کد خبر: ۷۰۶۲۹۴
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵
گمرک با وزیر کشور مکاتبه می کند

ادامه تردد کالا و مسافر از هند و پاکستان به ایران

به دنبال شیوع ویروس کرونای هندی در روزهای اخیر مسئولان مربوطه در ستاد ملی کرونا و همچنین وزارت کشور موضوع ممنوعیت تبادل مسافر و یا کالا بین ایران و هند و پاکستان را اعلام کرده اند اما طبق اعلام مسئولان گمرک، هنوز ابلاغیه ای در رابطه با ممنوعیت تردد مسافر و کالا از هند و همچنین مرز پاکستان به گمرک ایران اعلام نشده است.
ادامه تردد کالا و مسافر از هند و پاکستان به ایران
آفتاب‌‌نیوز :

سید روح الله لطیفی - سخنگوی گمرک ایران - درباره آخرین وضعیت تردد در مرز پاکستان و یا ورود کالا از این کشور و هند گفت که با وجود اعلامی که در رابطه با ممنوعیت تردد مسافر و کالا از این دو کشور شده است، ما در گمرک ایران هنوز ابلاغیه ای در رابطه با این ممنوعیت دریافت نکرده ایم و شرایط به روال گذشته ادامه دارد.

به گزارش آفتاب‎‌نیوز؛ وی با بیان اینکه ممنوعیت تردد کالا قابل تامل است، افزود: از ابتدای جریان کرونا تا کنون همواره هر گونه تردد مسافر یا کالا با رعایت پروتکل های بهداشتی صورت گرفته است و البته در مقاطعی بنابر ابلاغیه ستاد ملی کرونا تردد مسافر در برخی از مرزها ممنوع شده بود.

لطیفی با اشاره به اینکه در هر شرایطی توجه به فرآیند تجارت بسیار حائز اهمیت است، به خبرگزاری ایسنا گفت: گمرک ایران در زمانی که بسیاری از کشورها در آغاز فراگیری کووید19 مرزهای خود را بر کالاهای تجاری بسته بودند به سازمان جهانی گمرک پیشنهاد اجرای شیوه نامه های بهداشتی به جای توقف روند تجتری را داده بود که بعدها در تمام کشورها نیز اجرا شد تا ضمن توجه به سلامت انسانها، راههای قطع زنجیره ویروس به جای قطع روابط تجاری اجرا شد برهمین اساس ضمن ارسال کالاهای صادراتی ، کالاهای مورد نیاز به ویژه کالاهای اساسی به کشور وارد می شود که در رابطه با آن همواره پروتکل های بهداشتی رعایت شده است، از سویی بر اساس اعلام همکاران ما در بنادر، کالاهای هندی عمدتا در کانتینر حمل و زمان نسبتا زیادی در مسیر دریایی از کشور مبدأ تا ایران طی کرده و بعد از آن هم مدتی برای تخلیه طول می کشد و در نهایت در گمرک و بنادر تخلیه می شوند و خدمه نیز حق خروج از شناورها را ندارند و جای نگرانی نسبت به ورود کالا نیست.

وی با بیان اینکه رئیس کل گمرک ایران به زودی در مورد ممنوعیت واردات کالای هندی که از سوی وزیر کشور اعلام شده با وی مکاتبه ای خواهد داشت، یادآورد شد که به هر صورت تصمیم گیری در مورد تبادل کالا باید با تامل بیشتری صورت گیرد، چرا که می تواند تبعات خود را به همراه داشته باشد.

سخنگوی سازمان هواپیمایی: هیچ پروازی بین ایران با هند و پاکستان انجام نمی‌شود

 سخنگوی سازمان هواپیمایی نیز گفت: هیچ پروازی بین ایران با هند و پاکستان از مبدا فرودگاه امام خمینی انجام نمی شود و بلیت فروشی بین ایران و این دوکشور تنها به صورت رزرو از سوی آژانس‌های مسافری است.

«محمد حسن ذیبخش» روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا درباره ادامه بلیت فروشی به مقصد هند و پاکستان، گفت: هیچ پروازی از مبدا پاکستان و هند به ایران انجام نمی شود. همینطور هیچ پروازی از مبدا فرودگاه امام خمینی به این دوکشور انجام نمی شود.  آژانس های هواپیمایی نیز درحال حاضر بلیت برای روزهای منع پروازی نمی فروشند و بلیت به شکل رزروی به فروش می رود.

امروز در فضای مجازی عنوان شد که پرواز به هند همچنان برقرار است و بررسی‌ها نشان می‌دهد در روزهایی که هند با فاجعه شیوع کرونا مواجه است، هنوز فروش بلیت پرواز به مقصد دهلی ادامه دارد. این در حالی است که ستادملی مبارزه با کرونا روز گذشته اعلام کرد «همه پروازهای هند و پاکستان تا اطلاع بعدی و انتقال مسافر از راه دریا هم ممنوع است.»

امکان توقف خط کشتیرانی ایران و هند نیست

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی نیز با بیان اینکه بخشی از کالای افغانستان و ایران از طریق خط کشتیرانی هند-ایران و بندر چابهار حمل می شود. گفت: خطوط باری تجاری را نمی‌توان قطع کرد، این خطوط جهت تأمین کالای اساسی و کالای ترانزیتی عمل می‌کنند.

حسین عباس‌نژاد در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره تعیین تکلیف خط دریایی باری بین ایران و هند با توجه به نامه روز چهارم اردیبهشت فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا به وزیر راه و شهرسازی، مبنی بر ممنوعیت هرگونه تردد مستقیم یا غیر مستقیم مسافر و کالا با هند به علت شیوع شدید کرونا در این کشور، توضیح داد: در بحث کشتیرانی، ما خط مسافری به هند نداریم و فقط خطوط باری تجاری است که نمی‌توان آنها را قطع کرد به هر حال این خطوط جهت تأمین کالای اساسی و کالای ترانزیتی عمل می‌کنند.

* پرسنل کشتی‌ها قبل از ورود به اسکله و در لنگرگاه معاینه می‌شوند

وی افزود: اما با این حال به همه بنادر اعلام کردیم که مباحث قرنطینه به صورت جدی رعایت شود، همچنین انجام تست کرونا و چک‌‌ها به دقت اجرا می‌شود تا مطمئن باشیم کرو کشتی به کرونا مبتلا نیستند، همچنین از نظر چک کردن بار کشتی‌ها هم تلاش می‌شود بار از نظر آلودگی به بیماری مشکلی نداشته باشد.

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: مواردی که در حوزه رعایت پروتکل ها ذکر شد، پیش از این در کنار اسکله انجام می‌شد، اما از چندی پیش این چک‌ها بدین طریق صورت می‌گیرد که وقتی کشتی وارد لنگرگاه شد و قبل از ورود به اسکله، گروه مربوط به چک‌ها و قرنطینه و غیره به سمت کشتی می‌روند و پس از سوار شدن، کنترل‌های لازم را انجام می‌دهند و زمانی که مشخص شد کشتی از نظر پروتکل‌ها مطمئن است، آن زمان راهنما سوار آن کشتی می‌شود و کشتی را به بندر می‌آورند.

* کنترل ویژه در مورد کشتی‌های با مبدأ برزیل و آفریقای جنوبی

عباس‌نژاد ادامه داد: به تازگی که موضوع کرونای برزیلی و آفریقایی پیش آمده است ما در بنادر کنترل ویژه برای کشتی‌هایی که از این مسیر می‌آیند اعمال می‌کنیم و پروتکل‌ها به صورت دقیق و جامع اجرا و ورود و خروج‌ها کنترل می‌شود و اجازه نمی‌دهیم قبل از تست، کشتی وارد شود و آنهایی هم که می‌خواهند بروند روی کشتی حتماً کنترل‌ها را انجام می‌دهند. اگر ابلاغیه ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر خط باری دریایی هند تأکید دارد قطعاً به صورت ویژه و خاص پروتکل‌ها اجرا می‌شود.  ما معمولاً تا سر حد امکان وارد بحث توقف خطوط کشتیرانی تجاری نمی‌شویم به هر بندر چابهار ما در دست هندی‌ها است و بخشی از بار افغانستان و بارهای خودمان از این طریق وارد کشور می‌شود.

عباس‌نژاد گفت: پیش از این و در اوایل شروع کرونا که شرایط بسیار سنگین بود و هنوز در خصوص پروتکل‌ها اطلاعات ما کامل نبود، موضوع توقف کشتی ها و خطوط مطرح شد تا پروتکل‌ها را تنظیم کنیم اما امروز تلاش می‌شود کنترل‌های ویژه در پیاده و سوار شدن پرسنل کشتی، نماینده، بازرسان و همکاران ما به خوبی اجرا شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین