کد خبر: ۷۰۶۱۵۸
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۹

روسیه موفق به ساخت ربات برای پیشرفته ترین تانک خود شد

روسیه تانک تی ۱۴ موسوم به آرماتا پیشرفته ترین تانک خود را مجهز به ربات کرد که می تواند آن را هدایت کند.
روسیه موفق به ساخت ربات برای پیشرفته ترین تانک خود شد
آفتاب‌‌نیوز :

سرگئی چمزوف مدیر کل سازمان دولتی فناوریهای پیشرفته روسیه موسوم به «روس تخ» در گفت و گو با شبکه تلویزیونی روسیه۱ در مورد تانک آرماتا که به ترمیناتور روسی معروف شده است گفت که این تانک می تواند با روبات هدایت شود و آزمایش با روبات با موفقیت انجام شد.

به گفته چمزوف، تانک آرماتا را هم خدمه و هم ربات می توانند هدایت کنند اما ربات نمی تواند با این تانک تیراندازی و شلیک کند و حتما انسان باید در این مورد تصمیم بگیرد.

ریانووستی نیز در گزارشی در این زمینه با اشاره به گزارش دفترمطبوعاتی شرکت «اورال واگن زاوود» شرکت سازنده تانک آرماتا، اعلام کرد: آزمایش تانک آرماتا بدون سرنشین (با استفاده از روبات) با موفقیت انجام گرفت.

این تانک جدید که نسل سوم تانک ها محسوب می شود، از سال ۲۰۲۲ به ارتش روسیه تحویل خواهد شد.

تانک آرماتا ساخت روسیه به عنوان زرادخانه نابودکننده با زره ۹۰ سانتی متری و توان شکافت دیواره فولادی به قطر یک متر، از سوی منابع نظامی غربی اوج توانایی و بسیار فراتر از تانک های این کشورها معرفی شده است.

روسیه که تجربه جنگ جهانی دوم و پیشروی ارتش نازی تا ۵۰ کیلومتری مسکو را دارد و هم اکنون نیز در مرزهای اروپایی شاهد حضور نظامیان و جنگ افزارهای ناتو و آمریکا است به تقویت نیروی زمینی به عنوان سد اول هجوم توجه می کند، زیرا اکنون کشورهای بالتیکی هم مرز شامل لتونی و استونی و همچنین کمی دورتر لیتوانی همراه مولداوی و گرجستان پنج جمهوری شوروی میزبان موقت یا دائمی نیروهای غربی هستند.
از این رو تانک به عنوان اصلی ترین جنگ افزار پیش رونده و نابود کننده که مورد توجه نیروی زمینی هر کشوری است برای راهبرد نظامی روسیه اهمیت زیادی دارد و با همین هدف اصلی ترین دستاورد خود را در این زمینه با نام تی ۱۴ یا آرماتا عرضه کرده که براساس برنامه اعلام شده تحویل ۲۳۰۰دستگاه آن از سال ۲۰۱۶ آغاز و تا سال ۲۰۲۵ پایان می یابد.

توان فنی و جنگی
ویژگی اصلی تانک آرماتا با قیمت برآوردی حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار یورو، افزون بر پیشرفته ترین جنگ افزارها، سامانه های خوددفاعی در مقابل حمله ها و قرار نداشتن سرنشینانان در فضای شلیک درون تانک، امکان تعویض کامل موتور دیزلی ۱۸۰۰ اسب بخاری در عرض ۳۰ دقیقه است که کارآیی آن را در نبردهای سخت و سنگین افزایش می دهد.

برای مقایسه توان ۱۸۰۰ اسب بخاری موتور زرادخانه تی ۱۴ کافی است به این نکته توجه شود که قدرت موتور هر تریلی با توان کششی بیش از ۲۰ تن بار ۴۰۰ اسب بخار است.
توان پیمایش ۵۰۰ کیلومتر با حداکثر سرعت ۹۰ کیلومتر و دوام بسیار قطعات متحرک نیز از دیگر مشخصات فنی تی ۱۴ به شمار می رود.

توپ ۱۲۵با امکان جایگذاری کالیبر ۱۵۲ میلی متری، توان شکافت هدف های سخت از جمله فولاد با قطر یک متر، برد هفت کیلومتری و شلیک دقیق ۱۰ تا ۱۲ گلوله در دقیقه که همگی با سامانه های دیجیتالی انجام می شود، ۳۲ نوع جنگ افزار قابل استفاده و مسلسل سازمانی کالیبر ۱۲ نیز بخشی از توانمندی های جنگی هیولای روسی است.

براساس دیگر اطلاعات اعلام شده از این تانک که در شرکت اورال واگن زاوود روسیه ساخته می شود، آرماتا به شیوه رادار گریز و برخوردار از جعبه الکترونیکی دفع گلوله های دشمن ساخته شده که از توان هدف گیری دقیق، خوددفاعی در برابر موشک های هدایت شونده و مین، هدف گیری پانوراما تمام سطح و سامانه دید نیز برخوردار است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین