کد خبر: ۷۰۶۷۶۳
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۱

موج دوم حمله ملخ‌ها آغاز می‌شود

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به حمله ملخ‌های صحرایی به پنج استان کشور، گفت: سازمان حفظ نباتات کشور به استان و اصفهان هشدارهایی را در خصوص حمله احتمالی ملخ‌های صحرایی داده است.
موج دوم حمله ملخ‌ها آغاز می‌شود
آفتاب‌‌نیوز :

کامران پیرزادی با اشاره به اینکه ملخ صحرایی جزو قدیمی‌ترین و مخرب‌ترین آفاتی است که امنیت غذایی کشور را تهدید می‌کند، اظهار کرد: چهارم فروردین‌ماه سال جاری شاهد حمله ملخ‌های صحرایی از سمت شمال غرب عربستان به جنوب کشور بودیم، پنج استان خوزستان، ایلام، هرمزگان، فارس و کهگیلویه و بویراحمد آماج هجوم ملخ‌های صحرایی قرار گرفتند.

وی تصریح کرد: مبارزه با ملخ‌های صحرایی در ۶۳۰۰ هکتار از مزارع کشور به‌طور شبانه‌روزی انجام شد، خوشبختانه موج اول حمله ملخ‌های صحرایی کنترل شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی لرستان خاطرنشان کرد: طبق پیش‌بینی سازمان حفظ نباتات کشور، لرستان و اصفهان جزو استان‌هایی هستند که ممکن است مورد حمله ملخ‌های صحرایی در موج دوم قرار بگیرند، بنابراین باید تمهیدات مورد نیاز اندیشیده شود.

پیرزادی اضافه کرد: البته ارتفاع پروازی ملخ‌ها به شکلی است که نمی‌توانند از زاگرس عبور کنند مگر اینکه شرایطی پیش بیاید مانند اینکه باد موافق بوزد، همین امر سبب شده سازمان حفظ نباتات هم به ما و استان اصفهان هشدار بدهد تا در صورت حمله آمادگی لازم را داشته باشیم.

وی بیان کرد: ملخ‌های بالغ روزانه دویست کیلومتر می‌توانند پرواز کنند و محصولات زراعی، باغی و هر محصولی که منشأ گیاهی داشته باشد را بخورند، ملخ‌ها زمانی که حمله می‌کنند در هر هکتار دو تن غذا می‌خورند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی لرستان ادامه داد: ملخ‌هایی که چهار فروردین‌ماه وارد کشور شدند بالغ بودند و تخم‌گذاری کردند، بر همین اساس پیش‌بینی شد اواسط یا اواخر اردیبهشت‌ماه موج دوم حمله شروع می‌شود و همین پیش‌بینی هم محقق شده است و احتمال حمله ملخ‌ها از عربستان هم وجود دارد.

پیرزادی اظهار کرد: اگر هوا گرم باشد که ملخ‌ها به هند و پاکستان برمی‌گردند اما در صورت معتدل بودن شاهد حمله آن‌ها به مزارع خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در صورت حمله ملخ‌ها به استان مزارع پلدختر و کوهدشت در معرض خطر خواهد بود، عنوان کرد: با تشکیل ستاد بحران راهکارهایی را برای حملات احتمالی ملخ‌ها به استان در نظر گرفتیم از جمله به‌روزرسانی دستگاه‌های سم‌پاش، تعیین اعتبار برای خرید سم مورد نیاز و خرید چند دستگاه UVL برای مکان‌های صعب‌العبور زیرا این دستگاه‌ها به آب نیاز ندارند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی لرستان تصریح کرد: اعزام یک اکیپ از کارشناسان سازمان به خوزستان برای دریافت آموزش‌های لازم بری مبارزه با ملخ‌ها، همچنین به تمام شبکه‌های سازمان اعلام کرده‌ایم که روزانه مراقب باشند تا در صورت مشاهده ملخ به ما اطلاع بدهند تاکنون خطر ریزش در استان مشاهده نشده است.

پیرزادی به موضوع خشکسالی نیز اشاره کرد و افزود: کاهش بارندگی‌های استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته با توجه به اینکه ۷۰ درصد اراضی استان دیم است بر عملکرد محصولات تأثیر منفی برجای می‌گذارد.

وی خاطرنشان کرد: احتمال رها کردن مزارع را با توجه به خشکسالی داریم، این امر آتش‌سوزی، طغیان آفاتی مانند سن و افزایش علف‌های هرز را به دنبال دارد، موضوع دیگر اینکه خشکسالی تولید بذر و علوفه را نیز با مشکل مواجه خواهد کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین