کد خبر: ۷۰۶۰۶۵
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹

شیر گاو بهتر است یا گوسفند؟

یک محقق مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: لبنیات یکی‌از ارکان اصلی هرم غذایی است که باید روزانه به مقدار قابل قبولی مصرف شود، بسیاری شیر گاو و برخی نیز تمایل به شیر گوسفندی دارند، اما این جا سوال این است که کدام یک بهتر و مفیدتر است؟
شیر گاو بهتر است یا گوسفند؟
آفتاب‌‌نیوز :

نصرت‌اله محتشمی با اشاره به این‌که شیر گاو یکی‌از انواع شیرهایی است که مصرف آن در بین مردم به صورت گسترده رایج است، اظهار کرد: شیر کامل گاو به نوعی یک ماده غذایی نسبتا کامل است که در آن ویتامین دی و آ، کلسیم، چربی، پروتئین و سایر املاح و مواد مغذی موجود است که تمام آن‌ها برای سلامت بدن فرد لازم و ضروری است.

وی با اشاره به این‌که از ویژگی‌های شیر گاو وجود امگا ۳ در املاح آن است که برای سلامت و عملکرد مثبت قلب مفید است، عنوان کرد: شیر گاو از لاکتوز و چربی بالایی برخوردار است در نتیجه به افرادی که کلسترول و یا چربی دارند پیشنهاد می‌کنیم تا شیر گاوی کم چرب را در تغذیه روزانه خود قرار دهند تا از بروز مشکلات ناشی از چربی بالا پیشگیری کند.

محتشمی با اشاره به ویژگی‌ها و خواص شیر گوسفند، تصریح کرد: شیر گوسفند نیز از نظر املاح حاوی ویتامین آ، دی، ای، کلسیم و چربی و پروتئین است، اما توجه داشته باشید که شیر گوسفند مانند شیر گاو همیشه و همه جا در دسترس نخواهد بود و این‌که گوسفند از جمله حیوانات اهلی است که شرایط زندگی و تغذیه گوسفند زنده بر کیفیت و مقدار شیر آن بسیار تأثیرگذار است، به همین دلیل شیر گوسفند در فصل بهار که علوفه تازه در دسترس بوده و از کیفیت و طعم بهتری برخوردار است.

این محقق مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان بیان کرد: شیر گوسفند خواص فراوانی دارد که از این میان می‌توان به درمان زخم‌های گوارشی از جمله روده، تقویت سلول‌های نخاعی و مغزی اشاره کرد، برخی بر این باور هستند که نوع گوسفند نیز می‌تواند بر خواص شیر تأثیر بگذارد، برای مثال شیر گوسفند سیاه رنگ از خواص درمانی بیشتری نسبت به گوسفند سفید رنگ برخوردار است و در طب سنتی توصیه می‌شود به منظور رفع سرفه خود از شیر گوسفند استفاده کنید.

وی در رابطه با تفاوت شیر گوسفندی و گاوی، عنوان کرد: شیر گوسفندی میزان چربی و کلسترول بسیار بالاتری نسبت به شیر گاو دارد که به همین منظور به افرادی که مشکل چربی خون، انسداد عروق و مشکل قلبی دارند، مصرف این شیر توصیه نمی‌شود و بهتر است این افراد شیر گاو کم‌چرب را در برنامه تغذیه خود جایگزین کنند.

محتشمی ادامه داد: از دیگر تفاوت‌های شیر گوسفندی و گاوی می‌توان به میزان پروتئین آن‌ها اشاره کرد، چراکه شیر گوسفند از پروتئین بیشتری برخوردار است به همین دلیل پنیر حاصل از شیر گوسفندی بسیار خوش طعم‌تر و چرب‌تر است و در حجم یکسانی از این دو نوع شیر، شما مقدار پنیر بیشتری از شیر گوسفندی به دلیل پروتئین بالاتر آن، بدست می‌آورید.

این محقق مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان با اشاره به این‌که غلظت شیر گوسفندی در مقایسه با شیر گاوی بسیار بیشتر است و به همین دلیل طرفداران بسیاری نیز دارد، عنوان کرد: شیر گاو برای خانم‌هایی که در دوره شیردهی قرار دارند بسیار مناسب است چرا که باعث افزایش شیردهی آن‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: شیر گوسفندی و گاو هر دو لاکتوز بالایی دارند، بنابراین افرادی که دستگاه گوارش آن‌ها حساس به لاکتوز است باید از شیرهای بدون لاکتوز مصرف کنند تا عارضه‌های گوارشی آن‌ها بروز نکند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین