کد خبر: ۷۰۷۲۷۰
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۲

اصلاح نرخ تسعیر ارز بانک‌ها چه کمکی به بورس می‌کند؟

از بین مصوبات دولت برای حمایت از بورس اصلاح نرخ تسعیر دارایی‌های ارزی بانک‌ها نیز دیده می‌شود که این امر سودآوری بانک‌های دارای منابع ارزی با وضعیت مناسب را بیشتر می‌کند و می‌تواند منجر با مثبت شاخص بانک‌ها در بازار سرمایه شود.
اصلاح نرخ تسعیر ارز بانک‌ها چه کمکی به بورس می‌کند؟
آفتاب‌‌نیوز :

دولت و مجلس برای حمایت از بازار سرمایه مصوباتی را در نظر گرفته‌اند که در بین آن‌ها موافقت بانک مرکزی با اصلاح نرخ تسعیر دارایی‌های ارزی بانک‌ها نیز دیده می‌شود.

پیش از این، رئیس کل بانک مرکزی از آمادگی این بانک برای اصلاح نرخ تسعیر دارایی‌های ارزی بانک‌ها متناسب با شرایط غیرتحریمی خبر داد و مؤثر واقع شدن آن در قیمت سهام بانک‌ها را مشروط به اعطای معافیت مالیات سود ناشی از تسعیر، تا زمان نقد شدن آنها دانست.

نرخ تسعیر عبارت است از نرخ تبدیل دو واحد پولی به یکدیگر (شامل انواع نرخ‌های برابری رسمی، قراردادی و غیره) که در فرایند تسعیر بکار گرفته می‌شود، به‌ نحوی‌ که نتایج آن عموماً با آثار تغییرات نرخ ارز بر جریان‌های وجوه نقد واحد تجاری و ارزش ویژه آن هماهنگی داشته باشد و این اطمینان را ایجاد کند که صورت‌های مالی، تصویری مطلوب از نتایج عملکرد ارائه می‌دهد.

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای نرخ تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی به منظور تهیه صورت‌های مالی پایان سال ۱۳۹۹ بانک‌ها را برای هر یورو، معادل ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان و برای هر دلار، ۱۱ هزار تومان اعلام کرده بود.

برای پاسخ به اینکه اصلاح نرخ تسعیر دارایی‌های ارزی بانک‌ها چه کمکی به بورس می‌کند، وحید شقاقی شهری_یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: حق طبیعی سهامداران بانک‌ها بود تا بانک مرکزی اجازه دهد که نرخ تسعیر ارز در صورت‌های مالی بانک‌ها لحاظ شود تا سودآوی بانک‌هایی که دارای منابع ارزی مناسبی هستند، تقویت شود.

وی افزود: به بازار سرمایه باید اجازه داده شود تا نیروهای عرضه و تقاضا آن را به تعادل برسانند. در مرداد سال گذشته شاخص کل بورس به ۲ میلیون و ۸۰ هزار واحد افزایش پیدا کرد که به دلیل انتقال نقدینگی به سمت این بازار بود اما به تدریج خود را با دیگر بازارها به تعادل رساند که تعادل آن در شرایط فعلی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد است.

این تحلیلگر اقتصادی ادامه داد: هرگونه حمایت از بازار سرمایه به نوعی دستکاری کردن آن است و تعادل غیرواقعی در بازار ایجاد خواهد کرد اما اصلاح نرخ تسعیر ارز بانک‌ها و لحاظ کردن آن در صورت‌های مالی آن‌ها باید پیش از این اتفاق می‌افتاد.

طبق گفته شقاقی، بانک‌هایی که وضعیت منابع ارزی آنها مناسب است، اگر نرخ تسعیر ارز را در ترازنامه آن‌ها درنظر بگیریم، ترازنامه آنها از لحاظ وضعیت درآمد و سودآوری بهتر خواهد شد به‌گونه‌ای که در دو سه روز اخیر شاهد مثبت شدن شاخص بانک‌ها در بازار سرمایه هستیم.

بر اساس این گزارش، در آخرین معاملات بازار سرمایه در هفته گذشته سه گروه بانک‌ها، خودرو و فلزات اساسی با بیشترین ارزش معاملات در زمره برترین صنایع بورسی قرار گرفتند و در این بین شاخص گروه بانک‌ها با رشد ۴.۲ درصدی بیشترین رشد را در میان سایر گروه‌ها داشت که استقبال از این گروه‌ها به خوشبینی به مذاکرات و دسترسی به ذخایر ارزی و مهم تر از همه اصلاح نرخ تسعیر دارایی‌های ارزی بانک‌ها ربط دارد.

همچنین، در بازار امروز سرمایه نیز سهام بانک پاسارگاد با بیشترین افزایش قیمت مواجه شد و نماد بانک ملت از جمله نمادهای پر تراکنش در طول بازار امروز بود.

در این میان برخی از منابع خبری چون مشاور رئیس جمهور می‌گویند که نرخ تسعیر ارز بانک‌ها به ۱۶ هزار تومان افزایش یافته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین