کد خبر: ۷۰۵۹۷۲
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۱

ناسا ۴ فضانورد را به فضا فرستاد

«ناسا» سازمان فضایی آمریکا دقایقی پیش چهار فضانورد را برای پیوستن به ایستگاه بین المللی، به فضا فرستاد.
ناسا ۴ فضانورد را به فضا فرستاد
آفتاب‌‌نیوز :

ناسا این چهار فضانورد را با سفینه «دراگون» ساخت شرکت «اسپیس ایکس» از مرکز فضایی «کندی» واقع در «کیپ کاناورال» ایالت فلوریدا با راکت فالکون-۹ راهی فضا کرد.

چهار فضانورد؛ «شان کیمبرو» (Shane Kimbrough) و «مگان مک آرتور» (Megan McArthur) دو فضانورد آمریکایی ناسا، «آکی هیکو هوشیده» (Akihiko Hoshide) ژاپنی از آژانس اکتشافی هوا فضای ژاپن «ژاکسا» (JAXA) و «توماس پسکه» (Thomas Pesquet) فضانورد فرانسوی از آژانس فضایی اروپا «اسا» (ESA) می باشند که در این سفر عازم ایستگاه بین المللی فضایی شدند.

ایستگاه بین المللی فضایی که در فاصله حدود ۴۰۰ کیلومتری از مدار زمین قرار دارد، هم اکنون هفت فضانورد در آن به سر می برند، حال آنکه ظرفیت نهایی این ایستگاه برای ۹ نفر تعبیه شده است.

این دومین مأموریت از زمان ازسرگیری پروازهای فضایی با سرنشین از خاک آمریکا و اولین پرتاب ناسا با سه سازمان مختلف در ۲۰ سال گذشته است.

این سفر برای مأموریت Crew-۲ با دو فضانورد ناسا، یک فضانورد سازمان فضایی اروپا ESA و یک فضانورد از سازمان هوافضای ژاپن JAXA برنامه ریزی شده است.

در این پرتاب از موشک تقویت کننده قابل استفاده مجدد ماموریت Crew-۱ استفاده شد و کپسول «کرو دراگون» (Crew Dragon ) همان کپسولی است که در این ماموریت به فضا رفت.

آخرین بار که فضانوردان از سه سازمان فضایی مختلف از خاک آمریکا به ایستگاه بین المللی فضایی رفتند در سال ۲۰۰۲ و با شاتل فضایی«ایندیدور» ( Endeavour) بود. این بار آنها با فضاپیمای «کرو دراگون» متعلق به شرکت فضایی اسپیس ایکس به این ایستگاه در حال چرخش می روند.

نخستین پرتاب راکت اسپیس ایکس در سال ۱۳۹۱ انجام شد

راکت فضاپیمای اسپیس ایکس (SpaceX) نخستین بار در دوم خردادماه ۱۳۹۱ بدون سرنشین، به فضا پرتا شد، این نخستین راکت ساخت شرکت های خصوصی و تجاری در دومین تلاش از پایگاه فضایی 'کیپ کاناورال' فلوریدا در آمریکا بود که به فضا پرتاب می شد.

فضاپیمای اسپیس ایکس در آنزمان یک محموله باری را توسط کپسول 'دراگون' به ایستگاه بین المللی فضایی منتقل کرد.

زمین گیر شدن ناسا در اعزام انسان به فضا

ناسا به دلیل ضعف بودجه و نداشتن اعتبار مالی، پس از بازنشته کردن سفاین رفت و برگشت موسوم به 'شاتل' دیگر قادر به اعزام فضانورد یا محموله باری به فضا و به ایستگاه بین المللی فضایی که در فاصله ۴۰۰ کیلومتری از مدار زمین قراردارد، نشد و به همین علت به شرکت های تجاری و خصوصی روی آورد، ناسا برای اعزام فضانورد به فضا به سفینه روسی سایوز متکی شد که ناگزیر بود برای هر فضانورد مبلغی حدود ۵۰ میلیون دلار به سازمان فضایی روسیه « روسکوسموس » (Roscosmos) پرداخت کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین