کد خبر: ۷۰۶۳۲۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۹

فواید و کاربرد کود گوسفندی چیست؟

یک عضو هیئت علمی مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: گوسفند یکی‌از ‌حیاتی‌ترین منابع تأمین کننده پشم، شیر گوسفند، گوشت و حتی کود است.
فواید و کاربرد کود گوسفندی چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

محسن محمدی، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: کود گوسفندی از دیرباز تاکنون توسط کشاورزان بسیار استفاده می‌شده است، با این حال می‌توان گفت گوسفند یکی‌از ‌حیاتی‌ترین منابع تأمین کننده پشم، شیر گوسفند، گوشت و حتی کود است. ‌

وی ادامه داد: کودهای حیوانی جزو آن دسته از مواد آلی هستند که از گذشته تاکنون برای تقویت خاک بسیار استفاده شده و ‌در این بین با وجود اینکه این کود دارای سرعت تجزیه بالایی است بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

محمدی عنوان کرد: کود گوسفندی حاوی مقادیر زیادی از پتاسیم، کلسیم، روی، منگنز، آهن و گوگرد است که طبیعتا برای ‌تقویت خاک‌های زراعی و رشد بسیاری از گیاهان مفید است.

این عضو هیئت علمی مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان ادامه داد: به دلیل بالا بودن سرعت ‌تجزیه کود گوسفند باید در مصرف آن احتیاط شود زیرا در صورت استفاده زیاد ممکن است ‌گیاه را بسوزاند و از بین ببرد.

وی تصریح کرد: کاربرد کود گوسفندی بسیار زیاد است که بهترین زمان برای کود دادن به زمین‌های کشاورزی ‌یک ماه قبل از کشت محصول است.

محمدی در پاسخ به این سؤال که آیا استفاده از کود گوسفندی ‌بی خطر است؟ عنوان کرد: استفاده از این کود برای گل، سبزیجات و درختان و به طور کلی همه مزارع می‌تواند ‌مناسب باشد زیرا طرز درست استفاده از آن می‌تواند بسیار حیرت آور باشد و به گل و گیاهان شما شادابی و طراوت خاصی ‌بدهد و همچنین استفاده از این کود هیچ‌ گونه آلودگی نداشته بلکه می توانید برای به عمل آوردن محصولات ارگانیک از این ‌نوع کمپوست استفاده کنید.

این عضو هیئت علمی مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان، بیان کرد: کود گوسفندی یکی از کودهای حیوانی بسیار پرکاربرد است به طوری که علاوه‌بر استفاده‌های ‌کشاورزی زیادی که دارد می‌تواند به‌عنوان خوراکی مناسب برای رشد کرم‌ها نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه در رابطه با مزایای کود گوسفندی برای رشد بلوبری، عنوان کرد: گیاه بلوبری یک درختچه همیشه سبز و جذاب است که حتی میوه‌های مغزی و سالمی برای افراد فراهم می‌کند.

محمدی افزود: کودهای گوسفندی ‌یک مواد آلی مناسب هستند که می‌توان با اضافه از آن به خاک از مزایای بسیار زیاد این کود استفاده کرد؛ به طوری که ‌اضافه کردن مواد آلی به خاک شرایط خوبی را در خاک ایجاد کرده که باعث می‌شود گیاه بلوبری رشد بهتری داشته باشد. ‌

این عضو هیئت علمی مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان، عنوان کرد: با وجود اینکه کودهای گوسفندی پتاسیم بیشتری نسبت به پتاسیم کودهای مرغی و بوقلمون دارند، طبیعتاً ‌استفاده از آن مناسب‌تر است و از طرفی لازم است بدانیم استفاده منظم از نیتروژن برای بازدهی بالای بلوبری بسیار مهم ‌است.

وی افزود: کود گوسفندی یک منبع آلی نیتروژن است که آهسته آن را آزاد کرده با این حال می‌توان ‌هر ساله کود را به دو منظور و در دو زمان برای گیاه استفاده کرد.

محمدی عنوان کرد: استفاده از کمپوست کود بسیار مناسب‌تر از کود تازه است، به‌طوری‌که قبل از استفاده از آن توصیه می‌شود برای کمپوست کردن این کود مانند دیگر کودهای دامی زمان ‌مشخصی آن را قبل از استفاده در باغ و یا محیط سر باز دیگری بگذارید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
0
0
نتیجه می گیریم که گوسفند از دولتمردان ما بسیار پر خاصیت تر است.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین