کد خبر: ۷۰۶۸۱۸
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۸

ترکیه در تعطیلی کامل؛ کرونا همچنان سرکش

در پی افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹ تا ۶۳ هزار مورد روزانه و جولان ویروس سرکش در ترکیه, فرمان تعطیلی کامل در سطح این کشور از ساعت ۱۹ روز پنجشنبه به مدت ۱۸ روز صادر شد.
ترکیه در تعطیلی کامل؛ کرونا همچنان سرکش
آفتاب‌‌نیوز :

رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه روز دوشنبه به دنبال نشست اعضای کابینه در یک سخنرانی تلویزیونی با تاکید بر لزوم کاهش ابتلا به کرونا به زیر پنج هزار نفر در روز گفت: بنا به تصمیم اتخاذ شده تعطیلی کامل در سطح ترکیه به مدت ۱۸ روز اجرا خواهد شد.

در چارچوب تصمیم اتخاذ شده تنها مشاغل مرتبط با امور بهداشتی همانند داروخانه ها، بیمارستانها و موارد مشابه و خدمات عمومی همانند ادارات آب و برق و تلفن و گاز و برخی خددمات شهرداریها فعالیت خواهند داشت.

بنا به تصمیم اتخاذ شده تمامی مغازه ها و مراکز خرید و مراکز عمومی شامل آرایشگاهها، حمامها، مراکز ورزشی، مراکز فرهنگی و غیره تعطیل خواهند بود و ادارات دولتی حساس نیز تنها با تعداد محدودی فعالیت خواهند کرد.

در دوره ۱۸ روزه یاد شده رستورانهایی که امکان ارسال سفارشات به منازل را دارند فعالیت خواهند کرد و فعالیت بخش خصوصی نیز تا حد امکان از طریق دورکاری انجام خواهد شد.

از آنجایی که تعطیلی یاد شده تنها محدود به ۱۸ روز می باشد دولت تدابیر اقتصادی برای حمایت از شاغلین بخش خصوصی در تعطیلی یاد شده اتخاذ نکرده است و کمک های دولتی به بخش خصوصی شامل کمک هزینه برای شاغلینی که بیکار شده اند و کمک اجاره های ماهانه بر اساس دستورالعمل های قبل ارایه خواهد شد.

در دوره ۱۸ روزه مسافرت بین شهری ممنوع و تنها با مجوز استانداریها در مراکز استانها و بخشداریها و فرمانداریها در شهرهای کوچک میسر می باشد. در این دوره ۱۸ روزه مردم تنها امکان بیرون آمدن از منازل برای خرید مایحتاج ضروری خود را دارا خواهند بود.

در این دوره رزرو مراکز اقامتی و نیز محدودیت رفت و آمد و سفرهای بین شهری مستثنی نخواهد بود و تعطیل هستند. مهدکودک‌ها، پیش دبستانی‌ها و دانش آموزان آموزش حضوری نخواهند داشت و کلیه امتحانات به تعویق خواهد افتاد.

البته بر اساس اعلام دولت در این دوره ۱۸ روزه واکسیناسیون عمومی در سطح ترکیه ادامه خواهد داشت.

تاکنون ۲۲ میلیون و ۳۷ هزار و ۸۳۷ دز واکسن کرونا در ترکیه تزریق شده است و ۸ میلیون و ۵۴۷ هزار و ۲۷ نفر نیز هر دو دز را دریافت کرده اند.

مسوولین ترکیه هدف خود را واکسیناسیون افراد تا گروه سنی ۳۰ سال تا مرداد ماه اعلام کرده اند و به گفته فخرالدین کوجا وزیر بهداری ترکیه واکسنها برای تحقق این هدف فراهم شده است.

به گفته کارشناسان مهمترین هدف از اعمال تعطیلات کامل کاهش تعداد مبتلایان به کرونا تا حد ۵ هزار نفر در روز و آماده شدن برای پذیرش گردشگر می باشد.

با افزایش نامتعارف تعداد مبتلایان به بیش از ۶۰ هزار نفر بسیاری از کشورهای غربی همانند آلمان، فرانسه، انگلستان و آمریکا ، ترکیه را در لیست کشورهای پرخطر قرار داده و از اتباع خود خواسته اند به این کشور سفر نکنند.

این موضوع برای کشوری که حجم زیادی از درآمد را خود وابسته به صنعت گردشگری است بسیار حیاتی و مهم است که در هر شرایطی می بایست این صنعت سرپا نگه داشته شود.

گزارش ها نشان می دهد که بیش از ۷۰ درصد هتل های ترکیه در آستانه ورشکستگی قرار دارند و تاکنون نیز خسارت های سنگینی را متحمل شده اند و بیشتر آنان نیز با کمک های دولتی توانسته اند تاکنون به حیات اقتصادی خود ادامه دهند و اگر شرایط گردشگری در این کشور نتواند به حالت عادی بازگردد عواقب ناگواری در انتظار هتلداران و در نهایت اقتصاد ترکیه خواهد بود.

بر این اساس برخی ناظران معتقدند که چنانچه دولتمردان ترکیه نتوانند شرایط جدید شیوع ویروس کرونا را مهار کنند و تعداد مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ را کاهش دهند, آثار جبران ناپذیر اقتصادی به زودی گریبان این کشور را خواهد گرفت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین