کد خبر: ۷۰۶۳۱۴
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۳
سخنگوی انجمن واردکنندگان خودرو مطرح کرد

واردات خودرو؛ اهرمی برای شکست انحصار و کاهش قیمت

سخنگوی انجمن واردکنندگان خودرو کشور بیان کرد: برای کاهش قیمت خودروها می توان از اهرم واردات استفاده کرد.
واردات خودرو؛ اهرمی برای شکست انحصار و کاهش قیمت
آفتاب‌‌نیوز :

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو کشور در رابطه با پیشنهاد دوباره شورای رقابت برای افزایش قیمت خودرو و مخالفت مجلس در مصاحبه با برنامه گفت‌وگوی اقتصادی گفت: وقتی سیاست گذاران ما به جای اینکه نقش ناظر را داشته باشند نقش عامل را بر عهده می‌گیرند خود به خود منافع خود را به منافع عموم ترجیح می دهند.

وی با بیان اینکه قانونگذاری در حوزه صنعت خودروسازی متناسب با وضعیت این صنعت پویا و جاری نبوده و نیست گفت: عدم آگاهی از این صنعت و بازار فروش و عرضه و تقاضا باعث شده که قوانین و مقررات در حوزه صنعت خودرو کارایی لازم را نداشته باشند و در نتیجه این اوضاع را رقم زده است.

سخنگوی انجمن واردکنندگان خودرو کشور با انتقاد از نظام قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو گفت: وقتی بازار ۸۵۰ هزار دستگاهی انحصاری است آیا وظیفه شورای رقابت قیمت گذاری است یا شکستن انحصار!؟

دادفر با بیان اینکه برای کاهش قیمت خودروها می توان از اهرم واردات استفاده کرد افزود: اگر قیمت خودرو افزایش پیدا نکند خودروساز ورشکسته می شود و این درحالیست که با واردات خودرو می توان برای کاهش قیمتها اقدام کرد.

وی با تأکید بر اینکه قیمت گذاری وظیفه شورای رقابت نیست گفت: این شورا باید قوانین و مقررات ضد انحصار را تصویب کند اما ما نفهمیدیم بر اساس کدام قانون شروع به قیمت گذاری خودروها می کنند که فقط هم بازار به هم می خورد.

سخنگوی انجمن واردکنندگان خودرو کشور از مجلس درخواست کرد که به موضوع انحصار خودروسازان ورود کند و به شورای رقابت هم اجازه ندهد که وارد قیمت گذاری شود چراکه این کار به ضرر صنعت خودروسازی است.

در ادامه، مهندس محمدحسن شجاعی فرد رئیس دانشکده و پژوهشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اعتبار بالای ایران از نظر علم و دانش صنعت خودروسازی در دنیا گفت: در حال حاضر دانشجویان و فارغ التحصیلان ما در صنعت خودروی کشورهای خارجی به ویژه نیوزلند، آلمان، استرالیا و کانادا فعالیت می کنند به این دلیل که در ایران از آنها استفاده نشد.

وی افزود: پلتفرم خودروی ملی پنج سال است که ایجاد شده و با وجود اینکه مسئولان گفته اند از این پلتفرم استفاده می کنند اما به دلیل اینکه منفعتی برای خود آنها ندارد استفاده نمی کنند و چشمشان به خارج از کشور است.

رئیس دانشکده و پژوهشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه ما وظیفه خود را در قبال مردم کشورمان انجام داده ایم و به دستاوردهایمان افتخار می کنیم گفت: مشکل ما این است که صنعت از این امکانات بهره برداری نمی کند.

شجاعی فرد تصریح کرد: دولتی و انحصاری بودن صنعت خودرو و نداشتن استراتژی در این حوزه قدرت و اختیار را از تمام محققان و دانشمندان کشور گرفته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین