کد خبر: ۷۰۶۱۲۸
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰

واقعیت حمله موشکی سوریه به اراضی اشغالی/ تغییر قواعد درگیری و هراس خلبانان اسرائیلی

منابع سوری آگاه اعلام کردند، درگیری‌ که بامداد پنج‌شنبه رخ داد، از لحاظ نظامی و تبادل آتش، یک درگیری محض بین سوریه و رژیم صهیونیستی بود.
واقعیت حمله موشکی سوریه به اراضی اشغالی/ تغییر قواعد درگیری و هراس خلبانان اسرائیلی
آفتاب‌‌نیوز :

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، منابع اعلام کردند، موشکی که از خاک سوریه شلیک شد، یک موشک سوری زمین به هوای پیشرفته از نسل دوم نوع "سام-۵" بود و این نیروی پدافند هوایی سوریه بود که این موشک را شلیک کرد و این موشک قرار بود که یک جنگنده اسرائیلی را هدف قرار دهد که برای حمله به مواضع سوری از خارج از مرزها و هنگامی که بر فراز اراضی اشغالی پرواز می‌کرد، آماده می‌شد.

منابع در مصاحبه با رای الیوم افزودند، این جنگنده اسرائیلی توانست ویراژ داده و از موشکی که مسیر خود را در مسافت ۲۵۰ کیلومتری تکمیل کرده بود، دوری کند و بدین ترتیب، این موشک در نزدیکی دیمونا سقوط کرد، این بدین معناست که تمامی اراضی اشغالی در تیررس موشک‌های سوری است.

منابع افزودند، مهم است که به ساختار و شرایطی که در آن، درگیری‌های موشکی رخ داد، اشاره شود، در زمانی نه چندان دور یعنی در اوج جنگ سوریه، جنگنده‌های اسرائیلی به روشی آسان‌تر نسبت به عملیاتشان در حال حاضر، دست به حملاتی می‌زدند و بسیار به حریم هوایی سوریه نزدیک می‌شدند و می‌توانستند حملات هوایی خود را با درجه خطر کمتری انجام دهند، اما آماده سازی مجدد بخش مهمی از پایگاه‌های پدافند هوایی سوریه، این معادله را به صورت کلی تغییر داد.

منابع افزودند، این تغییر با این امر آشکار شد که پدافند سوریه جنگنده اف- ۱۶ را در سال ۲۰۱۸ سرنگون کرد. پس از آن، به صورت گسترده تغییری در قواعد درگیری رخ داد و اسرائیل محتاط‌تر و بیمناک‌تر و دمشق در پاسخ و رویارویی، توانمندتر شد.

منابع فاش کردند، اسرائیل با تعداد زیادی از جدیدترین جنگنده‌ها با بیشترین میزان پارازیت و استتار و ویراژ، دست به تحرک زد و جنگنده‌ها در بالاترین ارتفاع ممکن به پرواز درآمده و از عمق اراضی اشغالی، شروع به حمله کرده بدون آنکه به حریم هوایی سوریه نزدیک شوند.

منابع با طرح این سوال که چرا از تعداد زیادی از جنگنده‌ها استفاده شده است، اینگونه پاسخ دادند که این کار با هدف تضمین بیشتر گستردگی حمله موشکی در کمترین زمان برای جلوگیری از پاسخ سوریه بوده است. اما با این وجود، پدافندهای سوری بیش از نیمی از موشک‌های شلیک شده را سرنگون کردند و علاوه بر آن، اسرائیل پروازهای فرضی با همان تاکتیک هجومی واقعی طی چند روز انجام می‌دهد سپس روزی را که در آن حمله ناگهانی انجام می‌شود، انتخاب می‌کند، ارتش سوریه نیز به این تاکتیک اسرائیل پی برد و برآورد کرد که در چه روزی حمله اسرائیل انجام می‌شود و بدین ترتیب پدافندهای سوریه در حالت آماده باش بودند.

منابع جزئیاتی از رخداد بامداد پنج‌شنبه ارائه داده و اطلاعات بی‌سابقه‌ای را مطرح کردند. آنها گفتند که تعداد زیادی از جنگنده‌های اسرائیلی دو روز قبل با پروازهای مشابه اقدام به استتار می‌کردند بدون اینکه دست به حمله‌ای بزنند و در روز سوم، دست به حمله شدیدی زدند که پدافندهای سوری با موشک‌های رهگیری و نیز هجومی از پایگاه‌های مختلف به دفع آنها پرداختند و عملاً بخش زیادی از این موشک‌ها را رهگیری کردند، تعداد دیگری از این موشک‌ها به اهداف خود اصابت کردند که یکی از این اهداف، سکویی بود که موشک سام- ۵ از آن شلیک شده بود.

منابع تصریح کردند، این موشک که در نزدیکی دیمونا سقوط کرد، چیزی نمانده بود که به هدف خود اصابت کند و صحنه سقوط جنگنده اف-۱۶ در سال ۲۰۱۸ تکرار شود، اما این جنگنده اسرائیلی در ثانیه‌های اخیر ویراژ داد و توانست از موشک سوری رهایی یابد و این موشک به مسیر خود ادامه داد و در عمق اراضی اشغالی سقوط کرد بدون آنکه سامانه گنبد آهنین اسرائیل بتواند آن را رهگیری کند.

منابع تاکید کردند ک موشک سام-۵ باعث هول و وحشت خلبان‌های اسرائیلی شد، چیزی نمانده بود که به جنگنده‌ اسرائیلی اصابت کند و این با وجود تمام عملیات‌های استتار الکترونیکی پیشرفته صورت گرفته و تعداد زیاد موشک‌های هجومی شلیک شده از آن و پرواز این جنگنده در بالاترین ارتفاع بود.

منابع تصریح کردند که چندین نوع از پدافند هوایی در عملیات دفع حملات توسط سوریه مشارکت دارند که مهم‌ترین آن موشک‌های پانتسیر و موشک‌های اصلاح یافته سام-۵ است که روسیه آن را در سال ۱۹۸۵ ساخت و سوری‌ها برخی از اصلاحات و تغییرات را به ویژه در کلاهک انفجاری آن إعمال کردند.

این منابع پیش‌بینی کردند که این صحنه طی هفته‌ها و ماه‌های آتی در سایه تغییر قواعد درگیری تکرار شود که برجسته‌ترین آن حمله به جنگنده‌های اسرائیلی مهاجم در حریم هوایی رژیم صهیونیستی و قبل از نزدیک شدن آنها به حریم هوایی سوریه بوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین