کد خبر: ۷۰۷۰۴۱
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸
مردم چرای غیرمجاز را به ۱۵۰۴ اطلاع دهند

جزئیات زمان ورود و خروج دام به مراتع

دام‌های مجاز در استان زنجان از اواسط خرداد تا اواسط مهرماه می‌توانند در مراتع چرا کنند.
جزئیات زمان ورود و خروج دام به مراتع
آفتاب‌‌نیوز :

رئیس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان می‌گوید: از ۱ میلیون و ۳۸۳ هزار و ۷۲۴ واحد دامی در استان زنجان فقط ۶۴۸ هزار و ۲۰ واحد دامی، مجاز به چرا در مراتع استان زنجان هستند.

حسنلو افزود: زمان دقیق ورود و خروج دام به مرتع بر اساس تاریخی است که در پروانه چرا‌های صادره و یا طرح‌های مرتع‌داری واگذار شده مربوط به هر روستا یا سامان عرفی قید شده است.

به گفته‌ی وی پروانه چرا فقط به دامدارانی که سابقه‌ی دامداری دارند اعطا می‌شود و پس از یک سال پروانه باطل می‌شود و دامدار باید با کمک نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی طرح مرتع داری تهیه کند تا ظرفیت مرتع مشخص شود.

رئیس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان گفت: تاریخ قید شده در پروانه بر اساس شرایط آب و هوایی، رطوبت خاک، طول و عرض جغرافیایی و نوع و ترکیب گونه‌های گیاهی در حوزه‌های مختلف رویشی متفاوت خواهد بود، اما به طور کلی زمان چرا در مراتع استان زنجان از اواسط خرداد تا اواسط مهر ماه است.

به گفته حسنلو آمادگی مرتع برای چرا، زمانی است که گونه‌های علوفه‌ای در مرتع به ارتفاع معینی از رشد و یا تعداد معینی برگ رسیده باشد وخاک به حد کافی خشک شده باشد.

وی افزود: اگر دام قبل از آمادگی مرتع، در مراتع چرا کند، به علت تغییر فعالیت‌های فیزیولوژیکی و کاهش قسمت‌های هوایی گیاه و مواد غذایی باعث ضعیف شدن گیاه و کم شدن مقدار تولید علوفه خواهد شد.

استان زنجان ۱ میلیون و ۲۳۷ هزار و ۶۰ هکتار مرتع دارد که ۵۱ درصد مساحت کل استان را شامل می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان هم از ۲ مورد گزارش ورود ۲۰۰ واحد دامی غیرمجاز در فروردین ماه امسال، خبر داد و گفت:یگان حفاظت این دام ها را از مراتع استان اخراج کرد.

سرهنگ مهدیون با تاکید بر اینکه ورود و خروج هرگونه دام بدون مجوز منابع طبیعی، خلاف است، افزود: برای مقابله با ورود دام از خارج استان، مکاتبات لازم با شهرستان‌ها صورت گرفته است، تا با همکاری پاسگاه‌های انتظامی، جهت ورود و خروج دام‌ها، مجوز لازم از منابع طبیعی شهرستان‌ها صادر شود.

وی از بهره برداران خواست، هرگونه ورود دام غیر مجاز، اجاره مرتع و نیز بهره برداری از مرتع بیش از ظرفیت پروانه را، به یگان حفاظت سامانه ۱۵۰۴ و یا ۱۳۹ گزارش دهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین