کد خبر: ۷۰۶۷۳۹
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۴

تقویت کننده‌های قوی سیستم ایمنی بدن در دوران قرنطینه

کارشناس مسئول سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس معاونت بهداشتی علوم پزشکی بیرجند گفت: مصرف روزانه میوه و سبزی به خاطر دارا بودن مواد مغذی گوناگون از جمله ویتامین‌های A ، C ، B، املاح معدنی آهن، منیزم، پتاسیم و موادآنتی اکسیدانی همچون فلاونوئید و کارتنوئید می‌تواند ما را در برابر بیماری‌های زیادی به خصوص کرونا بیمه کند.
تقویت کننده‌های قوی سیستم ایمنی بدن در دوران قرنطینه
آفتاب‌‌نیوز :

نرگس دیمه ور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: مصرف سبزیجات رنگارنگ به دلیل املاح معدنی و ویتامین‌های مختلف می‌توانند بروز بیماری های غیر واگیر مثل بیماری های قلبی، فشار خون، دیابت، سرطان به خصوص سرطان‌های دستگاه گوارش و چاقی را در افراد کاهش دهند.

وی افزود: همچنین مصرف میوه و سبزی می‌تواند از افزایش وزن و چاقی که احتمال ابتلا به کرونا را در فرد افزایش می‌دهد جلوگیری کند؛ چاقی خود یک عامل خطر مهم ابتلا به کرونا محسوب می‌شود و مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ در افراد چاق بیشتر است.

وی با بیان اینکه باید بدانید مقدار سبزیجات مورد نیاز بدن با توجه به هرم راهنمای غذایی روزانه ۳ تا ۵ واحد است، تصریح کرد: ویتامین‌های C،A آنتی اکسیدان‌های طبیعی هستند که در تقویت سیستم ایمنی نقش دارند.

کارشناس مسئول سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس معاونت بهداشتی علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: میوه‌ها و سبزی‌های زرد، نارنجی و سبز تیره منبع غنی از بتاکاروتن هستند که این ماده در بدن تبدیل به ویتامی A می‌شود که نقش بسزایی درپیشگیری از کرونا، سرطان و دیابت دارد؛ میوه‌هایی مثل انبه، طالبی، خرمالو، زردآلو، آلو ، موز، طالبی ، گرمک، هلو، ازگیل، آناناس، گریپ فروت، پرتقال ، نارنگی، هندوانه و سبزی‌هایی مثل هویج، انواع کلم سفید وکلم قرمز، گل کلم،کدو حلوایی، شلغم، لبو، گوچه فرنگی و انواع فلفل دلمه‌ای، اسفناج از منابع سرشار این ویتامین‌ها هستند؛ البته به یاد داشته باشید که تمامی میوه دارای ویتامین C هستند و برای حفظ سلامت بدن مهم هستند.

دیمه ور ادامه داد: با این که ترکیبات موجود در پوست میوه‌ها برای سلامتی مفید هستند، اما توصیه می‌شود میوه‌ها را به دلیل این که از سموم و مواد محافظت کننده برای نگهداری بهتر و طولانی ترآنها استفاده می‌شود بدون پوست مصرف کنید.

وی بیان کرد: سبزیجات خانواده کلم نیز از ارزش غذایی بالایی برخوردار هستند؛ این سبزیجات در پیشگیری از سرطان‌ها و تقویت سیتم ایمنی به خصوص مبارزه با ویروس کرونا موثر هستند؛ از سبزیهای خانواده کلم می توان به کلم بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل و کلم بنفش و سفید اشاره کرد.

وی با بیان اینکه به جای مصرف مکمل‌های مولتی ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی، از سبزی‌ها و میوه‌های فصل استفاده کنید، افزود: از میوه‌های فصل همچون خرمالو، پرتقال، نارنگی، انار، سیب، لیموشیرین، لیموترش و کیوی که مقدار زیادی ویتامین C دارند ، برای تقویت سیستم ایمنی استفاده کنید.

کارشناس مسئول سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس معاونت بهداشتی علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: برای پیشگیری از کرونا در کنار هر وعده غذایی از سالاد شامل انواع کلم، لبو و هویج و انواع سبزی‌های برگی مثل اسفناج، جعفری و بطورکلی سبزی خوردن استفاده کنید؛ اگر به دلیل مشکلات گوارشی قادر به مصرف این گونه سبزیجات به صورت خام نیستید، آنها را با کمی آب بخارپز کنید.

مصرف سیر و پیاز را فراموش نکنید

وی با بیان اینکه روزانه شلغم و کدو حلوایی که سرشار از ویتامین C و A هستند را مصرف کنید، افزود: در دوران قرنطینه به جای مصرف تنقلات چرب و پر نمک (مانند آجیل و تخمه‌های نمکی) و شیرین (مانند انواع شیرینی و بیسکویت و نوشیدنی‌های شیرین شده با قند)، از انواع میوه‌ها استفاده کنید.

کارشناس مسئول سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس معاونت بهداشتی علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه از سیر، زنجبیل و پیاز هر روز در غذاهای مصرفی استفاده کنید، این سه ماده غذایی تقویت کننده سیستم ایمنی هستند، تصریح کرد: ۱۰ تا ۱۵ درصد از میزان انرژی میوه ناشی از قند است؛ قندی که در این میوه‌ها وجود دارد بیشتر از نوع فروکتوز است.

دیمه ور ادامه داد: توصیه می‌شود که همه افراد به خصوص افرادی که کبد چرب دارند یا تری گلیسرید بالا دارند، بجای آب میوه از خود میوه استفاده کنند؛ مثلا بجای خوردن یک لیوان آب پرتقال تازه و طبیعی که حاوی قند زیادی است، یک عدد پرتقال آب نگرفته که هم فیبر بیشتری دارد و هم قند آن کمتر است استفاده کنید.

وی با اشاره به اینکه افزایش فروکتوز (قند موجود در میوه) در بدن می‌تواند باعث افزایش تولید تری گلیسیرید و چاقی می‌شود، یادآور شد: از جوانه گندم، ماش و شبدر در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنید؛ این جوانه‌ها سرشار از پروتئین، آهن و ویتامین‌های گروه B و C هستند که به تقویت سیستم ایمنی شما کمک می‌کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین