کد خبر: ۷۰۶۹۰۸
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۹

مایکل کالینز از فضانوردان ماموریت آپولو ۱۱ به ماه درگذشت

آقای کالینز در جریان ماموریت آپولو ۱۱ در مدار ماه ماند تا همکارانش نیل آرمسترانگ و باز آلدرین بر سطح ماه فرود آیند. آلدرین ۹۱ ساله اکنون تنها فرد بازمانده از آن ماموریت است.
مایکل کالینز از فضانوردان ماموریت آپولو ۱۱ به ماه درگذشت
آفتاب‌‌نیوز :

مایکل کالینز، یکی از سه خدمه اولین ماموریت انسانی به ماه که در سال ۱۹۶۹ انجام شد، در سن ۹۰ سالگی درگذشته است.

خانواده آقای کالینز در بیانیه ای گفت که او روز چهارشنبه "بعد از مبارزه ای شجاعانه با سرطان درگذشت."

آقای کالینز در جریان ماموریت آپولو ۱۱ در مدار ماه ماند تا همکارانش نیل آرمسترانگ و باز آلدرین بر سطح ماه فرود آیند. آلدرین ۹۱ ساله اکنون تنها فرد بازمانده از آن ماموریت است.

آقای آلدرین در توییتی نوشت: "مایک عزیز، هرکجا بوده ای یا خواهی بود، همیشه توان حمل ماهرانه ما به بلندی های تازه و به آینده را خواهی داشت. جای تو خالیست. در آرامش بخواب."

خانواده کالینز در بیانیه ای نوشت که "مایک همیشه با آرامش و تواضع با مشکلات برخورد می کرد، و برخورد او با آخرین چالش زندگی اش هم به همین گونه بود. جای او بی نهایت خالی است. اما می دانیم که مایک چقدر از راهی که در زندگی رفت احساس خوشبختی می کرد."

"ما به آرزوی او برای جشن گرفتن آن زندگی، و نه عزاداری برای آن، احترام می گذاریم."

کالینز روز ۱۶ ژوئیه ۲۰۱۹ از مرکز فضایی کندی در فلوریدا بازدید کرد؛ جایی که ماموریت آپولو ۱۱ پنجاه سال پیشتر از آن انجام شده بود.

او در سخنانی در سکوی پرتاب ۳۹ ای - محل پرتاب - حال خود در آن لحظات را توصیف کرد: "لرزش ناشی از آتش شدن موتور آدم را به معنی واقعی کلمه تکان می دهد. کل بدن به ارتعاش در می آید. و این تجربه متفاوتی از معنی و مفهوم نیرو است."

او ادامه داد: "آدم در کابین خلبان معلق می شود. بعد از آن سفری آرامتر، عادی تر، خاموش‌تر تا ماه داشتیم."

"ما وزن دنیا را روی شانه‌هایمان حس می کردیم. می دانستیم که همه به ما خیره شده اند، دوست و دشمن."

در روز ۱۶ ژوئیه ۱۹۶۹ نیل آرمسترانگ، باز آلدرین و مایکل کالینز با فضاپیمای آپولو سوار بر موشک "ساترن ۵" ابتدا ظرف ۱۱ دقیقه به مدار زمین رسیدند.

چهار روز بعد آرمسترانگ و آلدرین اولین انسان هایی بودند که روی سطح ماه پا می گذاشتند. کالینز در طول این ماموریت در واحد فرمان در مدار باقی ماند.

کلمات آرمسترانگ که از طریق تلویزیون ها پخش می شد وارد کتاب های تاریخ شد: "این یک گام کوچک برای یک عضو بنی بشر، و یک گام عظیم برای بشریت است."

فضانوردان آن ماموریت روز ۲۴ ژوئیه در اقیانوس آرام فرود آمدند.

حدود ۴۰۰ هزار نفر روی این برنامه کار کردند، برنامه ای که هزینه آن ۲۵ میلیارد دلار شد.

تخمین زده می شود که حدود ۶۵۰ میلیون نفر در جهان شاهد فرود بر ماه بودند. برای آمریکا این دستاورد نشان دهنده قدرتش برای مخاطبان جهانی بود.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین