کد خبر: ۷۰۶۴۳۸
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۳

"نه " کاخ سفید به اسرائیل درباره برجام

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به این سوال که آیا هیات اسرائیلی موضع کشورش را درباره مذاکرات وین تغییر می دهد یا نه به صراحت گفت: "خیر".
آفتاب‌‌نیوز :

چند ساعت قبل از سفر هیات اسرائیلی به آمریکا برای بررسی احتمال بازگشت واشنگتن به برجام، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری گفت که هیات اسرائیلی موضع کشورش را در برابر مذاکرات برجامی تغییر نمی دهد.

به نوشته خبرگزاری ها، جین ساکی در پاسخ به این سوال که آیا این سفر بر موضع دولت امریکا درباره بازگشت به توافق 2015 (برجام) تاثیر خواهد داشت گفت: "خیر".

اسرائیل با بازگشت امریکا به برجام مخالف است زیرا منجر به برداشته شدن برخی از تحریم های ضدایرانی می شود.

ایران و گروه 4+1 در کنار حضور غیرمستقیم امریکا، مذاکراتی را درباره احیا برجام در وین برگزار می کنند. هدف این مذاکرات، بازگشت امریکا به برجام، بازگشت ایران به محدودیت های هسته ای برجام و برداشته شدن تحریم های امریکا علیه ایران در قالب برجام است.

سخنگوی کاخ سفید که عصر یکشنبه به وقت محلی سخن می گفت ادامه داد: درباره اسرائیل، به عنوان شریک اصلی در این مذاکرات، آنها را از مقاصد خود مطلع نگه داشته ایم. در دیدارهای آینده هم همین گونه خواهیم بود.

امروز دوشنبه، هیاتی عالی رتبه به ریاست یوسی کوهین رئیس موساد و مئیر بن شبات مشاور امنیت ملی اسرائیل به واشنگتن سفر خواهد کرد تا مخالفت تل اویو با بازگشت امریکا به برجام را منتقل کند.

قبل از این بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در دیدار با این هیات گفته بود که اسرائیل در توافق هسته ای با ایران، طرف نیست و به آن تعهدی ندارد.

وی تاکید کرده بود اسرائیل تنها به منافع امنیتی ویژه خود متعهد است و براساس آن، رفتار خواهد کرد.

نتانیاهو همچنین گفته بود "بازگشت به برجام، برای اسرائیلی ها خطرناک است. اگر مذاکرات جدی در آینده با ایران درباره توافق بهتری برقرار باشد اسرائیل موضع خود را درباره ویژگی ها و محتوای این توافق اعلام خواهد کرد".

اسرائیل و امریکا گروه استراتژیکی ایجاد کرده اند که حدود دو هفته قبل، نشستی را برگزار کرد. یکی از اهداف این گروه، به اشتراک گذاری اطلاعات و تبادل نظر در زمینه های مختلف از جمله ایران است. رهبری این گروه را مشاوران امنیت ملی در دو طرف برعهده دارند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین