کد خبر: ۷۰۶۷۶۶
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵
توصیه یک متخصص درباره واکسن کرونا؛

تصور نکنید واکسن روسی یا هندی به درد نمی‌خورد/هر واکسنی به دستتان رسید بزنید

روزهای اولی که مرحله نخست تزریق واکسن اسپوتنیک به کادر بهداشت و درمان البرز آغاز شده بود، به دلیل موجی از نگرانی و شائبه‌هایی که درباره اثر گذاری و عواقب احتمالی تزریق این واکسن ایجاد شده بود، پیدا کردن داوطلب ساده نبود ولی من بدون ترس و با آگاهی کامل داوطلب این کار شدم و به این افتخار می‌کنم که برای حفظ سلامت بیمارانم که اغلب به تازگی پا به این دنیا گذاشته‌اند، زمزمه‌ها را نشنیده گرفته و اولین قدم را در مسیر ایجاد ایمنی عمومی در مقابل این ویروس برداشتم.
تصور نکنید واکسن روسی یا هندی به درد نمی‌خورد/هر واکسنی به دستتان رسید بزنید
آفتاب‌‌نیوز :

اینها بخشی از صحبت‌های محمد زنوزی راد، متخصص کودکان و نوزادان بیمارستان امام علی (ع) کرج است. بخشی از تجربه او از تزریق واکسن کرونا را با هم می‌خوانیم:

وقتی که داوطلبی برای تزریق واکسن کرونا نبود...

محمد زنوزی راد در گفت و گو با ایسنا، افزود: در روزهای اول آغاز تزریق واکسن روسی کرونا به کادر بهداشت و درمان از آنجایی که واکسن‌های اسپوتنیک پنج نفره است، به سختی چهار داوطلب دیگر برای تزریق پیدا کردیم و در نهایت اواخر بهمن ماه سال قبل مرحله اول این واکسن را تزریق کردم.

وی توضیح داد: چند روزی از تزریق مرحله اول واکسن گذشته بود و دیگر همکاران وقتی دیدند علایم خاصی در ما بروز نکرده، داوطلب تزریق واکسن شدند.

زنوزی با بیان اینکه بعد از تزریق علایم خاصی نداشته، اظهار کرد: ۲۸ روز بعد از مرحله اول، در اواخر اسفندماه دز دوم واکسن را هم تزریق کردم و طی این مدت علایمی نداشتم. البته برخی از همکارانم دچارعلایم خفیف کرونا شدند ولی به مشکل جدی برنخوردند.

وی در پاسخ به اینکه با توجه به ناشناخته بودن اثرات واکسن آیا نگران عواقب تزریق نبودید، گفت: به عنوان متخصص اطفال با واکسن‌های زیادی سروکار دارم و مطالعاتم در این حوزه زیاد است. در تاریخ پزشکی و طب همیشه این طور بوده که وقتی واکسنی جدید معرفی می‌شود، از برخی تفکرات خاص گرفته تا گروه‌های شبه علمی با تولید انبوه و تزریق عمومی آن مخالفت می‌کنند و این مخالفت‌ها از زمان تولید اولین واکسن ساخته دست بشر(آبله) تا کنون ادامه دارد.

پزشک شاغل دربخش icu بیمارستان امام علی (ع) کرج توضیح داد: مقاومت برای واکسیناسیون عمومی در شروع برنامه تزریق، مختص ایران نیست و در همه دنیا وجود داشته و دارد.

مخالفان تزریق واکسن کرونا چه کسانی هستند؟

زنوزی در پاسخ به اینکه به نظر شما دلیل این مقاومت چیست، گفت: در همه دنیا برخی وجود دارند که دوست ندارند انسان‌های دیگر سالم باشند چون از بیماری و مشکلات حوزه سلامت جیب خود را پرپول می کنند.

وی تاکید کرد: این عده با ایجاد شبه و دودلی در مردمی که آگاهی زیادی ندارند سعی می‌کنند برنامه‌های حوزه بهداشت و درمان را به تعویق بیندازند چون در غیر این صورت چرخ تجارتشان نمی چرخد. متاسفانه این افراد ناآرامی جوامع و بیمارشدن مردم را دوست دارند.

موسسات دارویی بین المللی بی گدار به آب نمی‌زنند

این متخصص کودکان با بیان اینکه واکسن‌ها برای رسیدن به مرحله تولید انبوه مراحل زیادی را طی می‌کنند، توضیح داد: هیچ موسسه بین الملی دارویی حاضر نیست برای اپیدمی‌ای که در بازه چند ساله از بین می‌رود سابقه علمی خود را خراب کند و با تولید دارو و یا واکنسی که عوارض بدی دارد و یا اثرگذاری لازم را ندارد، سابقه علمی خود را زیر سوال ببرد.

وی اضافه کرد: کارایی و اثر بخشی واکسن‌های کرونای تولید شده در چندین مقاله و اسناد علمی معتبر به چاپ رسیده و مردم مطمئن باشند که این واکسن‌ها کمترین عوارض را دارند.

به گفته این استاد دانشگاه واکسن‌هایی که به مرحله تولید انبوه می‌رسند همه فازهای قبلی خود را با موفقیت پشت سرگذاشته‌اند و امکان ندارد واکسنی تاییده مرحله‌ای را نگرفته و وارد فاز بعدی شود.

مردم به شبهه‌ها در خصوص عوارض واکسن کرونا توجه نکنند

وی در پاسخ به این شبهه که گاهی اخباری مبنی بر این می شنویم که واکسنی در یکی از کشورهای توسعه یافته تولید شده ولی از آنجایی که موفق نشده تاییدیه‌های لازم را کسب کند، تزریقش در برخی کشورها ممنوع ولی در کشورهای فقیر و یا در حال توسعه بلامانع اعلام می شود، گفت: به هیج وجه امکان ندارد واکسنی تاییده نداشته باشد و مرحله تست انسانی خود را در کشورهای فقیر بگذارند و این شبه‌ها بازی برخی سیاستمداران و تجاری است که از رسانه‌ها برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند.

این پزشک متخصص با تاکید مجدد بر اینکه واکسن از جمله داروهایی است که برای کسب مجوز تولید مراحل سخت و پیچیده ای را می‌گذراند، ادامه داد: در تولید واکسن چون مستقیماً سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باید مراقب بود که عارضه خاصی نداشته باشد، حساسیت زیادی وجود دارد.

وی گفت: کوووید ۱۹ از جمله ویروس‌هایی که سرعت انتشار آن در تاریخ طب بی سابقه است و همه ارکان سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جوامع را تحت تاثیر قرار داده و از آنجایی که مدام سویه خود را تغییر می دهد، کنترل آن سخت است.

هر واکسن کرونایی که به دستتان رسید، تزریق کنید

وی در پاسخ به اینکه توصیه شما به مردم در خصوص تزریق واکسن کرونا چیست، گفت: مردم در تزریق هر واکسن کرونایی که به دستشان رسید تعلل نکنند و این تصور را نداشته باشند که مثلاً حتماً باید واکسن آمریکایی بزنند و واکسن هندی، روسی و ... به درد نمی‌خورد.

زنوزی راد توضیح داد: ای کاش قبل از واردات واکسن‌های خارجی موفق به تولید واکسن ایرانی می‌شدیم ولی در شرایط موجود هم نباید تعلل کرد تا بتوانیم با واکسیناسیون عمومی ویروس کرونا را کنترل کنیم.

برخی از آب گل آلود ماهی می‌گیرند

وی ادامه داد: با وعده مسئولین به زودی ایران هم به جمع تولید کنندگان واکسن کرونا می‌پیوندد و آن وقت است که واکسیناسیون عمومی در مقابل کرونا با سرعت بیشتری انجام می‌شود و می‌توان امیدوار باشیم که اوضاع به زودی به وضعیت عادی برگردد.

این استاد دانشگاه در پایان با تاکید بر اینکه مردم باید در مصرف داروهای که برخی بر موثر بودن آنها در درمان کرونا تاکید دارند، حساسیت به خرج دهند، اضافه کرد: در این دوران برخی از آب گل آلود ماهی می‌گیرند و با معرفی برخی داروها اعم از داروهای گیاهی که به زعم خودشان در درمان کرونا موثر است، باعث سردرگمی افکار عمومی می شوند.

وی گفت: این داروها اغلب پشتوانه علمی ندارد و اگر تولید کنندگان آنها برای جیب مردم کیسه ندوخته‌اند می‌توانند در قالب مقالات علمی که در نشریات معتبر جهانی به چاپ رسیده، اثر گذاری تولیدات خود را ابه اثبات برسانند.

متخصص طب اطفال بیمارستان امام علی (ع) کرج توضیح داد: در نهایت کسانی که واکسن کرونا تزریق کرده‌اند نباید فکر کنند می‌توانند ماسک و پروتکل‌های بهداشتی را کنار بگذارند بلکه باید برای حفظ سلامت دیگران هم که شده همچنان به حفظ فاصله اجتماعی، حفظ بهداشت دست، عدم حضور در تجمعات و ... توجه داشته باشند تا زمانیکه ایمنی کلی در کشور ایجاد شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین