۵ منعقد شده، کاملا عقب‌نشینی کرده بود.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن هشدار درباره تغییرات آب و هوایی، از همه رهبران جهان خواست تا برای مقابله با این امر در همه جا وارد عمل شوند. دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: گازهای گلخانه ای خطرناک در سطوحی هستند که طی ۳ میلیون سال مشاهده نشده اند. دمای کره زمین ۱.۲ درجه سانتیگراد افزایش یافته است که به فاجعه می انجامد. ما در آستانه پرتگاه هستیم و باید مطمئن شویم که گام بعدی در مسیر درست قرار دارد.

گوترش از کشورهای پیشرفته خواست در اجلاس گروه ۷ در ماه ژوئن(خرداد)، بودجه عمومی آب و هوا از جمله مبلغ ۱۰۰ میلیارد دلار برای اقدامات آب و هوایی در کشورهای در حال توسعه را تأمین کنند.

گوترش در پایان خاطرنشان کرد: بیش از ۷۰۰ شهر تا سال ۲۰۵۰ به کربن صفر متعهد شده اند.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در این نشست مجازی ضمن تاکید بر تعهد کشورش در زمینه مقابله با تغییرات اقلیمی از احتمال اعمال سیاست‌های تشویقی در این کشور برای جذب سرمایه‌گذاری‌ها در بخش تولید و توسعه مصرف انرژی‌های پاک خبر داد.

شی جین پینگ رئیس جمهوری چین هم به نوبه خود گفت: کشورش در راستای ایفای تعهد خود به «توسعه سبز» تا سال ۲۰۶۰ انتشار گازهای گلخانه‌ای را متوقف خواهد کرد و در این مسیر با جامعه جهانی و از جمله با ایالات متحده همکاری خواهد کرد.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز در این نشست وعده داد که کشورش تا سال ۲۰۳۰ حداقل ۵۵ درصد از میزان انتشار گازهای کربنی در مقایسه با سال ۱۹۹۰ را بکاهد.

امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه هم از رهبران جهان خواست که با سرعت بیشتری بر روی فن‌آوری‌های نوآورانه سرمایه‌گذاری کنند و با ایجاد یک تحول مالی عظیم از بها دادن به سوخت‌های فسیلی بپرهیزند.

در همین حال، «یوشیهیده سوگا» نخست وزیر ژاپن نیز ساعاتی پیش از آغاز به کار اجلاس، اعلام کرد که کشورش کاهش ۴۶ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا سال ۲۰۳۰ هدفگذاری کرده و در عین حال، سال ۲۰۵۰ را به عنوان افق به صفر رساندن انتشار این گازها تعیین کرده است.

کشورهای اروپایی اخیرا ژاپن را تحت فشار قرار داده بودند تا هدف‌گذاری ۲۳ درصدی خود را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای بهبود ببخشد. آقای سوگا نیز در سفر هفته گذشته خود به واشنگتن، موافقت کرد که با پیشبرد فن‌آوری‌های انرژی پاک و اجرای توافق پاریس در تلاش‌های جهانی برای کربن‌زدایی همکاری کند.

افزون بر آمریکا و ژاپن، کانادا، اتحادیه اروپا و انگلیس نیز که در مجموع نیمی از اقتصاد جهان را نمایندگی می‌کنند نیز در آستانه برگزاری این نشست با انتشار اعلامیه‌هایی متعهد شدند که انتشار گازهای گلخانه‌ای را بیش از پیش کاهش دهند و مانع از وخامت شرایط زیست محیطی کره زمین شوند.

روسای جمهوری برخی کشورهای آمریکای لاتین مانند آرژانتین، شیلی و مکزیک نیز در این نشست حضور داشتند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین